|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag äger en BMW F11 -12 (Havanna-metallic, 6200 mil) som jag nyligen köpt. När jag köpte bilen tyckte jag att jag var noggrann och gick igenom hela bilen i jakt på märken i lack osv, men överlag var jag väldigt nöjd. Nu ett tag senare är jag fortfarande nöjd men jag har hittat ett område på högra C-stolpen (?), mellan bakrutan och bakre sidorutan, som jag uppenbarligen inte var lika noggrann på där det ser ut som små bubblor i lacken. I mina ögon ser det ut som att de ligger under klarlacken och man känner dem med fingrarna. Området är ca 10 cm långt och eventuellt över en underliggande skarv, men det är bara spekulation. Mig veterligt så har bilen aldrig varit krockad eller omlackad vilket innebär att det måste varit så från fabrik eftersom man i princip kan utesluta stenskott här. Motstående sida är felfri, liksom övriga bilen. Det jag oroar mig för är inte det estetiska (man ser det inte om man inte vet om det) utan eventuella framtida problem med underliggande rost eller värdeminskning vid försäljning. Bilen har fortfarande lackgaranti då den är yngre än tre år, men tror ni att det är något BMW eventuellt gör någonting åt? Någon annan som känner igen detta på sina bilar? Jag skall lägga upp lite bilder senare, men det är svårt att få rätt ljus för att det skall synas väl. Mvh Andreas Das leben ist kein probelauf! | |
|
Här är en bild, om än dålig. Länk Mvh Andreas Das leben ist kein probelauf! |
|
|
Hej Väldigt dålig bild, kan inte uttala mig o hur illa det är. |
|
|
Jo jag är medveten om det. Ska ta bättre bilder i dagsljus till helgen! Om det skulle visa sig att detta är en "defekt" från fabrik, kan jag då kräva någon form av åtgärd från BMW med hänsyn till lackgarantin? Mvh Andreas Das leben ist kein probelauf! |
|
|
Hej Åk ner till din närmaste BMW återförsäljare, låt de titta o kanske ta bilder På lacken. Antingen får du omg svar, eller så skickar de ner bilderna till BMW Sverige för vidare konsultation. Skulle det nu vara lackskada, så kommer BMW åtgärda detta. Lycka till |
|
|
Precis vad jag tänkte göra, ville bara ha lite mer kött på benen först. Hade tidigare en incident, i o f s reklameringsärende, där BMW varken ville diskutera eller åtgärda ett uppenbart fel på ett förarsäte (förslitningsskada på sportstol efter 2800 mil) trots hänvisning till reklamationslagar mm... det är bakom oss nu men jag har en känsla av att BMW hellre fäller än friar i onödan, då är det bra att veta vad som gäller eller vad som hänt för andra i liknande situationer. Det är ju därför vi har ett forum. Det var ett tag sedan jag var aktiv på Autopower, men jag måste säga att jag uppskattar människors engagemang och kunskap väldigt mycket! Mvh Andreas Das leben ist kein probelauf! |
|
|
Varning för långt och irriterat inlägg... Har nu varit och visat bilen för BMW i Göteborg. Tydligen har bilen en registrerad försäkringsärende via BMW Orginalförsäkringar som omfattade lackering av detta området. Skadeärendet hanterades dock av en annan BMW ÅF/verkstad, där bilen såldes som ny. Allt i sin ordning där. Enlig BMW i Göteborg såg det ut som om det legat damm eller något under området som lackats. De förstod själva inte hur verkstaden som gjort arbetet kunnat släppt detta, helt perfekt i övrigt förutom på ett litet område. Eftersom de inte gjort arbetet så skulle jag höra av mig till en annan verkstad (BMW ÅF) men visste de ej om det skulle täckas av lackgarantin. Lustigt tyckte jag då arbetet gjorts av BMW själva, eller av dem auktoriserad verkstad. Garantin bör därför även täckas deras arbete. En trasig motor som byts ut mot en ny på garanti har ju även den garanti. Det höll de förvisso om. Slutligen frågade jag honom om han själv hade acceptererat detta. Det hade han inte gjort. Skönt med lite medhåll så långt. Det är under samtalet med BMW ÅF/verkstaden som gjort arbetet som jag blev irriterad.... De hävdade att det nog är så (VÄLDIGT sannorlikt) att området har lackats om igen EFTER lackeringen i något garage eller liknande. Det ska tydligen vara ganska vanligt... Varför är det sannorlikt? Bilen har ju varit försäkrad av BMW Orginalförsäkringar sedan ny?! Den har dessutom servats två ggr hos återförsäljaren sedan lackeringen för knappt ett år sedan. Om det är så sannorlikt så är det ju princip omöjligt att någonsin åberopa någon garanti. Någon annan kan ju ha kunnat byta ut vad som helst i något garage i Sverige... Någonting säger mig att de vet att det kan har varit fel gjort här eftersom det tyckte att om jag ville diskutera detta vidare så skulle jag visa upp bilen för dem. Men då jag bor på andra sidan landet blir det lite besvärligt varpå jag frågade om inte BMW Gbg skulle kunna ta bilder och intyga det de redan sagt. Det gick han motvilligt med på. När jag visade upp bilen på BMW Gbg så var de väldigt intresserade av hur den andra verkstaden reagerade och bad mig att höra av mig efter mitt samtal med dem. När jag förklarade vad de sagt tyckte de att det lät löjligt, nästintill pinsamt... Någon som har likande erfarenheter? På vem ligger bevisbördan, på mig om att bilen INTE har lackats om eller på dem om att bilen HAR DET för att garantin inte skall gälla? Båda sakerna är i princip omöjliga att avgöra, men jag anser inte att det är väldigt sannorlikt att bilen har lackats om och inte BMW Gbg heller. Utgången kommer uppenbarligen påverka mitt förtroende för BMW i stort. Nu är detta en i förstahand en principsak för min del då jag i övrigt är nöjd med min bil. Jag blir så irriterad på löjliga försök att undgå sitt ansvar, speciellt då bilen fortfarande har garanti på lacken. Garantin följer dessutom med bilen, inte ägaren. Mvh Andreas Das leben ist kein probelauf! |
|
|
Är jag ute och cyklar med mitt resonemang här? Någon? Har jag kanske postat i fel forum, bilvård? Mvh Andreas Das leben ist kein probelauf! |
|
|
Inte mycket att säga. Jag hade inte heller accepterat deras förklaring. Varför i hela fridens namn skulle någon lämna in en fräsch bil på ett försäkringsärende, sedan efter den åtgärdats lacka om den igen? Hemma i något garage. Hade jag hört det hade jag bara skrattat. Är ju som att dra en historia om rödluvan. Rent nonsens. Nä, stå på dig. __________ Mvh Grelle |
|
|
Ja det låter helt klart som att den ena verkstaden får stå för det klantiga lackjobbet gjort av en underleverantör till dem. Jag fick en bagagelucka omlackad av BMW pga små (troligen) rostbubblor vid nummerplåten. Det var via Hackefors bil och efteråt bad Erik om ursäkt för att dom råkat stöta i lacken med rutan och visst, det blev ett litet märke och bilen var bara ett halvår, men någon stor grej tyckte inte jag det var. Dom ville i alla fall försöka fixa till det så gott det gick. Några dagar senare tyckte jag allt att blänket i lacken skiljde sig åt mellan bakluckan och bilen för övrigt. Åkte till Hackefors igen och frågade vad han tyckte. "Nej, det där duger inte." Bakluckan lackades igen och nu blev det mycket bättre, med rätt djup i titansilvret. Jag tycker det är solklart att första verkstaden måste stå för det. Har du pratat med BMW? Dom har experter hos sig som hanterar sådant här. Snackade med en flera gånger i samband med luckan (när jag inte visste om det var något att tjafsa om). Oj vad jag svamlar, men kontentan är den att drabbas du av jiddrande människor på en firma så eskalera det till BMW. Dom är ändå måna om sitt anseende. Dessvärre är det nog så att det är verkstaden som ansvarade för det som måste göra om jobbet. Att någon skulle stått och kluddmålat om bilen efter garantirep är ju som du skriver rent %¤#&%¤#. |
|
|
Rent juridiskt så måste den ÅF som lagat bilen kunna bevisa att den lagats igen efter deras rep. Kan dom inte det så måste dom ta det om du reklamerat jobbet inom ett år. Att du har garanti på bilen spelar ingen roll. BMW kommer aldrig stå för ett fel en separat ÅF har orsakat. Visst, trilskas ÅF så hade jag gått till generalagenten och pratat med dom. Förhoppningsvis så pratar de tillrätta denna ÅF. Är generalagenten snälla så tar dom kosten ändå om ÅF fortfarande jävlas. Men som sagt, lagligt sett så har du ett års garanti på det arbetet de utförde. Din jämförelse med motor är helt annan. Där byter du ut en reservdel mot en annan. Skulle det jobbet vara dåligt gjort (ej monterat fast skruvar eller dyl) så gäller inte nybilsgarantin där heller utan berörd ÅF står för garanti på arbetet i 1 år. Hoppas det löser sig! |
|
|
Imorgon ska jag till BMW Gbg för fotografering etc, därefter får vi se hur det går. Så oavsätt garantier så har jag rätt att reklamera arbetet inom ett år, oavsett om det inte var jag som ägde bilen vid tillfället? Bör inte spela någon roll tycker jag?! Skadan skedde i December förra året, alltså med råge inom ett år.. Intressant detta med garantier/reklamationer mm. Garantiärenden hanteras alltså av BMW via ÅF som en form av frivilligt tillverkaransvar. Reklamationsärenden riktas dock till ÅF som utfört arbetet, eller till den de utsett för att utföra reparationen. Det innebär alltså att det är den verkstad som utfört arbetet måste få möjlighet att göra om det, hade det varit garantiärende hade vilken ÅF som hellst kunnat åtgärda problemet? Mitt resonomang kring motorn var att en del som ersätts på garanti fortfarande bör omfattas av den ursprungliga garantin, förutsatt att denna inte löpt ut inom den ettåriga reklamationstiden? Då gäller givetvis reklamationsrätten. Annars kan man ju säga att garantin enbart gäller en gång per del. Om motorn går sönder dagen efter leverans så byts den ut på garanti, ett år och en dag senare (dvs efter den ettåriga reklamationstiden) går motorn sönder igen, gäller då ingen nybilsgaranti trots att bilen bara är ett år?! Kring min lack resonerar jag såhär: BMW levererade bilen med 100%:ig lack, bilen får en plåtskada som lagas av ÅF. Är då lackgarantin förbrukad, trots att ÅF bör se till att lacken är i motsvarande skick som när den levererades? Om ÅF använder metoder som ej ger lacken samma status som innan skadan så kan min lackgarantin då gå förlorad om jag inte reklamerar inom ett år. Vad gäller i mitt fall då jag då måste lämna in bilen hos dem som gjorde jobbet från början, på andra sidan av landet? Jag menar det blir ju inte så lätt, men har jag rätt att åtgärda problemet hos någon annan BMW ÅF då jag ej rimligen bör drabbas av att de gjort ett dåligt jobb från början. Vem skall stå för logistik etc annars? Jag känner förtroende för BMW Gbg och vill givetvis att de skall få utföra jobbet. Mvh Andreas Das leben ist kein probelauf! |
|
|
Nja... nu blandar du ihop det hela en hel del. En garanti täcker tillverkningsfel. Om en ny motor installeras så är det fortfarande BMW som tillverkat motorn. Byts den med 2 års nybilsgaranti kvar så har du fortfarande 2 år kvar på den nya motorn. Byts den med 1 dag kvar på garantin så förlängs inte garantin utan den gäller 1 dag till. Arbetet som är utfört är ju inte BMW som gjort utan en ÅF. Därför kan det inte bli tillverkningsfel när ett arbete är utfört = ÅF har garanti på arbetet, vanligtvis 1 år. Just det här med nnybilsgaranti och ett arbete som är utfört blir lite gråzon. För att få garanti på ett jobb så måste ägaren ha betalat något (räcker med en krona). Byter bilen ägare så kan ÅF neka garanti på det dom gjort. Detta är väldigt ovanligt att man gör, men lagligt sett är det så. När det är nybilsgaranti så betalar man ju aldrig något och därför är det även en gråzon. Om jag skulle lämna in min bil för ett garantiarbete så skulle jag först höra vad denna ÅF har för riktlinjer när det gäller denna typ av garanti. Blir jag tveksam så skulle jag insistera på att få betala en krona för garantijobbet (då gäller garantin för arbetet för mig enligt lag, då jag varit med och betalat) Detta är väldigt invecklat när man inte är insatt i det hela. Man skulle i princip kunna skriva en bok om det... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.