|
|
|
|---|---|
|
Är erbjuden att köpa en helt rostfri e32 735IA -91 som just nu står i garage och har varit körd enbart på somrarna de senaste 15 åren... bilen har gått 15k mil den är inte bes de senaste åren, senaste bes gav nedslag på stötdämpare fram som är helt slut. kan dessa redan vara slut efter de milen? Däcken fram är också helt slut. Bilen har fortfarande orginalstereon i, vilket är lite roligt... Vad kan hända med en sån här bil? är den lättmekad i jämförelse med e39? har ägt e34 och e30 innan.... Bilen bör stå i garage och jag har tänkt att bruka den på liknande sätt som nuvarande ägare, dvs på sommarn vid fint väder... Låter det som ett rimligt köp? eller bör man avstå? pengarna som han ska ha för den är inte problemet utan är mer rädd för strul som kan uppstå med en sån gammal bil | |
|
Huruvida stötdämparna är slut efter 15000 mil torde bero på hur bilen använts, längre stillestånd etc. Många faktorer som kan spela in men det låter i tidigaste laget. Har den nu bara gått 15000 mil så är ju motor och växellåda knappast bekymret. Har Bilen EDC dämpare så kostar det ett antal tusen att få dom renoverade, har den vanliga dämpare finns nya på Ebay för en struntsumma. Är bilen rostfri och någorlunda trevligt utrustad så är det väl bara frågan om priset är det rätta. Just 735 automatare kanske inte är den mest åtråvärda av blivande BMW klassiker men är skicket fint så är det förmodligen en trevlig sommarbil. Strul som kan uppstå med en M30 försedd E32 är rätt begränsade, det handlar om typiska elfel som är gemensam för alla E32 oavsett motor, men allt går att lösa om man har tid, pengar och lust...Bytte själv samtliga stag i framvagnen på min 735:a i helgen som var, nu är vibrationerna borta vid mjuk inbromsning. Ett typiskt E32 fel som kostar 2000kr och några timmars svärande under bilen för att åtgärda... /Johan |
|
| Tack för svar! Kan man kika om den har den där dämpningen du pratar om med hjälp av regnumret ? | |
| Ja, slå in de sista sju siffrorna i BMWVIN.COM | |
|
Kul att du har fastnat för en E32:a! Bilarna är väldigt bra ihopskruvade och med rätt skötsel ger dom massor tillbaks. 15.000 mil är väldigt lite för en 23 år gammal sju serie så kontrollera att den inte är skruvad. Som Johnor skriver är det rätt enkla och robusta bilar, det man bör tänka på är att ventilerna ställer man in manuellt och görs vid en inspektion 2. Samma sak är oljeröret under ventilkåpan som brukar ha en tendens till att lossna. Bra att skruva åt när man ställer ventilerna. Är inte automatlåde oljan samt filter bytt så kan det vara en bra investering. Budgeten springer ganska lätt iväg om man inte mekar själv, är man inställd på ett dyrare bilägande men slipper allt vad värdeminskning heter är det mycket bil för pengarna. Räkna med minst 1.3 iter/mil (spelar väl iofs mindre roll på en entusiast bil) Men när en storservice med lite extra springer iväg mer än vad bilen är värd är det många som tröttnar. Kolla begagnatguiden här på autopower står mycket bra där! Lycka till, och länka gärna en bild om du slår till:D |
|
|
Saken är den att detta är vår gamla bil som pappa importerade på nittiotalet... Så vi var således första ägare här i Sverige. Det är därför lite extra roligt att köpa pga den historiken Bilens topp renoverades vid 8000 mil pga vi kokade den vid kökörning pga dålig viskofläkt... Ska kika det med dämpningen... Dessutom är det ju möjligt att den vart skruvad innan vi importerade den... Efter oss får jag intrycket att det bara varit seriösa ägare i övre medelåldern |
|
|
Bilen kördes sista gången i slutet av 2012 och ska som sagt bytas stötdämpare på där fram samt nya däck... Ny olja i motor och automat också tror jag som vanligt. Han sa att bilen är lite vinglig vid färd och att det är möjligt att framvagnsinställningen inte är riktigt 100 |
|
|
Stor risk att den var skruvad innan import då en viskofläkt ska hålla mer än 8000 mil, de bör ge upp tidigast vid det dubbla miltalet. Johan |
|
|
Då bör den ha gått runt 23000 och då förstår jag att framdämparna är trötta. Johan |
|
|
Jo jag tror också att den var skruvat ett par mil Vi importerade den när den var fyra år gammal... Vad tycker du att bilen betingar för värde nu? Nuvarande ägare vill ha 10 för den.. |
|
|
Omöjligt att säga värde osett, men riktiga lik går för runt 2-3000kr, så om den verkligen är rostfri och det bara är stötdämparna så är runt 10 inte helt fel. Riktigt fina 735ia kostar naturligtvis mer och om det dessutom är en bil med unik utrustning så blir den om inte annat mer lättsåld. |
|
|
Denna är gråmet, svart skinn , eltaklucka, trälister... Tror att jag ska åka och kika på den iaf så får vi se. Vad kan det kosta att byta stötdämpare på verkstad ? |
|
|
stötdämparbyte är ju inte svårt men pris beror mycket på var du vänder dig. Från 2000kr i arbete och uppåt är min gissning. Stora märkesverkstäder blir det förmodligen en hel del dyrare. Johan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Den här står i kvarteret och åkte runt flera varv i helgen såg inte så tokig ut. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Bensinvärmare och dubbla rutor är inte helt vanligt! | |
| Hasso :ca 35000 mil dock... Ägd av Kvinna 70år sedan 2001 | |
|
M30 går långt mycket längre än 35000 mil om den är välservad. |
|
|
Problemet är väl mer med karossen isåfall kanske? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.