|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
27000 mil ca. Mvh Ola |
|
|
Problemet med släpskenornas ras (om det nu är det som hänt för dig) är egentligen inte stort -- det är "bara" några plastfodrade aluminiumskenor inuti motorn som behöver bytas. Inget har skurit, inga kolvar, inga ventiler, topplock etc -- inget "motorras". Problemet är bara att det är så tidsödande att byta dem -- det är mycket som måste skruvas bort för att komma åt. BMW själva säger att det är 21 timmars arbete för mekanikern, men någon privatperson här på forumet gjorde det på halva tiden ungefär. Och i grunden är det en felkonstruktion av BMW. Detta ska inte behöva hända på stora V8:or efter 27-29 000 mil. De snurrar utan vidare det dubbla om det inte vore för det saknade kugghjulet. Därför tycker jag det är fult av BMW att inte ta ansvar för sin miss. Det här är skador som de borde ta på goodwill eller åtminstone ge riktigt bra priser på. Men det gör de inte -- de låtsas som det regnar och hoppas att ovädret ska blåsa över innan folk blir tillräckligt förbannade -- att de inte ska få upp ögonen och fatta vilken miss det är. Det tycker jag är svagt av BMW. Hoppas det löser sig bra för dig! |
|
|
Håller helt med föregående inlägg, en j...la skitkonstruktion som alltid slutar i haveri om man inte byter ut eländet efter 20-25 000 mil. Plastbeklädda aluskenor som trycker mot en kamkedja kan bara sluta på ett sätt. Just i detta fall sätter jagen slant på dom hydrauliska lyftarna som också är ett vanligt förekommande fel. Johan |
|
|
Om det är lyftarna, kan jag riva detta själv och kolla på det eller behövs specialverktyg? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Det enda du behöver tänka på är att se till att kamaxeln hamnar i rätt läge igen. Risken är som sagt att kammen också gått ner sig, men det syns ju så fort du lyftar på ventilkåpan. En uppsättning ventillyftare och lite packningar är vad som behövs, om det nu inte är kamkedjan som låter illa vill säga... Men allt går att meka själv, tar bara lite tid. Att lämna bort detta arbete betyder ofta en kostnad som motsvarar dagens värde av bilen, inte så kul. Johan |
|
|
Ok, jag får ta och lyfta på ventilkåpan och kolla. Får väl lära mig hur det sitter ihop när jag väl håller på. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Ligger sjuk så idag blir inget mekande. Hittade bra läsning på denna sida: Länk Har också plöjt youtube på M62 ljud och det finns en hel del som låter som min och där har det varit lyftare. Verkar som vissa fått bort det genom att 3000 varv i tre minuter stillastående. De kallar det "Tappet bleeding" eller fritt översatt "lyftar luftning". Vågar man prova detta? Var det det du mena med "Italian tune up" Eriv_W? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Italian tune up är körning på höga varv under ett par minuter, för att få upp oljetrycket rejält och bränna ur eventuell sot. Men proceduren du hänvisar till kanske är lite snällare om en lyftare har tappat trycket helt. | |
|
Jag har också hört att det går att varva bort det tickande ljudet, om man har tur vill säga. Jag har provat att varva utan att lyckas så det blev att byta lyftare istället. Sen blev det tyst. Johan |
|
|
Det har jag oxå kört på min gamla Mitssubishi med gott reslutat fast jag varvade ur samtliga växlar nja kanske inte4-5an men ändå och det hjälpte att få tyst på ventil tickandet..Inte BMW men kanske hjälper dig på nåt sätt mvh |
|
|
Jag funderar på en sak. Jag får ju en felkod. "Camshaft control" Om nu en lyftare fungerar dåligt, kan då det generera en sån felkod? Jag tycker inte det egentligen. Givaren sitter ju framkant och mäter på något som roterar där antar jag. Någon som vet hur den mäter och på vad? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Kan det vara det vara givaren som ger fel sugnal? Kamaxelgivare liksom vevaxelgivare är en ting som går sönder efter ett antal år på främst E46 har jag läst men även E39 ibland? Mvh Asken |
|
|
Asken, jag har bytt plats på dem mellan bank 1 och 2. Felet stannar på bank1. Tyvärr. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Det kan inte vara vanosen som låter då med tanke på det felmeddelande du får? Johan |
|
|
johnor, jag är inne på det också. Finns tydligen renoveringskit från USA att köpa. Oklart hur mycket jobb det är med det. Mycket antagligen. Måste lyfta på ventilkåpan och kolla. Är det någon ide att lyfta den utan att ha en ny packning tillhanda? (Om jag måste köra den till en verkstad sen) Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Om packningen är hyfsat ny ska det inte vara några problem att återmontera den igen för att köra till verkstad. Jag bytte en 3 år gammal ventilkåpspackning efter 6k mil i somras och den var fortfarande mjuk. | |
|
Är packningen mjuk så går den att återmontera, annars kan man stryka på lite hylomar på båda sidor så blir det tätt. Allt går att fixa någorlunda billigt så länge man klarat sig från haveri, därefter blir det mindre kul. Johan |
|
| oljudet i klipp 2 låter precis som min när lagret till generatorn gick. Mitt eget fel, bytte generatorn, spände inte remmen tillräcklig. den slirade, utvecklade värme i kullagret som blev dåligt. | |
|
seb_540, tackar för input men jag har bytt generatorn nyligen pga av oljud. Kör man "stetoskop" så är det helt tyst där. Det enda stället det låter är på bank 1. Men jag håller med dig att det låter väldigt likt generator på klippet men tyvärr är det inte det. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Då var det konfirmerat. Jag tog ner tråget och det var plastbitar där. Länk Nu kommer nya frågor. Var köper jag delar? Vem gör jobbet? Tacksam för input. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.