AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.970

Oljud i motor 540 e39 -02 Konfirmerat, kamkedjeskenan är felet.. Videoklipp

Sida 4 av 5
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Jobbet kan du göra själv, låna en uppvärmd lokal en helg så fixardu det.

Johan
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nej detta gör jag inte själv, hinner aldrig innan jul och så behöver man ju specialverktyg. Pratade med Spiros precis på Danviksbil. (Tack Asken för tipset) och han lät förtroendeingivande. Max 15000 inkl nya kedjor. Helt ok för mig. (Har satt undan pengar för just detta sen jag köpte bilen) Lämnar nästa vecka och sen behöver de den en vecka ca.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Var en annons på powerbörsen på komplett 540 motor med låda plug and play. Lågt bud på den och sälja resten i delar kanske inte är en dålig ekvation?

Spiros är en äkta mekaniker av den gamla skolan.

Mvh
Asken
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Risken med att köpa en begagnad motor är väl att man inte vet skicket på skenor o dyl och kan hamna i samma situation inom bara några mil.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja så resonerar jag också, Bimmerbåj. Den är ju fullservad i övrigt, nybytt olja i lådan också. Fixar jag detta på befintlig motor kan jag ju släppa tanken på skenorna som verkar plåga alla M62-ägare och åka 25000 ca nya mil innan ångesten knackar på dörren igen.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Skönt -- bra att det ordnar sig! Ville inte vara jobbig, men jag kände det hela tiden - den lät likadant som min bil gjorde.

15 000 inklusive nya kedjor är ett bra pris. Har för mig att jag gav detsamma.

I min bil byttes släpskenor, alla packningar, de tre kedjorna, kedjesträckaren och ny olja. Har för mig det var ca 6000 kr i material. Detta var i Januari 2012 när min hade gått 29 000.

Om du inte bytt vattenpumpen och packningen till "valley pan" (vet inte vad den heter, locket mellan cylindertopparna. Packningen brukar bli dålig där och då tar den kylvätska. Kolla y-tuben på "valley pan gasket".

Sitter ju så dumt till, så det är lika bra att ta den plus o-ringarna för de två vattenrören som går under insuget också, när du ändå måste riva bort det. Då slipper du oroa dig för kylvätskeläckage, som annars kommer som ett brev på posten kring 25 - 30 000 mil.

Som du säger: med detta fixat och noggranna oljebyten så är det minst 30 000 mil utan problem.
Videon om "valley pan gasket" och de två vattenrören:

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Då har jag fått tillbaks bilen och den går som en klocka!
När Spiros satte ihop bilen så märkte han att den gick lite ojämnt på tomgång och det visade sig att den tog tjuvluft. Det var packningarna till insuget så dessa byttes också. (Det var de du menade Lasse, eller hur?)
All heder åt Spiros och hans kille som gjort ett mycket bra och seriöst jobb.
Notan landande på 15k (exkl olja som jag hade själv) vilket jag tycker är helt ok.
Har man detta fel på sin V8 så rekommenderar jag verkligen Spiros och Danviksbil. Och andra fel för den delen också såklart ;-)
En låda med gamla grejer:
Länk
Känns helt ok i detta fall att någon annan fick skruva dit nya fräscha delar.

Tack för alla tips och glada tillrop och speciellt tack till Asken som tipsade om Spiros.

Nu blir det trots allt en God Jul och det önskar jag er alla!

/Ola

Min rasselfria bil:
Länk

Vad KUL att höra !!!!!

Nej, jag menade inte packningarna till insuget (de ovala packningarna - 8 st), utan jag tänkte på "valley pan". Det du ser på bilden är hur det ser ut under insuget, efter att locket tagits bort. Under locket flödar kylvätskan, och problemet är att packningen till locket blir dålig med åren. Många äldre bilar läcker kylvätska här, och det är snudd på möjligt att hitta eftersom det dunstar direkt.

Jag misstänker att jag själv har det problemet med min bil.

Grattis, och God Jul !!
He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
Måste kännas skönt att ha allt nytt :)

Min motor har gått cirka 21500mil, bra servad. Skulle byte av kedjesträckare förebygga eller iallafall flytta fram felet några år med skenorna? :)

Har hört att de är PGa slapp/förlängd kedja som slår mot skenorna som orsakar detta fenomen, eller blir kedjan så lång så att även en helt ny sträckare inte skulle nå ut? :)
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
HenrikA. Byt sträckare ASAP! den är uppdaterad och lite kraftigare. Kostar 600 ca och tar 10 min att byta så att inte göra det är dumt. Om det är pga av det är slappt att det slår sönder eller att det är slitage vet jag ej. Kanske en kombination.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Ok då gör jag det, inga svårigheter att byta själv och inga kammar eller annat man ska hålla koll på så att de inte rör sig? Har för mig att de är 2-3st spännande, är det den på vänsta bankens vänstra sida i överkant som man byter eller ? :) (sett framifrån)
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Ok då gör jag det, inga svårigheter att byta själv och inga kammar eller annat man ska hålla koll på så att de inte rör sig? Har för mig att de är 2-3st spännande, är det den på vänsta bankens vänstra sida i överkant som man byter eller ? :) (sett framifrån)
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Japp det stämmer. Bara en spännare titta på denna länk, scrolla ner till bilden på motorn utan bröstkåpa så ser du exakt var den sitter.
Länk

Sen när du har bytt spännare så låter det väldigt läskigt i några sekunder innan spännaren får upp oljetryck.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
tack för en kanon länk mycket lärorikt. Jag har det där "rattle noice" vid första starten på morgonen, tror att det beror på att min motor saknar backventil till vanos? Samt att jag har 10w-60 olja i nu.. Inte så snällt när det börjar bli kallt.

(skall byta till 5w-30 i helgen).

Ska beställa hem en sträckare då.. verkar vara lätt att bara skruva ut den nya och in med den nya.

Finns det någon bra hemsida där man kan beställa hem BMW org delar för realoem priser föresten? Min nya bmw handlade (homgrens bil) lägger på massa på delarna han säljer så han vill jag helst aldrig ha med att göra igen.

MVH
Delar till vettiga priser och realoem: www.schmiedmann.se

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

HenrikA, ja 10w-60 ska du inte ha i din M62.

olaO skönt att det löste sig, dock mycket pengar för att laga en gammal M62. Nu får du sälja många diagnoskit så du får tillbaka pengarna.. :)
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Alpinaturbo: nej helt rätt, skall bytas snarast.

Priset kanske var högt (15k) men bilarna har ju fortfarande ett OK värde och utan motor får man ingenting för dom, sen om man vill behålla bilen så är ju en utbytesmotor ett dåligt alternativ som kommer få samma problem :)

OM man skulle få för sig att göra detta själv? det verkar ju inte överdrivet svårt, mest tidsödslande. Finns det isåfall några bra guider eller liknande?

Man ställer motorn i 0 och låser kammarna med ett spec verktyg, sen är det bara att börja plocka bort bit för bit tills man kommer in till kramdrivningen? inget mer?

När man väl fått bort fronten och låst kammarna så borde det ju gå rätt fort.

Lasse-SL500: Dom verkar inte ha just kamkedjesträckare (OEM) på schmiedmann tyvärr.. annars är det en mycket bra sida som jag använder mig mycket av också :)

MVH
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Alpinabiturbo, mycket pengar men då bilen är felfri i övrigt och alla fel fixade såsom kylsystem, generator, div el, bromsar, framvagnsdelar, stötar runt om, nya lampglas och styrpinnar etc etc så bedömde jag att det var värt det om jag kan pressa ur fem hyfsat felfria år och ca 15000 mil till. Så jag inbillar mig att jag är hemma rent matematiskt men sen gillar jag bilen så mycket så jag hade nog kunnat betala mer också med hjärtat så att säga.
Tillslut när den gått sina drygt 40000 mil blir det troligen att sälja den i delar som är den bästa affären.
Beträffande min lilla hobby att sälja lite diagnosverktyg så är ju det kaffepengar i sammanhanget ;-)

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Tvärtom, 15 000 är kaffepengar - det kan man lika gärna snyta sig i - och det är det som är så kul med M62 / S62, att det är så billigt och kuuuuuuuuuul !!

Henrik: här är den, för hela 549 kr blir den din: :) Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.