AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.716

Bmw M3 e36 -95 lägger av

Hejhej

Som rubriken lyder har jag problem med min Bmw M3 e36 -95.
Bilen har gått kanonfint tills för någon dag sedan då den lade av under helt vanlig körning. Alltså ingen hård belastning.
Stannade efter vägkanten och försökte starta. Efter 4-5 försök
startade den och gick väldigt ojämt. Pendlade mellan 500rpm och 2000rpm i
ca 30 sekunder för att sedan gå helt som vanligt. Körde ca 1km och samma sak händer igen men efter det vägrade den starta. Lät den stå över natten. På morgonen
startade den lätt men gick ojämt i ca 30 sekunder. Körde till verkstad och läste felkoderna.

73 throttle valve potentiometer
101 output stage group 2
100 output stage group 1
33 fuel injection valve cylinder 3
5 ignition cylinder 6
32 ignition coil cylinder 8
4 ignition cylinder 4
31 fuel injector cylinder 5
3 fuel injector cylinder 1

Kan tillägga att det känns som tändning försvinner när den lägger av, den lägger av
väldigt tvärt från att gå som vanligt.
Någon som har någon aning om vart felet kan sitta?
Har ringt Bmw i Gävle och dom hade ingen aning alls. Han ville såklart ha bil
och felsöka själv.

Mvh Erik

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Börja med att kontrollera alla berörda kontakter (tps, spridare, spolar).
Är troligen bara ett fel som genererar samtliga felkoder.
Ser alla kontakter bra ut och sitter ihop ordentligt skulle jag byta tps:en. Den felkoden har jag svårt att se hur den skulle uppstå som följd av nåt annat fel. Går dock inte alltid att hitta logik i felkoder ens sedan man hittat det faktiska felet. =/

Jag har hela sommaren haft ett gäckande fel som kommit och gått på min M3. Ibland bluddrade den och tappade effekt. Ibland gick den rent men med tappad ork och ibland gick den som den ska. Den felkodade vilt på den ena och andra. Bytte stift, spolar, lambdasonder och letade tjuvluft, kabelbrott mm, etc, osv hela jävla sommaren. Strax innan vintring konstaterade jag att kontakten till 6ans spridare inte satt fast som den skulle... =

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
to
6
tomflo
m3 limo -97
320 touring-89
volov v70 -01
Skulle pröva ladda batteriet som första åtgärd.. Hade en M3 -1994 med liknande symptom o då var det för låg batterispänning..

Tack för tipsen.
Då ska jag kolla om jag hittar något uppenbart fel på dom.
Ja exakt, känns ju inte som tps felkoden bör komma från att tex en tändspole krånglar. Tänkte även mäta så att bränslepumpen pumpar rätt tryck och kolla bränslepumps relät. Dock känns det inte riktigt som ett bränsle relaterat problem då den lägger av så tvärt och inte tänder det minsta om jag försöker starta den direkt efter. Men man vet ju aldrig. Batteriladdare åker på imorgon med.

Skönt att du fick ordning på din till slut! Såna problem kan ju driva en till vansinne.
Hittade felet idag. Det var relät till styrboxen som hade kastat in.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.