AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.182

e36 328 bromsok kärvat, köra utan?

På min e36 328 så har bromskolven (höger bak) kärvat/rostat fast
Kör bilen dagligen och behöver ha den rullandes.

Undrar om man kan montera ner bromsoket så man kan ge sig på ett försök att försöka renovera det och samtidigt bruka bilen.

Räcker det att plocka ner bromsoket och täppa till/stänga igen bromsröret (isåfall med vad/hur) eller måste jag göra något mer?

Alla tipps uppskattas, har köpt nya bromsbelägg och en ny skiva som ska sättas dit när/om jag lyckas renovera bromsoket
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Låter totalt livsfarligt, kommer dra rejält snett om du bromsar.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Personligen skulle jag aldrig chansa bort säkerheten. Lämna in på verkstad om du inte har tid själv är mitt råd...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller helt med ovanstående - det du funderar över att göra är fruktansvärt dumsnålt och rent farligt!

Och byt BÅDA skivorna med belägg på samma axel samtidigt, annars är det som att be om problem genom att bilen kommer att dra snett vid hård bromsning - stabiliteten sitter i bakhjulen!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Tänk på alla bilar som körs med ett bromsok totalt ihopkärvat. Så det blir ingen skillnad egentligen och göra som du tänker. Håller dock med i övrigas resonemang också. Har du ingen möjlighet att riva isär och renovera under en helg? Tar ingen lång stund att göra denna operation. Ta en sida i taget.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Har kört utan ena bakbromsen en tid efter att skivan exploderat, i väntan på en (två) ny(a). Drog inte snett och bromsade inte speciellt dåligt. Men nog märkte jag att det bromsade bättre när jag fixat det!

Kan nog vara knepigt att plugga ledningen dock. Är hyfsat tryck och minsta läkage är jättedåligt.
Jag satte ju bara en träkloss i oket som det fick nypa på.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Skaffa ett skrot-ok och renovera först. Sedan är det snabbt gjort att byta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.