|
|
|
|---|---|
|
Hej, Finns det några individual alternativ på X3 F25? Funderar på att beställa en ny men tycker det är väldigt begränsat med färger. Skulle gärna vilja ha en i typ "highland green" som fanns på E83 modellen av X3. Har egentligen dålig koll på det där med individual men har fått för mig att man ska kunna göra nästan vilka anpassningar som helst. Dock inte gratis om jag förstått det rätt.. Någon som vet om det finns som alternativ på x3 och vad det i sådana fall kan kosta att få en specialfärg? Har ju sett en del bilder på m3 och annat med specialfärger men det är väl en lite annan grej. Tack på förhand! //minaxe | |
| Vad jag vet kan du få precis vilken färg du vill på din BMW, men så kostar det där efter... | |
| Jo, det var ungefär så jag trodde att det var. Men ungefär vad blir kostnaden, är det någon som försökt? Handlar det om 10k eller 50k eller 100k extra? Och hur går man tillväga för att lösa det hela praktiskt, är det bara prata med sin vanliga åf? | |
|
På BMWbilar som är byggda i USA och 1serie finns det antingen ingen möjlighet att få Individualfärg eller ett mycket begränsat urval. 1M som är byggd i Leipzig byggdes det till exempel fyra med Individualfärg och det var till BMW själva eller mycket trogna kunder. X5 E53 fanns med 4,6iS/4,8iS färger till de vanliga modellerna. För X5M E70 byggdes det endast två stycken med ÄKTA Individuallack, en USA-modell i A82 Vermillionrot och en Rysksåld Europamodell i A68 Platingrau, jag vet inte hur köparna lyckades, men gissar att bilarna köptes av BMW eller av trogna kunder. För X3 finns det INGA Individualfärger, inte ens Alpina XD3 går att få i Alpinas egna färger Alpinagrün II och Alpinablau II. Vill du ha en BMW med äkta Individuallack får du köpa en byggd i Bayern. Kostnaden varierar, till en F30 ville BMW har €2300 för LeMansblau år 2012, medan en F10 i Karmesinrot kostade €3900 år 2011. Mvh Stephan |
|
|
Det är tur vi har detta statistiska uppslagsverk här på forumet. Nu lärde jag mig något nytt igen. Tack Stephan! Apropå färger, vet du, Stephan, något om hur många gröna BMW som säljs nu för tiden? Det finns väl inte någon grön standardlack till någon modell längre? Den senaste var väl Tasmangrön? |
|
|
minaxe, highland green på nuvarande x3 vore riktigt läckert tycker jag. |
|
|
WGN: Tasman försvann på F10/F11 i samband med LCI, på de nya modeller jag följer M550d, 550i, 550iX, 535i/6, 760i, 760Li och M6 så finns det bara enstaka Individualgröna exemplar. Till exempel Peridotgrün Länk som två M550d F11 är lackade i. Jag tror inte det finns någon grön till andra serier, men är inte säker. 7st av totalt 1849st 550iA F10 FR91 pre LCI lackades i Tasman, sedan är ytterligare 10st i Alpinagrün II (alla är Alpina B5). Grönt är alltså icke existerande idag på BMW, jämför med för 20år sedan då Oxfordgrün var i topp fem, oftast på plats tre. En tråkig utveckling. Håller helt med att det vore roligt med en grön X3 F25. Mvh Stephan |
|
|
Lite OT men sedan vi pratar grönfärg: Ser i prislistan för F10/11 att X09 - Alpina Green( och den blåa) finns som individual-val. Kan inte minnas att den fanns där i våras då jag köpte min... Kostar ju dessutom bara runt 10k mer än en vanlig metallic. |
|
| Så om man är beredd att betala uppåt 100k för att få sin X3:a grön, skulle BMW vägra...? Har svårt att tro det, faktiskt - det är ju hela Individual-konceptet liksom. Man får väl skilja på "standard-individual" och "special request".. | |
|
Hmm, verkar inte var helt lätt att få till det här. Är dock fortfarande lite sugen på att testa och dra det ett varv till. Är en rätt bra kund gällande X3, kanske kan trycka på det. @Stephan, du som verkar ha väldigt bra koll. Hur skulle du angripa problemet, vem är det egentligen som har beslutanderätt i frågan? Vem är det man måste övertyga? Tack på förhand! //minaxe |
|
|
Problemet gällande Individual till bilar där fabrikerna inte erbjuder Individual är att de inte kan lacka i annat än de bestämda färgerna. Jag har inte tillräcklig kunskap om det trots allt skulle gå att lösa till exempel kunde ju X5M lackas i Individualfärger, men båda färgerna erbjöds på vanliga X5 E70 så det är nog förklaringen att det gick. Här är det frågan om en färg som inte erbjuds på någon modell som byggs i Spartanburg just nu. Det bör vara det som avgör om det går. Så har jag uppfattat problemet, inte om man är beredd att betala 50 eller 100tkr extra. Det jag hade gjort är frågat återförsäljare/BMW Sverige/BMW Tyskland i den ordningen, jag vill ha en Highlandgrün X3 F25 går det att få från fabrik? Nästa fråga om det inte går, är det okej för dig att lacka den Highlandgrün i efterhand? e39520it: Intressant, jag ser det med. Troligtvis är färgerna fortfarande spärrade för icke Alpina B5/D5. Den enda icke Alpinan jag känner till i Alpinafärg är en 1991års M5. Men det vore ju häftigt med en Alpinagrün II 550i eller M550d!=) Mvh Stephan |
|
| Det finns alltid en sista lösning för den som vill ha en grön bil. Lada Niva går inte heller att få grön från fabrik men ett extra lager med grön färg i efterhand kostar bara ca 10000sek! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.