AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.105

518e34 med strypt gång / dålig start

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har sedan köpet för 6000mil sedan märkt att bilen ibland sådär 10ggr per år tänder på 3 av 4 cylindrar vid startögonblicket. Detta har blivit värre nu och bilen tänder på 3 varannan gång jag startar den, speciellt då den är kall. Den går på 3 cylindrar i ca 10 sekunder innan den går över på 4a.

Jag har märkt att tändstift på cylinder 1 är ganska svartoljigt medan de andra är torra som de ska med ljusbrun färg.

Nu har bilen även vid några tillfällen börjat rycka och blir framförallt strypt efter att den startats. Den går alltså på alla 4a cylindrarna men kan tex inte dra mer än ca 2500rpm tillfälligt på 2ans växel eller 3an även om plattan är i mattan. Sedan blir det bra och bilen går som vanligt igen.

Normal oljeförbrukning påfyllning var 800e mil
Tar ca 1l kylarvätska på 1000mil (har komptestat hos auktoriserad verkstad som ej upptäckt något fel)
Bilen går bra och drog ur den till både 5000rpm samt varvstopp utan någon tvekan
Ingen blårök eller olja i kylarvätskan
Har rullat 29000mil

Jag tror hårt på dålig/glapp i bränslepump, MEN det konstiga är varför bilen klarar av att dra genom hela registret och den tänder på 3 cylindrar vid start, aldrig under körning?`

Vad säger ni?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
LMM kollad och okej.

Mekaniker påstår eller tror att det kan vara en tändspole?

Kan de påverka bilen på så vis?
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
1. Bränslepumpen kan vara på väg att ge upp.
2. Kolla efter läckage vid gummibälgen efter LMM.
3. Vev/kamaxelgivare (läste verkstaden av felkoder?).
4. Tändspole/tändkablar.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ingen verkstad har läst felkoder ännu!

Skall kolla läckage, vilket kan vara svårt

Om tändspolen eller tändkablar är dåliga så borde väl bilen gå på 3 cylindrar och inte bara strypas och inte kunna varva upp men att motorn går jämnt? Nu misständer inte bilen då den stryps, bara vid starttillfället vilket jag eventuellt har lösning på.

Har insett att det finns olja längs toppen just vid cylinder 1, troligt att ventilkåpspackningen är dålig och olja smyger ut och rinner ner i tändstiftet på 1a, därav miss tändning vid startögonblicket.

Sall byta packningen i veckan så får vi se, vet någon moment på åtdragning har för mig 15-20Nm på ventilkåpsbultarna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.