|
|
|
|---|---|
|
Modell e60 20000 mil Motor 525 bensin Låda Automat Efter en snabb acceleration ur en korsning hörde jag och kände snabba och hårda dunkande ljud i vad jag tror kommer från bakre delen av drivlinan. ljuden och dunkarna fortsatte sedan komma oregelbundet och kraftiga ryck uppträdde med en 1/10 dels sekund i samband med ljuden, vid rycken så bromsar det till också. Automaten växlar till alla växlar, driver utan svaj på varvräknaren och inga felkoder i instrumenten. Provade att frirulla i neutral ett par gånger på väg hem och kände inget då. Ryck och smäll uppträdde också vid växling mellan fram och back ibland (testade när jag kom hem) Är inte hundra säker på att ljuden kommer från bak i bilen utan det kan ju vara ryck i lådan som ger dunkar i slutväxeln. Ryck och dunkande uppkommer lika på låg som hård gas och motorbroms, jag smög hem i max 50 men när jag var nära hemmet så tryckte jag till lite men det blev samma sak. Jag kan observera ett litet hopp på varvräknarnålen när det rycker till men då menar jag litet. Någon som har upplevt något liknande någon gång? Kan en rasad drivknut eller slutväxel ge upphov till hårda ryck och dunkningar? eller kan jag direkt inrikta mig på ett lådbyte? | |
|
En trasig kardanknut brukar dunka o leva om skapligt , vet dock ej om det sitter sådana på bmw eller om det bara är hardyskivor. |
|
|
Uppdatering. Verkar som det är en trasig diff/slutväxel. Har hissat upp bakhjulen och snurrat, det verkar som något går in och låser sig i diffen. Så det blir väl att hitta en ny diff. Väldigt konstigt att inte diffen ska hålla för den klenaste motorn? |
|
| Jag skulle nog först kolla så att det inte är handbromsband som lossnat och ligger och låser.Vanligare än att en diff rasar skulle jag tro. | |
|
Vore ju otroligt om det skulle lossna på båda sidor samtidigt? Jag lyfte ett hjul i taget och snurrade, det låste lika på båda hjulen. Tänker jag fel eller kan det vara bromsbackar ändå? |
|
| Låter som pinjonglage som gett sig. Har du inte kört för mycket och har lite tur kan du kanske klara dig med ett lagerbyte. | |
|
Har den på en lokal verkstad nu. Vore ju trevligt om det gick att laga med ett nytt lager. Återkommer med resultat. |
|
|
Det var ras i bakaxelklumpen. Inte helt ovanligt enligt verkstaden. Är det ett "känt" problem eller hade jag bara otur? |
|
| Bara varit med om det på en e36 M3. Finns väl "måndagsexemplar" förstås , och en del bilar blir hårdare körda än andra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.