AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.956

Byta bmw business cd till bmw professional cd

De
4
Dennis7357
BMW E82 cupé
Jag vill förbättra mitt ljud i min e82 (2008) som i dagsläget har en bmw business cd.

Från början var jag inne på att köpa Alpines kit till bilen då det verkade vara lätt att montera samt att det ska göra stor skillnad.

Nu är jag dock och sneglar på Gladen One 201 med Mosconi Gladen One 60.4. Är det någon som vet om man får en lika bra beskrivning av monteringen som man får till Alpines kit? Samt om alla kablar ingår i de kit som Gladen one 201 har?

Nu till vad som står i rubriken. Jag har som nämnt ovan en bmw business cd i bilen och vill byta ut den till en bmw professional cd istället. Jag har ringt runt till olika bmw-återförsäljare utan att få nått bra svar ifall det går att utföra eller ej. Har fått svar som "vet ej, sök på google", "Nej.". Jag har sökt på google och hittat några sajter där det ser ut att inte vara några problem alls, bara plug and play och vissa säger att man måste koda om den nya HU bmw professional cd.

Är det nån större skillnad på ljudkvaliten om man jämför de olika enheterna?
Om man måste koda om stereon är det isåfall bmw själva som gör det?

Ifall jag ska byta till bmw professional cd vill jag ha en enhet med bluetooth, usb och aux.

Mitt första inlägg på detta forum. Det är också min första bmw. Detta kanske syns i mitt inlägg.

Tacksam för svar.
//Dennis
Hej Dennis,
När det gäller frågan angående Gladen högtalarna och steget skulle jag slå en signal till antingen Tony på ljudbyggaren eller Pierre på Seastreamsgarage. Där får du ett korrekt svar vad som följer med och vad du behöver komplettera med för kablar.

Har du diskanthållare vid bakspeglarna? Om inte, så behöver du köpa nya lister på BMW för ett par hundringar så att du kan montera diskanterna. Sen kan du dubbelkolla så att du har en högtalare under passagerarstolen eller inte. Jag tror att de tog bort dem runt 2009 eller liknande om man har standard högtalarna.

Jag hade en E87 förut med business CD:n och bytte till en professionell i den. Ljudmässigt så tycker jag personligen inte att det är någon större skillnad.
Enda orsaken som jag tycker motiverar ett byte till professionell är om du vill ha original utseende och får Bluetooth, usb etc som jag har för mig finns inbyggt i de senare professionell modellerna.
Jag köpte den äldre professionell modellen från Alpine när jag bytte och skulle inte gjort om det idag då jag trodde det skulle bli skillnad i ljudkvaliten.

På frågan om du behöver programera om något beror det på.
Om professionell enheten är från en bil med standard eller hifi paketet så är den programmerad så att slutstegen är aktiverade på den.
Om den däremot är inställd i logic-7 mode så är det enbart MOST bussen som är aktiverad på den. Då kommer du inte att få något ljud ifrån de vanliga högtalarutgångarna på den.

Om du byter mot en enhet som inte är i logic-7 mode så är det bara att byta dem rakt av. Om du däremot skulle vilja att BMW uppgraderar mjukvaran i din bil någon gång så måste du byta tillbaks till business CD:n för att de ska kunna göra det.

Min personerliga erfarenhet av BMWs kundskap i programmering och hur datorsystemet i bilen fungerar är inte den bästa.

Om du vill programera om bilen så köp ett OBD-II interface och gör det själv eller kolla om någon i din närhet kan hjälpa till att göra det.
Det finns bra guider på hur man gör och det är inte speciellt svårt. Du programerar om enheterna genom NCS Expert mjukvaran.
Där har du möjlighet att ändra om och ta bort EQ och kupe kompenseringen i professionell enheten om du vill.
Om du även vill att BMW ska ha möjlighet att uppgradera bilen utan att byta tillbaks till business CD:n så kan du programera om VO nummer (vilka tillbehör bilen är utrustad med). Har för mig att business är $662 och Professionell är $663. Man brukar även lägga till hifi högtalarpaketet om man inte har det så att man kan nolla CD:ns programmering och få auto konfigurerade default parametrar. Det går lika bra att programera om och ändra CD:ns parametrar direkt.

Hoppas du har någon nytta av informationen. Men mer eller mindre. Om det är för ljudkvalitens skull, så skulle jag inte byta enheten till en professionell. Då är det bättre med en riktig CD spelare, t.ex. en alpine CD med extra interface för BMW bilen.
Eller varför inte gå upp någon tusenlapp och kör ett gladen-d2-100-4-dsp steg/processor istället och koppla telefonen direkt till AUX på den när du vill ha bättre ljudkvalite:)

Hoppas någon av informationen är till hjälp. Lycka till

De
4
Dennis7357
BMW E82 cupé
Hej heddan99 och tack för ditt svar, det rätade ut flera frågetecken!

Okej, då ska jag ta kontakt med ljudbyggaren.

Jag har inga diskanter i dörrarna så tänkte köpa lister från schmiedmann. Det verkar vara en bas under varje stol, så det är ju bra.

Ja, det är lite därför jag vill ha professional cd i bilen för att hålla kvar "originalutsendet" och få bluetooth (sen hade man ju hoppats på att ljudkvaliten skulle vara bättre också men men). Jag tycker att det ser så tråkigt ut när man bara har en ram och en vanlig 1din sterio i bilen. Jag har tänkt att köpa en pro HU från ebay, har du några tipps på vad man bör kolla efter för att få en som fungerar med min bil? Jag vill ju ha den som du pratar om med integrerad bluetooth och usb/aux. Har dock sett att priset på dessa kan variera väldigt mycket. Antar att det beror på hur ny enheten är? Dock så finns det vissa som även har SIRIUS? Vilket jag har förstått det som att det är satelit radio på nått sätt? Bör jag undvika dessa enheter?

Spelar det någon roll hur ny/gammal stereon är? Jag tänker på passform och funktion i förhållande till bilens egenskaper.

Då ska jag googla runt för att hitta hur man kodar om själv för jag känner samma sak om bmw just nu, dom har inte riktigt bra koll på dessa sakerna. Man vet ju aldrig om den gamla business stereon försvinner när man monterat den nya. Och om ny mjukvara behövs så känns det jobbigt att införskaffa sig en till buisiness stereo :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.