AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.225

Är det svårt att byta ratt på M3:an (E93 2009)

Ja
107
Jarra
M3 cab -09
Är det svårt att byta ratt på M3:an (E93 2009)
Kan man göra det själv eller måste man lämna in?
Kostnad för själva bytet (ca:)?

//Jari
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har bytt på både min e46 och f02 och det är väldigt lätt!

Koppla loss batteriet, vänta typ tio minuter. Lossa på Airbagen, man gör det men en lång mejsel. På e46 är det från sidan vi resp eker, på f02 är det från den undre ekern. Misstänker det är samma lika på en e90, dvs den undre ekern. Det finns liksom ett litet hål, man ser det om man tittar. Bakpå ratten alltså.

Man ska lossa en fjäder som håller fast airbagen. Det kan vara lite pillrigt att hitta rätt.

Sen är det bara att lossa muttern, tror det är en 17 som sitter där. Koppla loss alla kontakter, dra loss ratten. Montera tillbaka omvänt.

Man kan inte sätta dit ratten på fel sätt, det "saknas" en spline så det går bara på ett sätt.

Tar väl typ 20 minuter allt som allt. Sen är det bara att tuta :-) å köra igen.

Niklas

Fransosen
mu
65
musse05
Corvette C7
MB C220 CDI(tjänstebil)
Det är enkelt. Det är dock som på e46, 2 hål på sidan bakom respektive eker. Dock lite pyssligt att hitta rätt med mejseln för att trycka på "fjädern". Sök på Youtube, finns en del där, betydligt lättare när man ser hur det ser ut.
Bi
229
Biderman
BMW M2 LCI -18
BMW 520d -15
Kolla på den här.
Jag gjorde det själv på min, riktigt enkelt. Kom ihåg bara att koppla ifrån batteriet.

Ja
107
Jarra
M3 cab -09
Tack för svaren!
Helt suveränt.
//J
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Tänk på att det K A N bli problem med styrvinkelsensorn. Då vi bytte till M Ratt på min hade brickan som är under ratten hoppat ut och lagt en kugg för mycket till vänster. Det syns inte direkt utan kan hända om man ej är observant på det. Då tror bilen att ratten är typ 15 % vriden åt vänster även om däcken fysiskt står rakt fram. Då blir det syntax error för systemet och DSC går in hela tiden och rycker och drar för att korrigera vad den tror är sladd.

Bara en liten stänkare om att man inte ska ta allt för lätt på ett byte och absolut vara försiktig och varsam
Tror inte det finns ngn ökad säkerhet (och därmed anledning) med att koppla bort bilbatteriet så länge tändningen är av.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.