AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.146

335i e90 problem vinterhjul antispinn/punktering

Ti
18
TitsandBeer
Audi A4 -01
Hej. Hade problem i fjol med vinterhjulen. När jag gasar så tänds antispinnlampan även fast vägen är torr, går knappt använda farthållare för den kopplas ur hela tiden. Bilen tror även att det blir punktering var 20-30 mil. Har givetvis kalibrerat punkteringsindikatorn efter hjulbyte. Alla problem försvinner när sommarhjulen är på. Nokian friktionsdäck. Nån som har/haft liknande problem? :)
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Låter som något med abs-sensorn, vanligt efter byte av däck. Har du samma fel om du byter tillbaka till sommardäck?
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Vi är två på jobbet som har samma problem som Dig. Vi kör 120d -14
Våra farthållare löser ur i minsta uppförslut och ska man accelerera får man koppla ur DCS.
BMW verkar vara väldigt känsliga för mjuka vinterdäck. Många som har detta problem.
ba
100
bart112
M135i xDrive -16
Säker på att det inte är punktering?

Kör också med dubbfria Nokian på min 335, och visst märks det att dom är mjukare, men min antispinn kickar bara in när det faktiskt släpper.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Japp, samma problem med min 135:a vad gäller antispinn o punkteringsindikation. Kör Gislaved friktionsdäck (ej RFT) - väldigt mjuka.

Om man kör i motorvägsfart o gasar på så tänds antispinn. Har även råkat ut för en småläskig händelse - skulle göra en snabb omkörning på tvåans-växel och då hände i princip ingenting, systemen gick in och reducerade motoreffekten till näst intill noll samtidigt som mötande trafik är på gång.

Påpekade vid en service att punkeringsindikation visas trots att ingen punktering står att finna. De mer eller mindre skrattade åt mig och sa att bilen och dess system är kalibrerade för RFT-däck.
Ti
18
TitsandBeer
Audi A4 -01
Okej, då vet jag att jag inte är ensam iallafall och att det inte är mkt att göra.

MUC: Jag har varit med om samma sak när jag påbörjat en omkörning, ganska så jävla livsfarligt :p Ganska så dålig ursäkt du fick av bmw också. BMW kan ju knappast räkna iskallt med att alla ska köra rft-däck när det är sämsta skiten som har tillverkats. Du skulle ha frågat dom hur det då funkar fint med sommardäck som ej är rft :p
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Problemet beror enbart på att vinterdäcken är mjukare än sommardäcken, speciellt då friktionsdäck. Kör själv med dubbade Conti, ej RFT, har inga problem!
Mvh
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Sommardäck är hårdare än vinterdäck och flexar inte tillräckligt mycket för att DTC ska reagera. Därför finns det inga problem med sommardäck av liknande slag.

Nokian vinterdäck är ett märke som flertalet haft detta problem med, speciellt när det inte är särskilt kallt och däcken därmed är mjuka.

Nya däck är mjukare än äldre och de första 100-milen med nya vinterdäck brukar det vara som värst. Andra säsongen kan det vara avsevärt bättre, men problemet finns ändå kvar.

Är du redan användare? Logga in i menyn.