AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.977

Oljud i motor 540 e39 -02 Konfirmerat, kamkedjeskenan är felet.. Videoklipp

Sida 5 av 5
Och här är den i FEBI / Bilstein för hela 500 kr inkl. frakt: Länk
La
101
Lasse540
540iA -01
Och så här gör du när du byter den:

He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
haha tack för allt grabbar. Köper nog hellre den BILSTEIN spännaren än någon no-name ifrån schmiedmann (Just när det är en så viktig motordel)

Bilstein spännare beställt :)

Alltid lika hjälpsamma!
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Lasse: på den du länkar tillkommer 17 euro i frakt till Sverige.

Vet man vilken skena som rasar först? Den som spännaren går mot?
He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
Ja totalt blev det 69 Euro för kedjasträckare med frakt, bra pris ändå tycker jag.. min bmw handlare hade utan att överdriva kunnat dra till med 1500kr för den.

Det verkar som att det är den långa skenan i mitten som går först, över lag.

Tänkte att jag byter kedjesträckaren nu så kanske jag skjuter upp arbetet ett år eller två och under den tiden istället samlar på mig kunskap av kedje/sken bytet så gör jag det själv nästa höst.

Delarna, 3 skenor och 3 kedjor kostar runt 3200:- sen hade jag tänkt byta ventilkåpspackningar och oringarna på vattenrören under insuget samtidigt, sen tillkommer ju lite smått som olja,glykol, nya packningar till kåpor m.m.. Men kan man spara in dessa 10k (material ej inräknat) en verkstad tar för ett byte så är det ju bra. Det verkar inte vara så hemskt svårt heller om jag ska vara ärlig.. Lås kammarna med spec-verktyget sen är det ju bara att börja plocka ner del för del och hålla koll på vart alla skruvar skall sitta.

Har ju ett rymligt garage att vara i på tomten så varför inte utnyttja det.. Tänker aldrig igen ligga ute på gatan och skruva.. grannarna trodde nog jag var ifrån vettet när jag bytte motor på min gamla E30 haha
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Jag har exakt samma tanke angående spännaren. Kommer nya uppdrag hela tiden på dessa vagnar.
Håller med; namnet Bilstein inger förtroende.

Skulle dock inte förvåna mig alls om det är samma Bilstein som Schmiedmann säljer. Till deras försvar tror jag de oftast säljer OEM-kvalitet, fast till ett mycket bättre pris.

När man ser hur överprisade svenska BMW, svenska importörer är, så blir man ju förbannad. Det jobbet - att klicka själv på en webbsida för att beställa - det kan man göra själv. Inte värt 150% påslag på priset.
Intressant tråd, speciellt bra att veta att Spiros på Danviksbil är vass. Perre (Bil&Motorteknik) är förbannat bra, kompetent (han fixar typ allt) men går allt oftare över min smärtgräns när det gäller pris och det är bra att ha alternativ, att kunna ta in anbud från åtminstone två st.

Gällande 540 och om det är värt att reparera etc... det går sannerligen att diskutera... ;-) Begagnat är väl inte värdet mycket att hurra för direkt, tvärtom, mörker. Jag behåller min för att jag tycker det är en sådan skön bil att köra. Speciellt på motorvägen kommer 540 till sin rätt, utseendet på bilen är också lite halvretro. ;-)

Gällande kamkedjan är det nog inget jag kommer göra i förebyggande syfte men märker förhoppningsvis när den ger upp utan att motorn skär ihop. ;-)

21000 mil nu, senaste två utgifterna var bromsklossar bak samt att fläktkopplingen/viscokopplingen havererade.

Kör bara drygt 1200mil/år men alltför mycket stadstrafik.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.