AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.453

BMW 318i E46 Varm Motor

Ex
9
Exaktor
BMW 318i -99
Jag har en BMW 318i E46 år 2000. Bilen börjar bli varm när jag kör den i ca 10 minuter. Först trodde jag att problemet låg hos motorkylaren eftersom jag uppfann ett ett hål i kylaren. Jag byte kylare. Motorn blir varm även nu efter att jag har bytat kylare. Det finns tillräcklig med glykol också. Om ni vet och har haft samma problem hjälp mig.
Problemet uppstod efter att jag fixade avgasröret. Problemet med avgasröret var att den var rostad och gjorde ljud.
Tack
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Låter som att du har luft i systemet. Har du luftat ordentligt eller har du bara hällt i glykol fram till max markering och med på locket efter du bytt kylare?
Ex
9
Exaktor
BMW 318i -99
Jag gick till en verkstad när jag byte kylare och de har luftat ordentligt.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Var motor varm någon gång efter du fick bilen tillbaka från verkstan? Hur mycket körde du som längst när du fick bilen?

Vad gjorde du med avgasröret? Vart någonstans.
Var det innan eller kylarbytet?

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
om det inte är luft så är det vattenpump eller termostat som står näst på tur.
Ex
9
Exaktor
BMW 318i -99
Verkstaden sågade den del av avgasröret som var rustad. De ersätta den med en ny rör. Det var innan kylar bytet som jag fixade avgasröret. Efter att jag fixade avgasröret märkte jag att motorn blev för varm.
Jag upptäckte då att det blev hål i kylaren. Jag byte kylare och problemet finns fortfarande kvar.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Enklast och billigast skulle vara att börja kolla termostaten först.
Du kan ta bort termostaten och sedan testa köra bilen utan den (måste luftas).
Fortsätter den gå upp i värme så är nästa steg vattenpump.

Går den upp i värme varje gång efter ca 10 min körning eller stående med motorn på. Stänger du av motor då eller sjunker värmen själv?
Ex
9
Exaktor
BMW 318i -99
När jag först kör bilen så är allt normalt. Efter ett tag när jag har kört ca 10 minuter höjs temperaturen. Jag måste stänga av motorn för att sänka temperaturen.

Vad menar du med "måste luftas" när jag tar bort termostaten.
Ex
9
Exaktor
BMW 318i -99
Är det ingen problem om jag kör utan termostat? För att ta reda på om problemet ligger där?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
När du demonterar termostaten så kommer det ut glykol och då kommer det in luft i systemet som måste bort för att systemet ska funka som det ska.
Att termostaten är bortplockad gör bara att motor kommer aldrig upp i sin normala arbetstemperatur förutsatt att vattenpumpen funkar.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Som sagt, börja med att lufta kylsystemet! Om du har luft i systemet så går motorn varm och kokar till slut med väldigt dyra reparationer som följd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.