|
|
|
|---|---|
|
Hej, Efter ytterligare en välljudande säsong med 1000cc hoj med slip-on ljuddämpare satte jag mig i bilen (325i e90) och tanken slog mig. Borde jag inte se till att den härliga sexan låter som en härlig sexa. Inom hojvärlden är det standard att det första man gör är att byta ut originalljudämparen då ljudet är halva upplevelsen. Så till min fråga. Vad kan jag göra och vad har ni för erfarenheter? Finns det några eftermarknadsdämpare till vettigt pris eller ska man ersätta sida burken med "straight pipe" eller vad skulle ni göra? Tacksam för svar /Calle | |
|
Snikversionen är ju som du säger, tabort en ljuddämpare och ersätta med ett rör. Men avgassystem har den förrädiska uppfinningen att rosta och bara krångla rent allmänt när man pillar påt.. Jag hade köpt en "öppnare" satts efter sista delningen så man slipper kapa, svetsa, svära.. Annars kan du ju gå ut och starta hojen. Det skall ja göra imorgon och tvätta henne:) 96% enligt läkarn... |
|
|
Tack Zinik! Ja jag kan tänka mig att det rostar ganska snabbt om men kapar i rören. Någon som har bra produkt att rekommendera som ersätter sista delen på systemet? Någon mer måste ju känna som jag. Tog faktiskt hojen till jobbet igår men snart blir det torrvarvning i garaget med en öl i handen i några frostinga månader :) |
|
|
Menade lite att det finns risk att det är rostigt och då börja kapa i grejerna och sedan få det tätt kan vara ett helvete. Bättre att dela i en riktigt skarv, min erfarenhet:) Åh fan. Va e de för hoj?? 96% enligt läkarn... |
|
|
Ja du menar så. Kan tänka mig att det är så. Kollade lite på youtube och det verkar finnas en del roliga slutburkar. Dock ganska dyrt. Nä det är ingen märkvärdig hoj, CB1000R -10. Funkar bra till pendling genom stan varje dag och lite wheelies mellan varven haha Ser att du kör gixxer. Fina maskiner :) |
|
|
Tjaa men vad är dyrt? Jag köpte ett yohsimura slip on på mässan i år, 6300kr. Det vart det ju givetvis värt till hojen! Så egentligen varför inte till bilen? ;) Men det är ju en trevlig hoj, körde en i somras då jag ville att sambon skulle få känna på nått annat! Men då ville hon inte åka med... Det är en typisk Honda, haft 2 x cbr innan Suzukin:) Jodå jag är allt väldigt nöjd med Suzukin. Men det måste väl finnas en uppsjö med olika ljuddämpare. Vad skall ex feritta ha för nått rostfritt?? 96% enligt läkarn... |
|
|
Länk 96% enligt läkarn... |
|
|
Ja det kanske blir något sådant. Såg ju schysst ut. Provkörde en gixxer 1000 fast äldre modell i våras och tycker dom är riktigt fina :) |
|
|
Har en 325:a 06 som också låter lite trist. På gamle 323Cin så bytte jag helt enkelt sista ljuddämparen och fick lite trevligare ljud. Finns en halvsats i rostfritt från Simons som verkar låta helt OK och ligger ganska vettigt prismässigt ~6000. Länk (borde säljas "överallt) Vet dock inte hur det låter inne i bilen - risken finns väl att man får åka med rutorna nere om man ska höra något spännande. Och det funkar inget vidare med en sedan - dagens i-landsproblem ;) |
|
| Ja det känns ju som att man vill höra lite ljud även inne i kupén annars är det inte så stor idé. Vad hade du på 323an då? Gick det genom bes? Haha ja verkligen i-landsproblem :) | |
|
Köpte en Ulter Sport (polskt fabrikat) sportljuddämpare till E46:an via Amotek om jag inte minns fel. Ca 1500:- pix eller så med frakt, rena kapet relativt sett. Dock i kolstål, ändarna täckta i rostfritt dock ;) Länk Håller förvånansvärt fortfarande måttet efter två år (har inte rostat bort). Tyvärr har Ulter Sport till synes inga ljuddämpare till E90 med sexa. Ljudtest före/efter: (men avgasljudet på M52-motorn och N52 går ju inte riktigt att jämföra då M52 är lite mullrigare original). Om något enstaka år till så kanske marknaden är helt överfylld av billiga slutdämpare till 325:or ;) |
|
|
Ok det var ju ett lyft. Hur monterades den? Var det klämmor eller behövde du kapa och svetsa? Gick bilen genom bes med den monterad? /Calle |
|
|
Kolla med Xerius Racing som säljer Eisenmann. Nu har jag iofs en e46 330 som även den hade ett för tamt ljud. Men det borde finnas till din bil med. Eisenmann 2x76mm utblås med volym RACE gör en sagolik skillnad :-) Då, för en 6 år sedan kostade det 6500 pix ink frakt. Handgjort, rostfritt och numrerat. Det sista är ju mest bara på skoj. Finns lite olika utseenden och storlek på utblåsen, bara att välja efter behag. Men det passar grymt bra på bilen. Då var det svets och kap som gällde, nu tror jag att dom har fixat så man kan fästa med klämmor. Som jag iofs tycker är lite Vallåkra men men... Niklas Fransosen |
|
|
IScalle, kapa gamla och på med klämma (enkelrörsavgassystem på snik-sexorna) Länk Har inte varit något problem på besiktningen (låter inget speciellt ändå). Har du en N53-motor under huven förresten? I så fall säljer Simons denna satsen: Länk rör + slutdämpare för 4700:-. Till äldre N52 325 så ingår även en till ljuddämpare som driver upp priset något. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.