|
|
|
|---|---|
| Jag hittar inte det i instruktionsboken. Det är en BMW 520d 2012. | |
|
5,2 liter Länk ------- //Lövet |
|
| Minns inte exakt men då jag bytt på min fars 520d 2012 så gick det åt ca 5 liter. Har ej hittat den av BMW angivna volymen, gick efter nivån på stickan | |
| Vad är original olja till en sån bil, dvs samma olja som bmw lägger i? | |
|
Kanske denna? Länk |
|
| Dyr dock | |
|
Du kan använda vilken BMW LL04-klassad olja som helst! Jag brukar föreslå Aral SuperTronic 0W40, från t ex. Levoil.de eller motoroel100.de, där kan du köpa 20 liter av nämnda olja för ca 1000 kr inklusive frakt hem till dörren. En mycket bra olja som är en äkta helsyntetisk PAO-olja! Lägsta flytbarhetstemperatur under -60 grader C...! Är bland annat BMW LL04-klassad. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B Tack för din utförliga beskrivning. Ska ta och fundera. Men nog måste den där bmw originala oljan vara bättre trots allt eller? Kör inte så värst mycket med bilen så det lär bli byte en gång per år och att ha 20 liter liggandes .. Såg att det finns bmw orginala som 0w-30 och 5w-30 samt den du nämner är 0w-40. Vad är skillnaden och vilken ska man ha? |
|
|
Skullen nog våga påstå att Araloljan (0W40) är en bättre olja än länkad BMW-originalolja av flera orsaker: 1. Den är "bredare" viskositetsmässigt, dvs. mer lättflytande när den är kall men samtidigt inte riktigt lika "blaskig" när den är varm. 0W - kallviskositet när oljan är "kall" (+40 grader C) 40 - varmviskositet när oljan är "varm" (+100 grader C) 2. Det är en äkta syntetisk olja på Polyalfaolefin-bas. Det gör oljan mer kemiskt stabil än en högraffinerad mineralolja (vilket troligen BMW-oljan är) vilket i sin tur gör att oljan håller sina egenskaper längre och även orsakar mindre föroreningar pga diverse nedbrytningar av densamma. De flesta oljetillverkarna anger högraffinerade mineraloljor som "helsyntetiska" därför att "de kan det juridiskt" och då kan ta mer betalt för produkterna av kunderna som sällan är insatta i skillnaderna mellan äkta fullsyntetisk och "ful-syntetisk olja" (utom i tyskland där man inte får ange högraffinerade mineraloljor som helsyntetiska - där brukar de anges som HC-synthese eller liknande). 3. Aral-oljan är "modernare" i klassningarna och uppfyller även BMW-LL04-klassningen. 4. SuperTronic 0W40 är billigare trots att den är bättre på många andra punkter... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vill inte ifrågasätta dig men tycker det inte borde vara så att billigare är bättre när det kommer ifrån samma koncern. Kan det vara så att Aral oljan är bättre men inte för Bmw motorer som antagligen testas dagligen med den originala bmw oljan? Varför finns inte Aral som 5w-35? |
|
|
Det är (ett tag till iaf...) denna olja som BMW själv använder Länk och även den olja jag använt till B47, samt dess föregångare utan "Titanium" till N47. Skulle jag byta på en N47 idag skulle jag använda Castrol Titanium. Filter gör du bäst i att köpa hos BMW (ca 240kr), då blir det snudd på omöjligt för BMW att se att man bytt själv... En 5-liters dunk räcker precis. Har bytt både på 520D med "gamla" N47D20 samt nya B47D20. Bytet är knöligare på N47 (måste ta bort luftfiltret o koppla loss "tryckrör" för att komma åt filtrert). På B47 är det superenkelt, inget behöver demonteras för att komma åt. Man bör dock vara försiktig när oljefilterlocket lossas/monteras då oljefilterhuset ser ut att vara av plast, rådet är att hålla i oljefilterhuset när locket skuvas av/på, annars känner man att det "flexar" lite. Locket skall dras med 25Nm, inte mer(gäller B47, men säkerligen N47 med). N47 hade ett stadigare oljefilterhus (metall?)vad jag minns . BMW har sedan årsskiftet gott över till Shell-oljor, men man säljer/använder så klart slut på Castrol lagret... |
|
|
Mig veterligen finns det INGEN olja som är klassad 5W35! Castrol och BMW tar (mycket) betalt för varumärket - ungefär som att Levis-jeans är dyrare än motsvarande jeans som inte är "märkesjeans"... BMW:s motorer är inte unika i funktion och konstruktion, men BMW har satt upp ett antal fastställda parametrar för vad oljan skall klara (exakt specificerade tester), utifrån det klassas oljan som BMW-LL. Men BMW tar även betalt för att klassa oljan och många oljebolag väljer då att skriva "möter kraven", vilket innebär att oljan klarar klassningen men inte är officiellt klassad av BMW. Oljor är strikt standardiserade produkter även om BMW och andra biltillverkare vill oinsatta kunder att tro att bilen havererar omedelbart så fort man bara visar en oljeflaska av annat fabrikat än de som de rekommenderar. BMW hade tidigare Mobil som leverantör, har nu Castrol men övergår nu till Shell... Oljefabrikatet är helt irrelevant så länge klassningarna är de rätta! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Oj, menade 5w-30.. Använder Bmw sig av 5w-30 eller 0w-30. Varför då använda sig av 0w-40 istället får en motor som inte kommit till 10.000mil än? Det där med jeans håller jag inte riktigt med. Levis jeans har ett väldigt långt liv samt tål mycket stryk mot andra jeans som inte är märkes. Att Bmw byter leverantör kan väl dock påvisa de fått bättre bud/billigare och inte att oljan är bättre. Kanske en dag blir Aral på tur? Oavsett vad är Aral billigare 30€ på 20 liters vilket på 4 oljebyte inte spelar någon roll. Priserna enligt levoil Jag tänkte handla det till våren, då jag ändå ska in på service med oljebyte inom någon vecka. Därefter vill ja göra en mellanservice själv i våren så kommer handla just då. |
|
|
Dawwe Nog måste den där bmw original ll-04 vara samma som den du länkade till? har en N47 motor :) |
|
|
0W30 primärt, men funkar säkert med 5W30 med, men förstahands valet är 0W30. 0W40 är en olja som är lite mindre "blaskig" varm, i övrigt snarlik en 0W30 olja (förutsatt att de har samma klassning o både är av samma sort, tex "helsyntetisk"). Johan B kan säkert dra historien om de olika oljeklasserna samt vilka oljor som räknas dit, jag orkar INTE göra det iaf :) |
|
| Doom: Ingen aning. BMW Sverige säljer Titanium oljan i Castrol förpackningar rakt-över-disk. Förmodligen är oljan i din länk en Castrol olja i BMW-förpackning, men detta är inget jag vet. | |
| Doom: Den jag länkade till är en 0W30 olja (Castrol Titanium), Din BMW oljelänk är till 5W30 olja... | |
|
Aral och Castrol ingår i samma koncern, oljorna tillverkas på samma fabriker/raffinaderier/produktlinjer. I många fall är det identiska produkter men under olika namn - detta är mycket vanligt inom oljeindustrin! Arals benämning på "titanium FST" är XMF... Länk Ok, Levis-exemplet kanske inte var helt relevant, men då kan vi kika på bilindustrin och reservdelar - många delar tillverkas av stora leverantörer (Mann, Mahle, Bosch, TRW, Lemförder/Sachs/Boge etc.). När produkterna är märkta med biltillverkarens logga kostar de mycket mer än på exakt samma produkt där man slipat/tagit bort biltillverkarloggan och säljer den under tillverkarens eget namn. Märkesmystik är vanligt då olika varumärken är olika starka på olika marknader. Aral är giganter i Tyskland men Castrol är starkare på många andra marknader... Vill du betala extra för att det är ett speciellt varumärke, är du nog inte unik - många tror/tycker att ett visst märke är bättre än ett annat, trots att de kan vara identiska produkter bakom etiketten. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Absolut vill man inte betala extra för samma sak, det vill nog ingen och du har snart övertygat mig :) På Levoil så är Aral 0w-30 ll-01 klassad medan 0w-40 är ll-04. Är de det som gör att Arals 0w-40 är modernare/bättre? Kan man även säga att 0w-40 enligt Johans B är mycket bättre olja på vintern samt kanske ett snäpp bättre på sommaren då den inte är "blaskig(tjockare?)" ? |
|
|
Doom: Nej det kan man inte säga. Oljorna är snarlika. Båda har samma (?) basolja (0W) men med olika (?) additivpaket. 0W30 är nog en liten aning bättre när det är kallt. Kör du ovanligt "racigt & hårt" o uppnår höga motor/olje temperaturer så kan kanske 0W40 oljan vara bättre under just de förhållandena, jämfört med 0W30. Råd: Vill du ha en olja som är samma olja som BMW häller på så köper du Castrol Titanium 0W30. Vill du spara lite pengar o hälla på en olja med lite annorlunda visko (i princip utan betydelse i detta fall) så kör du på Aral SuperTronic 0W40, det är den oljan jag använder i min bruxis en Passat från 1996, funkat bra i dryga 6000 mil, byter efter ca 1300 mil. |
|
|
Edit: Min jämförelse gäller Castrol Titanium 0W30 / Aral SuperTronic 0W40., välj mellan dessa två. Din bil skall ha en LL04 olja, så glöm LL01. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.