|
|
|
|---|---|
|
Hej min bmw knackar/spikar på cylinder närmast torpedväggen, Men när jag drar ur tänfkabel slutar den låta, är det fel tändning eller vad beror detta på? trodde det va vevstakslager men då ska de ju låta ändå eller? Tack för svar! | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vilken motor är det? Bör vara antingen M40B18 eller M43B18. Gissar på att du menar 318i och inte 518i - eller hur? Cylindern närmast torpedväggen är på din motor cylinder #4. Jag skulle tro att knackandet från ett utslitet vevlager minskar något om du tar bort belastningen som uppstår i "bang"-fasen (fyrtaktsmotor har ju suck, squeeeze, bang, blow). Men om lagret är dåligt så borde det nog ändåså höras, speciellt vid lite högre varvtal (kolv+vevstake måste ju fortfarande accelerera upp och ned i samma takt som förut). Dock något osäker på detta. Däremot så är ljudet helt annorlunda mellan de två felen "utslitet vevlager" och "knock/detonation". Utslitet vevlager har mer ett dovt knackande som kommer från vevhuset, medans knock/detonation är mer som ett metalliskt ping som kommer från cylinderväggarna. Jag skulle i första hand försöka lokalisera vart ljudet kommer ifrån och vilken typ av ljud det är. |
|
Ta ett avlångt smalt 3-5 dm långt, ett träskaft till en borste eller något. Placera det mot olika delar av det området kommer ifrån och lägga andra ändan till örat. Det fungerar som doktorns stetoskop. Det som är lite tricky är att kunna konstatera om det finns metallpartiklar i någon form i oljan. Stickan kan ge viss antydning till detta men osäkert. Oljefiltret och oljepluggen är det säkra viset. Ska ändå oljan bytas, slå i en Omega 907 innan så blir det soprent inuti motorn. Dock om det redan finns ett mekaniskt slitage så behöver ändå detta åtgärdas och blir tydligare då ev gamla avlagringar försvinner. Hur ser stiftet ut och hur mår det? Mäta motstånd i tandkabel samt kolla rotor, föderlarlock. Kompmäta motorn. Någon antydan till om det kan vara packning och vattenläckage när man ändå kollar allt annat? Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.