AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.530

320d -07 Dåligt vrid på låga varv?

pr
3
propellern
320d Touring -07
Hej alla,

Jag har precis köpt min första, men troligen inte sista, BMW.

Det är en 320d, svensksåld med 21000 mil på mätaren, manuell låda. Servad enligt bok.
Den känns tät och fin i chassit och är en dröm att åka i.

Till frågan, jag upplever att den är lite trött på låga varv. Något dieslar generellt sett inte brukar vara. Däremot vaknar den till liv mellan 2500 och 3000 varv och drar rätt fint. Är detta normalt? Branta uppförsbackar så orkar den med knapp marginal på 5'ans växel i 90 km/h. Det är 163 hästars motorn i denna.

Den startar utan problem, ryker inte, verkar inte dra någon överdriven mängd olja. Jag snittade förbrukningen på 0,54 sista tanken och då mestadels landsväg med ingen överdriven fokus på eco-driving.

Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Låter helt normalt, den har inget vrid i botten utan det är snarare där över 2500 rpm den vaknar till. Men det varar inte länge innan det är dags för nästa växel. För hög växel på dem och de har ingen ork alls. Dieselar borde enbart komma med automatlåda.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej och grattis samt välkommen in i den förarorienterade världen!:)

Vet inte vad du åkt tidigare eller vad du jämför med. Fiat 500, Volvo 745 Ltt eller Mb e430? Man/auto?

Gångkultur i den du sitter i nu blir som den är.

Lite småkoll kan dock göras baserat på vanligt sunt förnuft. Kontrollera hur luftfiltret ser ut. En sak vad serviceintervaller säger. En sak om bilen stått utomhus under en gran året runt i 7 år eller för den delen bara körts kortsträckor i stadstrafik. Nytt luftfilter och rengörning av luftfilterhuset så behöver det inte göras på lång tid igen. Kolla på insidan av oljepåfyllningslocket. Massa klägg, beläggningar i alltifrån brunt till svart samt i huvuddel svart i de metalliska delarna av motorn. Då finns det nog motsvarande mängd avlagringar inne i motorns smörjoljekanaler, hydraliska ventillyftare osv osv. Omega 907 innan ett extra olje och filterbyte städar så rent det går för i förhållande små pengar 150-300kr plus oljebytet såklart. Nu är det så rent det kan bli på insidan och på enklaste vis även om oljebytet mer hör till överkurs och sådant. Dock kommer insidan av motorn vara så nära det kan nytt och flöden optimala. Har man läst postningar i några år kan även rekommenderas att byta den hydraliska kamkedjesträckaren i förebyggande syfte så har du 20000 problemfria mil till framför dig. Det är iaf vad jag hade gjort då jag köpt en sån bil som din med avsikt att behålla den ett gott antal år framåt.

Känner man efter detta absolut ingen skillnad får man gå till felkodsläsning och mer seriösa ting. Det kan också vara så att just vid det där backkrönet i den hastigheten vid den växeln är bilens vridmoment såsom lägst. En nedväxling krävs helt enkelt. Senare versioner av samma motor har först 177hk sen 184 hk.

Mvh
Asken

pr
3
propellern
320d Touring -07
Hej och tack.

Vitoco : Det bekräftar att den med andra ord beteer sig helt normalt, tack.

Asken :

Ja då detta är en bil jag tänkt ha ett par år och lägga några mil på så kan kedjesträckaren definitivt bli aktuell att byta! Tack för tipset. Olja och filter var det första jag bytte och inga tecken på avlagringar på lock eller synliga delar genom påfyllnadshålet utan snarare väldigt rent och fint. Så den verkar helt okej. Inga läckage eller spår av detsamma någonstans.

Vad jag har att jämföra med, ja, diverse bruksbilar jag har stiftat närmare bekantskap med, både diesel och bensin med effekter på allt från 90 upp till 250 med en vridmomentskurva som kommer tidigt och sent. Senaste bruksbilen, en V70 2,5FT 231 hk med helt platt kurva efter 1700 rpm som kändes mer som en diesel än min 320 märkligt nog.

pr
3
propellern
320d Touring -07
Hej,

Nu efter att ha kört några hundra mil med bilen går den helt annorlunda.

Från att ha varit väldigt trött under 3000 varv så börjar jag känna igen det klassiska dieselvridet från runt 1700-1800 varv. Omkörning på 6'ans växel i 90 är inga problem. Vridmomentskuvan har verkligen sträckt sig längre ner i registret.

Kan tre års stadskörning med väldigt korta körcykler sotat igen den som jag åtgärdat med lite hårdare längre turer på landsvägarna?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att den vaknade först vid 2500 rpm var inte alls normalt. Uppenbart fel. Den ska som nu vara pigg från 1700-1800 rpm när turbon jobbar.

Kan som du föreslår vara att den var lite igensotad och att de nu blåsts ur.

Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Rimligtvis behövdes den "blåsas ur", sen finns det säkert avlagringar som jobbas bort delvis med tätare oljebyten och aktiv körning. 30000km/ 24 mån service intervaller må fungera på långsträckskörning under kort tid men stadscykler där bilen knappt blir varm gäller halverad tid om man är lite upplyst och vill nå längsta livslängd. BMWs Value Line service är vägen om man inte byter själv, inte stor prisskillnad med totalen och egen arbetstid inräknad.

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.