|
|
|
|---|---|
| Tjena! Är sugen på att byta från e39 till en e91 årsmodell 2010 diesel, automat och undrar om det är nå speciellt man bör tänka på? Mvh | |
|
Förrutom det vanliga. Kolla om växellådsoljan är bytt (bör göras vid 10-15k mil). Enligt BMW ska det inte göras men enligt växellådstillverkaren bör det göras. Sen är det dag och natt på bilar med "vanliga" och sk RFT-däck (som de kommer standard med). RFT gör att bilen blir väldigt spårig, sämre kör dynamik, längre bromssträcka etc... |
|
|
Inte mycket. RFT däcken är som sagt något att se upp med, som natt och dag skillnad när man byter. Säljes bilen med slitna däck så är det nästan en fördel. Automaten passar perfekt ihop med 177/184 hästars 320d motorn i min mening. Kolla så inte partikelfiltret är på utgång, skall hålla runt 10-15´mil vad jag förstått och kan bytas eller rengöras beroende på vem man pratar med. Kan också tas bort och genom "chip" avlägsnas från bilens dator. Min bil har rullat runt 8000 mil nu och börjar knirra lite från dämparna fram, förmodligen byte snart, annars känns den som ny, trots 5 lätta år som privatägd. Jag har utan problem själv eftermonterat bt telefon, finns bra plug and play lösningar om det blir en "issue". Msportpaketet önskar jag idag att jag bytt mot X-drive, men jag har blivit gammal och har mindre acceptans för låga bilar, även om själva komforten faktiskt inte påverkas så mycket nu när jag har icke-RFT däck. 2c från en som haft bilen sen 2010 //Anders |
|
|
Automat är en fördel för då slipper man problemen med svänghjulet som drabbar en hel del manuella 318/320d. Filtret ska klara sig längre än 20k mil såvida man inte boxtrimmar eller liknande. Vid normal körning (dvs inte en massa kortkörningar) ska det i princip hålla bilens livslängd. ------- //Lövet |
|
| Kanon tusen tack nu har jag lite mer info iaf och hoppas på jag hittar nån bra 320d😃 | |
|
Hej! Köpte nyligen en 330Da M-sport -09 med 9000 mil på mätaren. Är jättenöjd med bilen i helhet. Lite småsaker stör mig, såsom att inredningen i bagaget kan föra lite oljud, typ knäppande ljud på ojämn väg och över fartgupp t.ex. Samma sak med gummilisterna runt dörrarna som knarrar vid samma tillfälle. Misstänker att de bara är torra. Sitter vanliga icke RFT 18" på min och jag tycker den erbjuder ungefär samma komfort som min tidigare Volvo V60 med sportchassi, dvs helt okej. Men vassare väghållning. Jag har en bit till jobbet och håller mig oftast i någorlunda laglig motorvägsfart vilket hittills resulterat i omkring 5.9-6.0 L/100km i färddatorn och 6.3-6.4 uträknat vid pump. Har du ekonomiskt utrymme så tycker jag du ska överväga någon av dieselsexorna, inte nödvändigtvis för prestandan utan för det mysiga ljudet och gången. Det i kombination med löljligt bra bottendrag och en smidig automat är nästan oslagbart. Men i mitt läge med en del pendlingsmil hade en 318D/320D utan tvekan gjort jobbet lika bra. MVH Christian |
|
|
Min tråd med ganska mycket tips; Länk |
|
| Okej låter kanon, vet inte men skulle ju vilja ha en med 6:an i men vi får se, kravet jag har är ju automat,navi och drag och det finns knappt några men finns dom så är som svindyra😕 | |
|
Hade samma krav som du + önskemål om m-sport och blåtandstelefon/streaming. Minst 320Da. Fick tag på denna som har allt jag önskade förutom blåtand, vilket kan vara lite synd ibland. Men man kan inte få allt. MVH Christian |
|
|
Nä det är sant men får leta vidare och tids nog så borde jag få en jag med och tack för svaren😃 Mvh |
|
|
Hej Jag ska sälja min Kia och köpa mig en BMW. Har kollat in dessa två, vad har ni att säga om dem? Tack på förhand Länk Länk |
|
| Den första är import med allt vad det innebär. Högre försäkringskostnad bla. | |
| Du har PM Axan! | |
| Tack så mycket | |
|
Ligger denna bra i pris? Länk |
|
|
Enligt mig, Ja. Finns förstås alltid billigare bilar men den där har rätt utrustning och få ägare. ------- //Lövet |
|
| Tackar | |
|
Angående avsaknad av Bluetooth finns ju Fiscon som blir helt integrerat i bilen och styrs via iDrive precis som OEM. Kostar dock en slant men gör allt utom röststyrning. Kommer sätta in en sån i min vad det lider. |
|
|
Såg ett svar i tråden angående problem med svänghjul på manuella 318/320d. Vad är problemet med svänghjulen? Jag har en 318d e91, som är en kompis bil. Den kom hit idag, och BMW säger att han ska byta motor. /Tomas |
|
|
Vill man ha blåtand för att bara spela musik går det lätt att lösa med hjälpa av en enkel blåtandsmottagare på Ebay för 40-50 kr. Visst, allt blir ju inte integrerat, men du får ju ut musiken, vilket jag antar de flesta använder blåtanden för 95% av tiden ändå? Karl 320dT -08 Porsche 944 S2 -90 Aygo, 945. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.