AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.095

e38, 750iAl, M73. Felkoder för termostat resp. bromsljuskontakt. Tacksam för komments

Det handlar om en 750iAL, byggd 09/98, med M73TU. Ca 19000 (ärliga?) mil.

A. DME.

BMW Scanner 1.4.0.9 ger felkod, men bara på den ena DME:n,

# ERRORS IN UNITS
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Unit BMWTNR HW SW-FSW ERRORS / SHADOW-MEMORY
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
DME -> 7.509.322 0E 51 1 error / 1 error
DME2 -> 7.509.322 0E 51 no errors / no errors

[DME] 8B/C4 - Output thermostat
Shadow-memory:
8B/84 - Output thermostat

I början (jag såg koden första gången i augusti) fanns den bara i shadow memory. Verkar vid det tillfället ha självläkt, ungefär.

Mina frågor är:
1) Varför blir det fel för bara den ena DME:n?
2) Kan jag utgå från att det är fel på termostaten?

B. Bromsljuskontakten:

BMW Scanner signalerar följande:

EGS -> 97/01 - CAN Brake signal

ABS -> 74/D2 - Brake switch Error

IKE -> 8D/90 - EGS signal line disturbed

Själva bromsljuset fungerar OK. Frågor:

1) Finns det någon sorts parallellkontakt som ger styrsignaler till de andra enheterna (växellåda, ABS resp. instrumentklustret)?

2) Är det läge att byta bromsljuskontakten?

OBS. Inga varningslampor lyser och bilen går OK. Ingen panik, alltså, utan mest ordningsfrågor. :-)

Tack på förhand för input!

/Lennart
Inget svar hittills. Och jag som trodde att forumet var fullt av ivriga "kodknäckare"... ;-)

En egen fundering som jag har nu, är att jag kanske tänkt fel från början. Om jag har rätt för mig, är termostaten i första hand elektriskt styrd. Och kanske det är DME som styr den? Verka väl troligt.
I så fall innebär kanske felkoden, att DME inte g e r , alltså inte f å r (rätt) output?

Å andra sidan, är det bara den ena DME som reglerar?

Motortemperaturen ligger stabilt på mitten av instrumentet, men det beror kanske på termostatens mekaniska funktion?

/Lennart
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Åk förbi Joakim på Gbg Bilservice, ringa är ingen ide för han har så mkt att göra att svara i tfn är det sista han behöver:)

Han fixar allt.

Mvh
Asken
Tack för ditt svar, Asken.

Gbg Bilservice blir mitt första alternativ, om jag måste ta hjälp mer utifrån än vad jag gör nu här i forumet.

Men det blir också mitt sista alternativ, eftersom jag gillar att klura själv och tänker fortsätta med det ett tag till. :-)

/Lennart
Ofta efterlyses "den slutliga feed-backen" på trådar, där trådskaparen avrundar genom att berätta hur det gick. Själv stöder jag detta till hundra procent. Som många påpekat, det är ju där värdet i forumet ligger!

Just nu finns det en aktuell tråd på temat "hur gick det sen?". Länk
Det fick mig att gå tillbaka till mina egna trådstarter och det dröjde inte länge innan skammens rodnad hettade kinderna. :(

Så jag börjar lite försiktigt med denna tråd. Ännu så länge har jag bara halva svaret, det om bromsljuskontakten. Svaret om termostaten får vänta ett tag. Jag har forskat i dess funktion och har en ny termostat liggande, men jag vet inte ännu om det är termostaten eller DME som felar. Bilen är i vinteride också, så det svaret dröjer, även om jag redan nu kan dela med mig av min "forskning" om den.

Beträffande bromsljuskontakten, är den fyrpolig och beröringsfri, antagligen med hallsensor(er). Det är alltså ingen vanlig strömbrytare, sådana som finns på äldre bilar (och kanske även på nyare av mindre ädelt slag).

Den sitter monterad ovanför bromspedalen och med "nosen" ca 0,2-0,3 mm (det finns en specifikation) från en platta på bromspedalens arm. När man bromsar, rör sig plattan i riktning från kontakten och en elektrisk impuls (fast antagligen minst två) skapas.

Utan att jag vet säkert: den ena tänder bromsljuset och slår av farthållaren, den andra påverkar antagligen diverse andra system.

På ebay.de erbjuds det mängder av dessa kontakter, så jag förmodar att de nästan kan ses som förbrukningsvara. Jag köpte en ny där för ganska små pengar, monterade (en enkel operation) och borta var felkoden. Dvs jag nollade den med BMW Scanner och den har inte anmält sig mer.

===================

Beträffande termostaten. Jag tror att många moderna BMW har denna sorts kombinerade variant. Dess öppnande styrs i huvudsak av kylvattnets temperatur. Men i termostatens känselkropp finns det också ett elektriskt värmeelement. Detta aktiveras förebyggande av DME, när motorbelastningen, och därmed värmealstringen ökar vid hård(are) körning.

Man kan säga, att DME känner vad som är på gång, innan termostatens kylvattentemperaturkännande element vet något, och tvingar termostaten att öppna lite i förtid. - "För strax händer det något!"

I mitt fall, då felkoden lyder "Thermostat output", är jag fortfarande lite osäker på om det är "output" från DME (allvarligt i så fall), eller om det handlar om ett termostatfel, som genererar detta i så fall något missvisande uttryck.

Eftersom jag sällan kör mer än i glidartempo - utom vid omkörningar och en del andra sällan förekommande tillfällen - är termostatproblemet mest en ordningsfråga. Men jag har en original liggande, det är bara det halvt onödiga sölet med kylarvätska, och - eventuellt, jag minns inte i detalj längre - pulandet med fläkten och sekundärluftrören, som håller tillbaka mig.

Återkommer kanske, men tidigast om något halvår (med reservation för glömskan).

/Lennart
Är det dragkrok på bilen?
Bara så vi inte missar något felkoderna kommer tillbaka när du raderar dem?
delorian, jag förstår inte ditt inlägg nyss. Rätt tråd?

Men svar på frågan/-orna:

- ja, bilen har originalmonterat, löstagbart drag.

- sen jag bytte bromsljuskontakten någon gång i samband med trådstarten, har den felkoden aldrig visat sig igen. Och jag har kört med släp enstaka gånger efter bytet.

- Felkoden på DME, "Output Thermostat" kommer alltid upp, men kan raderas.

/Lennart
Frågan om dragkrok var relaterad till din fråga om bromsljuskontakt.
Uppfattade inte att du löst problemet därav frågan.

Om du inte gjort det så skulle jag även byta termostaten.
Avslutning:

Termostaten bytt och felkoden borta. Innan jag bytte kollade jag resistansen i respektive termostats element. Resistansen i den felande var mer än dubbelt så hög som resistansen i den nya, 30 resp 12 ohm), så den kommande, lite jobbiga och något söliga, övningen kändes berättigad.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.