AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.523

Dragkroken lossna från bilen

Sida 2 av 3
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om kroken lossnar för första gången på en snart 10 år gammal bil och en kontrollerande instans var de sista inblandade i att sätta fast kroken, så ja, visst hade de ett finger med i spelet. Dock verkar konstruktionen inte göra det lätt att se om den sitter fast.
Tacka våra beslutande för det "trafiksäkerhetshöjande" vägsaltet som ställer till att sådant här inte fungerar i detta land. Lägg sedan till kärvande bromsar, kladdiga rutor blöta tjocka moddsträngar trots vinterkyla, förstörda grundvattentäkter, div. rostskador, ishalka vid -8-10 grader o.s.v.
Ni som har moderna bilar, vågar ni plocka ner plastsköldarna och kolla hur den grundmålade plåten ser ut ;)
Visa användare
264
thuveson
335 M-pkt e92 2008
H&R 50/25-Eisenmann-Cobb AP

Peugeot 307 SW 1.6 HDI 07
"Vardaglig trotjänare"
Håller med dig åströmarn!

Men Kane har en poäng. Du kontrollera och godkände " du bör ha godkänt de, annars hade du förhoppningsvis ej kört". Skönt att det löste sig iaf!

The Sound From A Big M :)
Vid all form av last inkl släp är det föraren av fordonet som är ytterst ansvarig för sin last mm.
Löjligt att skylla på Besikta i detta fallet av TS.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Men snälla Alex den satt ju riktigt när dom tog loss den
Om du lämnar bilen på service och dom fuskar och du hittar det ska du skylla dig själv? Vad är vitsen med besiktningen om dom inte kan göra rätt om det hade varit en spindel led som var helt slut och hoppa isär två dagar efter bes ska jag ha kollat det? och orsaka en olycka
Ska ju tilläggas att släppet är godkänt vid bes och lasten rätt fastsatt
Mvh
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Jag menade att nyckeln som låser kroken inte går att få ur den om inte kroken hakat i ordentligt. Å andra sidan är löstagbara krokar ett pain in the ass. Skönt att BMW till slut klarade av den svåra kombinationen (ironi) msport och krok :)
Nu gäller det en dragkrok och inte styrled etc.
En styrled eller annan led,bussning mm skall inte demonteras,återmonteras av ägaren regelbundet som en dragkrok eller hur??
Så löjlig jämförelse tycker jag.
En släpvagn eller dito husvagn som monteras på dragkroken är förarens ansvar oavsett vad du skriver.
Sen om dragkroken släpper trots att nyckeln går att ta ur är ansvaret likväl förarens men även BMW då de har ansvaret för funktionen.
En bättre jämförelse är kanske ifall de inte hade stängt motorhuven ordentligt och den blåser upp efter 4 mil med skador till följd.

Å andra sidan så är man ansvarig att kontrollera att släpet är kopplat korrekt. Något däremot som jag tycker är väldigt relevant är att det trots allt gick att köra flera mil med släpet innan hela kroken lossnade. Det ska väl ändå en ganska rejäl kraft till att det ska hända och kan man verkligen då genom att dra i kroken säkerställa samma sak?
besiktningsmannen har ju gjort en kontroll av lås anorningen av kroken. då tycker man ju att dess funktion ska vara korrekt i och med att han godkänner den.
samt att han monterar tillbaka denna på korrekt sätt.
det ska vara en självklarhet.
om du byter däck på en däck firma, och däcket ramlar av efter fyra dagar skulle ni tycka det vara ok. man kontrollerar ju inte det efter ett besök på gummi verkstaden.
och hjul muttrarna lossar man ju minst två gånger per år.

men nyckeln ska väll inte gå att plocka ur om den är rätt monterad?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Svårt fall tycker jag. Hade det hänt mig så hade jag garanterat reagerat precis som TS, och om Besikta nu tar skadan så är ju det bra.
Men när man läser om det här, helt opartiskt, så är ändå frågan vem som har ansvar? Visst, har Besikta varit sista handen på kroken så har ju de ett visst ansvar, men samtidigt kan de ju inte göra mycket mer än att kolla så att låset går i och att nyckeln går att lossa. Efter det har ju TS till och med dubbelkollat så att kroken sitter fast som den ska samt kört 4 mil med släp. Som sagt, svårt att avgöra. Återstår att se vad Besiktas försäkringsbolag säger om skuldfrågan..
Låt säga att detta hänt om 6 mån? ?
Är det besiktas fel då med eller ?
Närmast ansvariga är föraren och eller konstruktören/återförsäljaren i sammanhanget.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad har återförsäljaren för ansvar kopplat till att besiktningtjänsteman inte kan sätta fast en krok korrekt, eller att föraren brister i sin kontroll av fastsättningen?

*Förslitningar i anordningen möjliggör att kroken släpper !

Enkelt eller hur ?
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
sxv: Jämförelsen med att hjulet lossnar efter däckbyte på däckfirma bör ju kunna jämställas med detta fall, även då är det väl förarens ansvar att kontrollera att hjulbultarna är åtdragna? Eller kan man friskriva sig från ansvar för att någon annan bytt hjulen på bilen?

/J.I
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Kroken är inte ut sliten
Sen hade detta hänt två veckor efter bes hade jag ju kunnat skylla mig själv men två dagar efter bes kom igen nu?
Hur ska man kunna lita på nått bes gör om dom som inte kan få på en drag krok
Nu är det så att dom tog på sig och han som besiktigad den sa att han troligen inte fick ditt den
Så vad ska jag säga då?
Liksom dom är ju fack män som utför en tjänst jag betalar för och då ska ju den göras korrekt
Men ni som tycker att man kan göra saker halv dant gör ni så byt hälften av oljan vid nästa service eller sätt på två vinter däck verkar vara skitsamma för er

Mvh
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Men vad är vitsen med besiktningen om man ska kolla allt dom gjort dagen efter för att vara säker på att bilen inte ramlar isär?

Mvh
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Men snälla du jag menar att jag satte på kärran och den satt bra sen lossna den jag körde över en asfalts kant där dom lagar vägen då ryckte det till hårdare än när jag körde på landsvägen
Ända jag tycker är ju att det är konstigt att dom slarvar så
Sen om det varit en fast krok som var sönder rostad och dom missar det och godkänner det och två dagar senare går den av skulle man kontrollerat det själv också menar du?

Mvh
Lite som i USA där ett fruntimmer stämde Husbilstillverkaren för att man inte kunde slå på farthållaren på motorvägen och gå bak och göra kaffet ;)
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Nu har ju inte stämt besikta utan jag ringde dom och dom tog på sig misstaget sånt händer dom är ju bara människor ALLA GÖR VI MISSTAG
Sen får jag ge dom beröm för bra bemötande

Mvh

Löjlig diskussion, det är väl klart att besiktningen ska sätta fadt kroken på ett korekt sätt efter inspektion. Att besikta tar det utan diskussion visar väl på att de är av samma uppfattning. Dåligt utfört jobb som hade kunnat sluta betydligt värre...
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Hela diskussionen visar väl mest att det inte är någon ide diskutera allting på forum eftersom det alltid finns en del människor som har helt andra åsikter än man själv har, så lugnast är nog att man håller sig till att diskutera rent tekniska detaljer så undviker man bara tjafs i onödan. Håller med Keiser ovan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.