AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.974

Oljud i motor 540 e39 -02 Konfirmerat, kamkedjeskenan är felet.. Videoklipp

Sida 1 av 5
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Idag som en blixt från en klar himmel så började det låta från motorn, som om det skaver liksom. Låter från den högra banken i färdriktningen. Hoppas inte att det är kamkedjeskenan som gått.
Se klipp, svårt att höra kanske men ändå. Hur går man vidare för att ställa en säker diagnos på problemet?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Är det det konstanta monotona ljudet likt en kylfläkt lite i bakgrunden?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Japp det är det.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Om det är en trasig glidskena låter jag vara osagt, men det allra säkraste sättet att ställa en diagnos borde vara att skruva loss oljetråget och ta en titt. Då får du det svart på vitt. Kan tydligen så ut såhär: Länk
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Ut Börja med att haka av drivrem så det inte är lagerljud från nån pump, generator, kompressor.

Har man missljud så är det lättast att börja med det.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tar man en lång mejsel så är det tyst på generatorn men starkt ljud på vetilkåpan. Tog ett till klipp nu med motorn kall, observera vinandet precis när den startar upp.

Min bil:

Länk
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Eeww. Låter lite lustigt.
Ja, det skulle kunna vara en släpa som havererat.
Men för att komma närmre så haka av remmarna.
Ljud har en osökt förmåga att kunna uppnå hygglig amplitud om avstånd och medium är rätt.

Det skulle rent teoretiskt kunna vara en servopump som använder ventilkåpa som högtalare. (typ)
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Har faktiskt nyligen bytt servopump (begagnad).. ska göra som du säger haka av remmen och kolla.

Tack för tipsen so far!

Mvh Ola

Min Bil:

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag var ute nu och skulle ta tag i detta. Startar bilen och det tjuter till lite i startögonblicket om i klippet men sen är den tyst?????
Alltså verkar det som detta sker när den är varm. Får ta ut den på en sväng.
Märkligt.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jaha, nu låter bilen precis som vanligt vid start och vid gång. jag lurar på om det är startmotorn som inte riktigt ville "gå tillbaka" och orskade ljudet.
Det där vinandet precis vid start lät lite som en startmotor som inte greppar riktigt. Blir att få tag på en startmotor i förebyggande syfte.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

La
101
Lasse540
540iA -01
Hade för en månad sedan ett missljud i motorrummet på min 540. Det var en bult till servopumpen (som sitter med 3 bultar) som vibrerat loss och lämnat bilen. Det fick till följd att pumpen hamnade lite på sniskan och drivremmen började ge ifrån sig ett oljud. I med en ny bult och problemet löst. Det kanske inte är felet med din bil men värt att kolla.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Knepigt ljud. Känns som de borde vara något utanför motorn som ställer till det då det har lagat sig själv nu? Borde det inte göra om det var glidskenan eller liknande.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lasse540, hade det i somras med hoppad rem som resultat.
Bytte servopumpen då. Lät dovare när den vibrerade då fästet var sönder.
Jag tror på defekt startmotor.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Liten update, det är inte startmotorn. Jag som alltid själv tjatar om felkoder upptäckte att jag har en på detta fel och koden uppkommer när ljudet kommer precis vid start men det är inte alltid. Ljudet försvinner efter en stunds körning. Ibland går det en dag emellan problemen. Jag startar bilen typ 10-20 gånger dagligen.
Felkoden är "DME* -> 21/01 - Function, inlet-camshaft control, bank 1"
Googlar man så verkar det vara Vanos problem men jag tänkte byta sensorn först och se om den kan ha med saken att göra.
Tacksam för input om någon haft något liknande.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om du tar något halvlångt, 3 dm förlängningsskaft eller träsopskaft så kan du använda det som stetoskop och lyssna dig runt i motorn för att lättare kunna pinpointa ut exakt område. Gissar att du bytte alla remmar och remspännare samtidigt som pumpen? Slitagegrejor som bör bytas kring 15-25k mil. Jag skulle rekommendera att byta kamkedjesträckaren, den kan fallera och då blir det dyrt. När man ändå är på gång så ta ned underdelen av tråget, byt trågpackningen och efterdra alla oljepumpsbultar alt byt till de nya uppgraderade. Kombon skit i kolven till kamkedjedträckaren och lossnande pumpbultar på nederdelen ger just kedjekåpan som går i bitar. När du ser i tråget om det finns små plastbitar så ja:-) Sensorn ska väl bytas ändå, det andra är baserat på eget 5årigt ägande av m62 samt läsande här. Vid oljebyte, i med en flaska omega 907 innan, då är det så rent som det kan bli efter bytet. Som mindre viktigt vetande, varför slackar kedjor? Korta stadskörningar, köer mm Oförbränt bränsle, sot, långa oljebytesintervaller, en viss skillnad mot när Bmw utvecklar bilen, många mil görs på autobahn långsträckor för att nå kmkoll utan att något går sönder. Kökörningar ger annat "ryck" för komponenterna att hantera jmf med km på utveckling och koll innan ny modell även om motor körs i testbänk för att simulera stads- och annan miljö. Visst kan det vara ett vanosfel, svårt att tyda på ljudet. Mycket av det jag skriver säkerställer det man inte vet om underhåll som är gjort av tidigare ägare.
Mvh
Asken
Posta gärna vidare utfall o ää
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Har lyssnat, oljud överdel av bank 1.
Kedjespännare byttes direkt när jag köpte bilen, 7000 mil sedan.
Man kan ju alltid byta igen i förebyggande syfte.
Oljebyte har gjorts var 1000 mil i min ägo.
Oljepumpbultar dragna (satt som berg) och det behövs inte heller egentligen på den här motorn då den här motorn har de uppdaterade från fabrik. Oljudet kommer precis vid start och försvinner alltid efter en stund, den sätter en felkoden då. Sen kan jag ha 10 starter i rad utan oljud och då sätts ingen felkod. Så fort ljudet uppkommer får jag felkod så det känns som man kan utgå från att felkoden är relevant. Alltså "Function, inlet-camshaft control, bank 1". Någonting kärvar och hamnar i fel position.
Kanske läge med Omega 907, skadar ju inte antar jag. Har precis bytt oljan men undviker man den svenska oljemarknaden är ju detta ingen större kostnad.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vid ogynnsam körprofil kan Omegan vara vägen men annars en bortslängd tusenlapp i oljebyte just nu men om det finns något inre som småkärvar så kanske det inte är fel ändå, det i kombo med byte av sensor. Bilen gått över 20k mil är det nog vettigt med Omegan, inte fel att låta den gå lite över tiden rekommenderad innan man slår av och byter oljan och nyttja stetoskopet för att se om ljudet minskar när Omegan verkar och sen sensor byts. Om inte något av detta funkar så kan det nog börja bli både krångligt och dyrt men låts hoppas. Hydraliska ventillyftare vet jag kan gå men då ska det uppåt 40-50k mil av normal körning innan det kan vara region för dessa. VANOS finns det en hel del skrivet om i engelsksrpåkiga forum hur man renoverar osv.
Mvh
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tack Asken ska prova det men inte är det en bortslängd tusenlapp på oljan, 500 kr ca inkl filter, men det kan jag ta.
Köper Shell Helix LL01 från tyskland för 60 kr litern så det är inga problem. Har alltid hemma till båda mina bilar.
Bilen har gåt 27k så det kanske är dags för lite engine treatment.
Var köper jag Omega907?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Jag försökte lyssna, men fick att "klippen är privata".
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lasse , prova nu!

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Mekonomen har Omega 907.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.