|
|
|
|---|---|
|
Är det någon skillnad mellan hardtop på "vanliga" Z3 Roadster och Z3 M-Roadster? Dvs, kan man ta en hardtop från den vanliga och sätta på M-modellen? Och hardtopen monterar man bara på bilen med suffleten nedfälld? | |
|
Karossen på en Z3 och Z3M är helt lika. I alla fall kring själva kupén. Därför måste hardtoppen passa båda. Man monterar hartoppen med sufletten normalt nedfälld. Detta går mycket snabbt, pålyftning (2 personer) och låsning, max 5 minuter. Det är två låsarmar bakon dörrarna samt två insexskruvar vid vindrutan. Det finns el-värme i bakrutan Jag har dock förstått av viss tidigare diskussion på forumet att det förekommer två fabrikat av hardtop, dessa har olika infästning och kan ej mixas med varann. |
|
|
Tack för svar! Då borde det alltså inte spela någon roll från vilken roadster man tar en HT från, de ska passa även Z3M. Ang två fabrikat. Hur menar du med att de ej kan mixas? |
|
|
Två fabrikat, den ena är såld som BMW original. Den andra är tllverkad av en annan tysk tillverkare och de är utseende mässigt mycket lika. Problemet uppstår ifall du redan har mekaniska fästen i bilen. Fästmeknismen är ej lika. Nu vet jag ej hur vanlig alternativtillverkaren är i Sverige. SammaHT bör passa samtliga roadsters. Jag tittade i min manual för min original HT, och där finns ingen specifikation för vilka modeller den passar, vilket tyder på att den alltid passar. Jag tycker det är bra med hardtop, dels vid avställning att bilen är mer skyddad mot fukt och gnagare. När man kör, blir bilen betydligt tystare. |
|
|
Nu har jag hittat info. Det finns tre tillverkare av Z3 hardtop, BMW, Wiessman och Hamann. Är din Z3 förberedd med fästen? |
|
|
Okej, du menade så. Bra att veta! Tack återigen för all info. Jag har en M3 E46 idag, men ska eventuellt byta mot en Z3M Roadster. Den har dock bara tygsuffletten (manuell), så därav frågan. Tycker att bilen dessutom är snyggare med HT, så det blir antagligen att införskaffa en sådan om det blir en affär. Roadstern i fråga har utrustningskoden "S380A Hardtop-preparation". Har kollat VIN och det står med under "Standard Equipment", så jag antar att alla är förberedda med fästen. |
|
|
Bra med S380A. Kolla om den även är förberedd för elvärme i rutan. Då finns det en knapp på konsolen mellan ryggstödet, nedanför förvaringsfacken. Vad jag förstått av bilder kan man se en skillnad på BMW hardtop och övriga. BMW's bakruta sluttar mer, viket innebär ca 4 cm mellan hartoppens bakkant och bakluckans framkant. De övriga märkena drar ut mer som en hatchback och sträcker sig till bakluckans framkant. Jag antar att du är medveten om att det kan bli lite justeringar av hardtoppen, vad det gäller dess exakta position. Finns dock flera anvisningar på nätet som anger hur den skall vara placerad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.