AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.973

Oljud i motor 540 e39 -02 Konfirmerat, kamkedjeskenan är felet.. Videoklipp

Sida 2 av 5
Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Helt sjukt har haft samma missljud några gånger själv dock i en 530 men nu är allt normalt igen och inga felkoder,Samma dag gjordes en oljebyte!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kunde precis lyssna. Så svårt men jag skulle säga att det är två olika ljud, kanske tre framförallt efter att ha lyssnat på film 2. Remspännare och ffa remspray(inte 556 den förstör mer). Vid dina mil torkar spännarna ihop ungf som sträckaren blir sämre. Lite spray kring och i lager vid servo och generator samt AC(Bräkleen?, kolla med någon kunnig) kan utesluta det med.

Det klassiska skit i hydrallyftarna så den inte kan bygga upp trycket snabbt finns där. Ett ljud, det tjutande gissar jag mer som något servorelaterat, lager i generator, servo eller sånt. Byte av oljan i servosystemet är lika viktig som att byta kylarvätska vet inte folk så väl om...

Det tredje som jag bara gissar är ett mer metalliskt läte men väldigt svagt, då om det har gått så långt så är det någon mekanisk förslitning eller kedjan som går i plasten. Dock behöver man inte måla hin håle på väggen än. Ffa med tanke på att du bytt sträckaren är det mindre troligt. Det skulle vara om kedjan är felcentrerad på någe vis. Gissar att du använde original kedjesträckare, adekvat olja och kvalitetsfilter. Hur såg filter/ olja ut första gången då du bytte då du köpt bilen, ok eller filter mer i smulor? Någon klegg på insidan av oljepåfyllningslocket nu?

Omegan kan du köpa på Mekonomen, nu har jag bara provat 907an men efter ha läst lite skulle jag även hälla i 909E på samma gång. Kul att få återkoppling om det också. Finns några webbutiker där det verkar skilja nån hundring på pris men då tillkommer ju frakt.

Innan Omegan kört igenom skulle jag inte köra bilen, om det är mekaniska skador blir det ack så mycket dyrare per körd mil.

Lyfta på alla kåpor är ju så mycket krångligare..

Mvh
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
catch, mitt började också efter oljebyte...
Skumt.

Mvh Ola

Min bil:
Länk

Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Skumt,jag hällde mobil1 5-40 men det kan ju knappast ha nån betydelse
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Faktum är att filmerna egentligen är missvisande nu då det endast är rassel och bara ibland och bara vid start, går alltid bort efter en stund. Remmen och spännare byttes samtidigt för ca 1500 mil sen.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Omega 907 hällde jag i en Mitsubishi pga missljud i ventilerna gjorde susen några veckor sen börja dom ticka igen
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Rengörande additiver i nyare oljor och aktiv körning kan göra att gamla synder från tidigare ägare blir delvis uppenbara för nuvarande ägare.. skit som samlas löses delvis upp och fastnar i andra trängre kanaler där t ex de hydraliska lyftarna eller för den delen i extremfallen, VANOS på M3 E36 eller M62 börjar ticka lite, sen blir det en anings mekanisk förskjutning i gången och vips börjar det mekaniska slitaget...

Kan lika gärna vara ett mekaniskt problem med vanos men det måste ju börja någonstans.

Johan B får uttala sig om vilken oljetyp som är vettigast men jag för min del går på LL98/01/04-klassning.

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Omega är första instansen, Bilstein Engine Flush(ca 2500kr ink oljebytet hos verkstad) det jag gör själv då en bil passerat 20k mil om den inte hunnit gått det på 10 år, heavy duty. Allt i förebyggande syfte förståss.

Man har ju liksom ingen kristallkula för att se inuti motorn...:)

200 knyck konstant på Autobahn i 30k mil gör ju en del mindre sot i motorn än i skönt landsvägsgung i Svea Rike, lite köer och kallstarter med tillhörande kondens i motorn som förste och andre ägaren nog inte har en susning om...

Det är nog skit i ventillyftarna men om Omega, ev x 2(nog samma kostnad som två egna byten) kan hjälpa eller om det sitter så hårt att Engine Flushens egen cirkulerande uppvärmda specialvätska måste till det får man sia om.

När det börjat låta då har det gått långt.

Mvh
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Bilen är servad enligt bok fram till jag köpte den och sen har jag bytt vid ca 1000 mil. Jag häller i Shell Helix 5W-40 LL01. En bra olja.
Johan B kommer förorda Aral ;-) Har tänkt prova den men tycker det är bökigt med en stor 20 liters dunk. Shell oljan kommer i 5 liters förpackningar.

Tog även ut felkoden med INPA:

E R R O R M E M O R Y R E P O R T -------------------------------------
Date: 11/26/14 10:59:22 ECU: ME72KWP0 JobStatus: OKAY Variant: ME72KWP0 -------------------------------------------------------------
RESULT: 1 errors in error memory ! -------------------------------------------------------------
33 Camshaft control
Error frequency : 1 Logistic counter: 40
Engine speed 640.00 /min Engine temperature 89.25 Grd C wnwi1_u -4.00 Grad KW tanwrhf_0_A 60.01 % TV
Error currently available -- Adaptation value impact not plausible current, -- -- -- Adaptation value impact not plausible Initial, -- -- E-Flag debounce CARB debounce SCATT-active

Mvh Ola

Min bil:

Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
907 och sensor, billigast först:)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag hade gått på 10W/60 olja i kombo, M-olja, det är BMW:s "första lösning" internt vid diverse oljud och hög oljeförbrukning.

Mvh
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Googlar man runt så verkar det som det är dåligt oljetryck vid vanosen.
Det förklarar varför det är vid uppstart precis.
Hittade denna DIY för solenoidens packning. Ska kolla om det läcker där.
Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Nu lyssnade jag. Jag tänkte, eftersom jag hade problemet med släpskenorna för kamkedjan själv, och vet hur min bil lät då.

Jag tycker de två klippen har två helt olika ljud: det första har ett "rytmiskt slammer" på ganska låg frekvens; slamret pulserar ungefär 3-4 ggr/sekund. Och ungefär så lät i ärlighets namn min bil när en bit av släpskenornas plast hade lossnat. Det som hände för mig var att när plasten var borta så tappade kedjan styrning och slamrade emot godset. Om man satte en mejsel emot blocket så kunde man känna slamret i toppen, mest på vänstra sidan för mig. Jag vill inte skrämma upp dig för jag är inte alls säker - men oljudet liknar det jag hade.

Det andra klippet är ett annat ljud, det viner mer, Har ingen aning om vad det är. Det kanske är Vanos? Min 540 har ingen Vanos, men X5:an och M5:an har. X5:an för en del vanosrassel precis vid start, men det tystnar efter två sekunder. Det måste vara oljetrycket. Den har förresten Aral-oljan (0-40), och min teori är att den oljan är för tunn för M62TUB44. Innan var det original Castrol i den och då slamrade det inte. Den tar också mer olja med 0-40.

Lustigt att höra om styrservopumpen som hade ett fäste av: exakt samma sak hände mig för ca 1000 mil sedan. Jag hittade en begagnad på skroten.
P.S: jag tycker det andra ljudet låter mer som en vinande servopump?

Ang olja så kör jag också Shell Helix 5W-40 och tycker den är bra. Jag hade Aral 0-40 i den innan, men då tog den mer olja. Jag brukar byta var 1400-1500 mil, och innan har den tagit ungefär 0.7 liter på 1500 mil, men med 0-40 ville den ha två liter. Oljebytena förr lät jag göras på verkstad, och vet att de hällde i en Castrol-olja, men jag vet faktiskt inte exakt vilken.

Jag är långt ifrån expert på motoroljor, men jag misstänker att de nya oljorna 0-40 och 0-30 är framtagna specifikt för nykonstruerade motorer, som i sin tur designats med mindre lagerspel - syftet är att försöka minska den interna friktionen ännu mer för att få ner förbrukningen något. Häller man denna nyare, tunnare oljan i en motor från 1998 som inte designats för det, så drar den mer olja. OBS, detta är bara min hemmasnickrade teori.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har idag kört en engineflusch med Omega 907 två flaskor och lät det gå en kvart på tomgång. Ingen skillnad som väntat men det skadar ju inte.
Kollade kedjespännaren, såg ok ut. Bytte plats på de två kamgivarna, ingen skillnad. Ljudet låter från bank 1 dvs högra i färdriktningen. Helt tyst faktiskt på bank 2 om man kör "stetoskop". Lägger upp en ny film som jag tog nu när jag hade satt ihop allt:

Nästa steg är att ta ner tråget och titta efter rester av skenorna men det får bli imorgon.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Nu har jag lyssnat på din sista videosnutt. Det låter exakt som en ventillyftare som inte får tillräckligt med tryck, d.v.s., för stor ventilspel. Detta på grund av att skit i motorn lossnat och satt sig på olämpligt ställe. Har du riktig otur har även kammen gått ner sig på en eller flera nockar på grund av att skit även satt sig i oljekanalerna som smörjer kamnockarna.

Tycker inte det låter som ett pågående kamkedjehaveri, men det skadar absolut inte att byta ut glidskenorna på en M62 motor som gått över 20 000 mil då det finns gott om exempel på topplockssallad på grund av kamkedjeras på dessa motorer.

/Johan
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
johnor, tackar för input. Hur mycket behöver man riva för att se detta?
Känns kanske som jag måste lämna bort detta nu.
Har bara en carport att stå i. Vem i Stockholm lämnar man detta till som tar en rimlig timpeng? Har fått tips av Asken på Spiros på Danviksbil. Får höra med honom. Någon som känner någon annan?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Jag lyssnade också på det senaste klippet. För ett tag sedan råkade jag ut för en lyftare som "hängde" sig(tror vi) vilket resulterade i ett tickande. Höll i sig i 5 minuter och sedan försvann det. Det är extremt svårt att säga om ditt ljud är likt det ljudet - i mina öron låter det mer som ett slafsigt rassel om jag utgår från videon. I mitt fall var det ett rent tickande som hördes tydligt med stängd huv.

Det låter lite som glidskenorna till kedjan, men eftersom ljudet försvinner efter ett tag är det nog inte de.

Testa en "italian tune up" om du inte redan gjort det, det är väl standard mot tickande lyftare.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ljudet är nu dessvärre konstant....

Mvh Ola

Min bil:

Länk

La
101
Lasse540
540iA -01
Hur många mil har bilen gått? Följer ditt detektivarbete efter missljudet med intresse.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.