AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.342

Någon som är duktig på att läsa av hjulinställningar? Bilen drar åt höger

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Har en F25:a som drar till höger.
När jag köpte bilen hade den framdäck som var rejält slitna längst in.
Fick dessa däck utbytta efter gjort en framvagnsinställning som visade att värdena inte var helt ok. De tyckte att bilen fortfarande drog lite till höger efter deras justeringar men menade att detta berodde på de snedslitna däcken och ville därför inte justera ratten...

De nya värdena var som länken visar:
Länk

Efter att satt på de nya sommardäcken och även skaffat nya bak så tyckte jag att de fortfarande drog något åt höger.

Bytte nu till vinterdäck, helt nya 17 tummare. Tycker nu att bilen drar ännu mer till höger. Fortfarande inte jättemycket men så att man på motorvägen får hålla ratten ca 0.5-1 cm till vänster för att inte sakta byta fil åt höger.....

Ska tillbaka till däckfirman som gjorde framvagnsinställingen på fredag och hoppades på lite input så man har lite på fötterna när man ska prata med dem vad det kan bero på.

Borde väl inte vara några glappande leder, bromsar som ligger mot el dyl när bilen bara gått 4000 mil. Bilen ska ju också vara rejält genomgången eftersom det var en s k premium selectionbil. Å andra sidan missade de iof däcken och framvagnsinställningen...

3M
718
3MW
E36 Ti
Däckfirman borde inte göra en framvagns inställning på de sned slitna däcken.
Är det så pass så byter man till nya däck och sedan gör en inställning på de enligt bilens rätta värden.

Jag tycker att du fort som satan gör en framvagn eller 4-hjulsinställning nu när du har nya däck så att allt blir tiptopp annars riskerar du att börja slita på de med...
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Ska tillbaka till samma firma imorgon, får se vad de säger...

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Om du tittar på "bör värden" så ser du vad det skall vara, kan ju konstatera att du har för mycket negativ camber på höger framhjul, vet inte om det är orsaken till att den drar snett men övriga värden är väl hyggligt inom gränserna.

Att däcken är slitna skall inte spela någon roll för hjulinställningen om det inte är sjukt stor skillnad på höjden på däcken P.g.a. Slitaget.

Själva mätningen skall göras mot fälgen och den är ju förhoppningsvis rak. Däremot skall man ju ändå byta snedslitna däck för att dom kan göra att bilen uppför sig konstigt.

Sist men inte minst bilen kan gå rakt och vara rätt inställd även om ratten pekar åt fel håll. I så fall är det bara att justera in på styrstagen (men detta skall de självklart göra för dig) men om bilen drar snett så är det troligen hjulinställning. Kan även ligga i bakvagnen så man bör kolla alla fyra.

/DJ
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Cambervärdet vänster bak, står det -7..? Om så är fallet så är det väldigt off. Nåt måste vara krökt.
Cambervärdet på framvagnen diffar för mycket mellan höger och vänster.
Toe-värdena är nästan 0, vilket är inom börvärdet. Detta ger dock en väldigt livlig framvagn med sämre riktningsstabilitet. Jag skulle rekommendera minst +0*12', kanske ända upp mot 0*20' i total toe både fram och bak.
Att bilen drar lite till höger på motorvägen brukar vara helt normalt och beror på att vägbanan lutar från mitten och ut mot diket. Detta fenomen förstärks säkert av ditt låga toe-värde.
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Ok, tack för input om camber (en hel vetenskap med dessa olika mått...), ska ta det med killarna på firman imorgon.
Anledningen till att de inte gjorde något med ratten efter första gången sa de som sagt var att de trodde att att den skulle sluta dra när jag fick på nya däck. Men det gjorde den ju inte...

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Det är suddig text på camber vänster bak, men det MÅSTE vara en etta, skulle det vara en sjua så skulle du dels se med blotta ögat att hela hjulet lutade snett och dels så skulle värdet på camber diff vara helt galet med.

Gällande toe så håller jag med, så lite toe ger en väldigt rörlig framvagn. För mycket toe kommer dock ge felaktigt slitage så se till att det håller sig nära gränsvärdena men ändå ganska mycket toe in för att få stabilitet.

/DJ
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
När jag tittar närmare på originalet så se det onekligen ut som 7:or!! Fast det är väldigt svårt att se. De borde väl ha värdena i datorn på firman.
Men borde inte diffvärdet vara helt annorlunda då? Förstår inte riktigt hur jag ska läsa ut värdena...

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Om det nu var sådana höga siffror som 7 på camber vänster bak. Borde det inte synts på de däcken som satt bak?

Jag kommer även ihåg att de sa något om att något värde var rött som egentligen inte skulle vara rött eftersom de hade sluntit till något precis vid mätögonblicket eller något sånt, kommer inte riktigt ihåg och la nog heller inte någon större vikt vid det tyvärr...

Däcken som suttit på sedan den var ny (har rullat ca 4000 mil) hade en normal jämn slitning bak med ca 4 mm kvar, medan framdäcken var väldigt slitna längst in. Det var där allt började, jag hade inte ens märkt av att bilen drog något de första 100 milen. Fast då var man ju också iof i smekmånaden med en ny bil....

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Det skulle stå 1.04 på cambervärdet visade det sig på datorn hos firman som gjorde 4-hjulsinställningen...

Däremot fick de inte till det helt och var väldigt frustrerade. Såpass mkt att de faktiskt inte ville ta betalt...

Enligt killen jag pratade med så tycker de att de fått till värdena hyggligt bra, men förstår inte riktigt varför den fortfarande drar åt höger. Det är dock mkt mindre än innan, frågan är om jag ens tänkt på det om jag inte visste om det. De menade vidare att de inte kunde göra ngt åt differensen mellan vänster och höger framvagns cambervärden samt att toevärdet som kunde vara lite mer + menade de att det då skulle ge mer slitage på yttersidan av däcken.

Deras teori hade mest med kärvande ok att göra, fast de tyckte att det inte borde vara det heller eftersom den har gått såpass lite och ev. om det hade något att göra med den aktiva styrningen, styrbox osv? De tyckte att jag skulle kolla med någon aukt. bmwverkstad och ville som sagt inte ta betalt eftersom de inte riktigt lyckats...

Jag frågade om det här skulle innebära onormal slitning på däcken, något de menade att det inte skulle göra eftersom hjulen står rätt. Låter det rimligt?

Vet inte riktigt om jag ska gå vidare eller låta det bero eftersom det handlar om en såpass liten dragning till höger nu att jag knappt märkte det på motorvågen hem.

Undrar dock även lite om värdena på de två mätningarna de gjort:

Länk

Borde inte slutvärdena på den 1:a mätningen (till vänster) vara exakt de samma som de första värdena på den 2:a mätningen? Fattar jag fel eller har de varit slarviga eller är det så små skillnader att det är svårt att får exakt samma siffror?

Fi
16
Firren79
m3 e36 1995
Är bilen utrustad med stabilstator program så måste ratten nollas med dator. Innan man ställer toe. Annars tror bilen att det tex. Blåser ute och försöker stabiliser bilen genom att bromsa ett eller flera hjul lite lätt.. Vilket gör att bilen börjar dra.. Känn på fälgarna efter en längre körning om en av dom är varmare vanligt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.