|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Johan B, Förstår det du säger men ändå inte säker på hur jag ska ställa mig där. På min bensin så finns det en kontakt på regulatorn och kontakten var inkopplad, menar du nu att jag kan köpa en regulator utan kontakt? Utan kontakt och utan diod Länk Både passar till Valeo Med kontakt och utan diod, står att denna passar min Valeo A13VI160 Länk Med kontakt och diod (har samma typ som denna) Länk |
|
|
delorian: Tack, skal ringa runt ifall dem tar sådana jobb, skal även höra med Frejs ifall dem kan byta detta åt mig. Johan B: Ser att mina ligger på ca 4mm :) Dawwe: Hehe, knappa 20000 mil |
|
|
Även mekonomen verkar ha denna till ungefär samma pris. Länk |
|
|
delorian: Tack, denna är utan diod går det bra utan? Älskar denna junglen, man kan inget annat än att leta ihjäl sig. |
|
|
Ingen aning faktiskt. De säljer även lös diodbrygga. |
|
| Frejs bildelar, menade att den utan diod hade en inbyggd en. | |
| Frej Bildelar säger att Valeo regulatorer inte pajar så något fel med min generator (kanske diodplatta eller rotor) | |
|
...men kolen slits även i Valeo! Angående "kontakten" som vi diskuterade lite tidigare i tråden: Jag var kanske lite för kategorisk - det verkar som att alla motorer har en kontakt på baksidan som ansluts till bilen MEN i bensingeneratorn finns det bara två stift i kontakthuset medan dieselgeneratorn har tre stift. Kontakten i sig är likadan så kikar man inte in i "uttaget" ser de likadana ut. Och i det hänseendet kan du använda en dieselgenerator till bensinmotorer - det är bara ett stift vars signal inte används. Vissa andra bilar har en helt separat kontakt för dieselmotorernas varvtalssignal. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Tack för klargörandet! Hade 1h över så jag monterade ihop allt och testkörde lite. Laddlampan lyser direkt, men lite förvånad att den slocknade sen i ca 30s sen började den lysa och blinka lite. Den lyste självklart mer än att den var släckt. |
|
|
Så nu är bilen fixad. När vi bytte en ny generator så fungerar bilen som den skal, byte av laddningsregulatorn hjälpte inte i mitt fall Det jag har lärt mig: Om batteri/laddningslampan tänds så laddar inte batteriet när du kör. Det kan vara kolet som är slut, laddningsregulatorn eller generatorn som är defekt. Om du har tid gör följande om inte lämna in den 1 - Testa att byta ut kolet själv eller lämna in den hos Frejs Bildelar 60-200kr material 2 - Testa att byta ut laddningsregulatorn 350-800kr material 3 - Byt hela generatorn, skrot eller nytt det är upp till dig. Att komma åt laddningsregulatorn första gången tog ca 45min (fick springa fram å tillbaka för att leta efter rätt verktyg), 2a gången mindre än 20min. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.