AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.490

Kedjeskena o oljepump M62 -98

NoProPro-medlem
30
Norrland76
BMW 540iA Touring -98
BMW 523i Touring -98
Hej!

Har plockat isär kamkedja för byte av kedjan och skenorna. Nu verkar de som inte BMW får tag på den ena skenan med nr. 11 31 1 704 945 då den var restad, men dom andra har jag fått.
Någon här som vet var man hittar denna skena?

En annan fråga gäller oljepumpen. Min vet jag är åtgärdat de vanliga felet med bultarna. Men nu när jag plockat lös tråget så hittar jag förutom de vanliga plastbitarna från skenan som gått sönder, även en märklig del av något som jag inte vet vad de är än. De ser ut som en bit av en kåppackning men ändå tjockare ca 4mm tjock åt både hållen och med ett hål som troligtvis är tänkt för en bult. Denna del satt fastkilad under pumpen i gallret som är där.
Då undrar jag ju om de finns risk för pumphaveri då jag startar upp igen? Jag hade oljetryck innan jag plockade sönder motorn men är de vanligt att dessa pumpar är känsliga? Eller räcker de kanske med dom vanliga täta oljebytena efter bytet av kedjan o skenorna!

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bara en ren gissning men kan det vara något som har med en del av material som sitter kring den hydrauliska kamkedjespännaren? Grundproblemet till det du fått är flera. En är att kamkedjespännarens kolv med många års avlagringar och icke så frekventa oljebyten av föregående ägare slutar funka och det blir kamkedjeslack som fimpar skenor och bultar vibrerar loss osv osv. Kolla runt i övriga motorn om de kan finnas nån ting där de passar. Byt kamkedjesträckare samtidigt som du byter kedjan och skenorna!

Om du kollar på ebay.de eller liknande kanske du kan hitta en av de delar du söker.

Det som nog är största risk kortsiktigt är nog om det finns delar av ett gammalt smultigt oljefilter eller annat av det du nämner som orsakar "stopp" i flödet.

Vid första uppstart, häll i en 907:a Länk och använd kvalitetsolja och filter vid första bytet efter det sen så behövs nog inte massa täta oljebyten efter första bytet.

Att lyfta på toppen säkrar nog tankarna om det kan vara någon annan packning eller finnas ting i oljekanalerna som kan tillslut hamna i oljepumpen.

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.