AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.514

Att tänka på vid Köp av E61 520dA M-sport -09.

Hej,

Funderar på en 520dA -09. M-sport, automat o hyfsat välutrustad i övrigt. LCI då så klart och ca 10000 mil på mätaren. Servad enl bok på BMW. Sv-såld.

Ngt att se upp med? Pre-LCI verkar ha en hel del problem, antar att det mesta fixats i och med LCI, men antar också att även den brottas med vissa problem o saker man bör ha koll på.

Så mottager gärna tips om vad man ska hålla koll på och vad som ska vara gjort vid 10000mil o dryga 5år i trafik.

Prismässigt, vad är rimligt?

Kommer rulla som andrabil då vi behöver en rymlig sådan... så varför inte satsa på en med lite själ i då :)

Tack för hjälpen!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Samma fel efter LCI i princip som innan. Det finns fortfarande problem med kablar till bakluckan, kompressorn till nivåregleringen, dränering i panoramataket samt en extra feature efter LCI - dragkrok som går sönder.

-------
//Lövet
Krånglar verkligen panorama efter facelift? Återkallelsen var vad jag minns bara fram till 2006. El dragkroken finns endast på bilar utan m-paket. 150-180tkr?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
I samband med LCI förstärktes en slang på kompressorn på nivåregleringen, och dräneringen fick också lite bättre funktion.

Kablarna i bakluckan gick fortfarande sönder, då det troligen var ett för stort problem rent produktionsmässigt att lösa. Jag lagade mina själv på den E61 LCI Touring vi hade.
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Kolla allt som har med el och baklucka att göra. Det är lätt att missa att elvärmen på bakrutan inte fungerar pga kabelbrott, vilket jag gjorde på min 530XD E61 08 med 15000 mil, när jag köpte den. Fråga om man reparerat kablarna.
Tack för input.

Manuellt utfällbart drag (M-sport), så bekymret med elektriskt drag som havererar har den inte.
Inget bytt vad gäller kablage i baklucka, inga tendenser till problem heller dock. All el i bilen fungerar, nivåreglering fungerar...

Fick nos om en annan svag punkt: rost/bubblor på baklucka/runt bakrutan o under list under bakrutan. Vanligt? Ngt som normalt hanteras på garanti/goodwill även på en 09:a? Inte för att det är ngn indikation på det, men det kan ju komma o vara svårt att upptäcka ibland.

Hmm, frågan är om man ska slå till!? :)

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
12års rostskydd. Bakluckan täcks.

Provkör ordentligt
12 års rost skydd ja, men vissa handlare väljer att gå på lackgaranti och den är endast 3år.

Min bubblar för andra gången på bakluckan. BMW Mölndal vägrar ta det och menar på att det är lackgaranti. Kom tillbaka när det rostat hål så byter vi luckan...

Tagit det vidare med annan handlare nu och de hade iaf den goda viljan att försöka ta det med BMW Tyskland för garanti. Något de andra inte ens bemöda sig med.

Bakluckor och kablar till dem bör kollas mycket noga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.