AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.337

E39 Generator problem skal resa 2.5 timmar

Sida 2 av 3
Titta på vad det står på din befintliga generator, gå upp några spänn å köp en bra generator tex bosch valeo.
Efter att mekat en stund så fick jag loss luftfilter behållaren och letade efter etiketten. Hmm den fanns ingenstans på den sidan luftfilter behållaren satt, märkte nu att den låg på toppen så inget mekandet behövdes egentligen :)

Skal plocka ihop sakerna imorgon då det börjar bli lite kallt ute på gatan

Valeo 1 432 978
14V 50/90 A
A13VI160
2541912 A
007881 S 25 AN 98

Vet inte om jag är trött men hittar ingen match från länkarna med informationen från etiketten. Är jag helt lost?
Innan man beställer "nya kol" (laddregulator) så bör man kontrollera hur djupa spåren är i kollektorn. Är de ordentligt djupa 5 mm eller mer, så sjunger generatorn på allra sista versen. Min Passat som fick ny regulator (från Frejs bildelr för övrigt...) vid ca 32000 mil rullar än i dag, ca 12000 mil senare, med samma regulator o förmodligen med ordentligt djupa spår i kollektorn då de var runt 3mm uppskattningsvis vid bytet... Tycker även att min generator för mer oväsen än tidigare, men den har ju rullat ca 45000 mil så det är inte så konstigt, kanske :)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Verkar som du har en generator som skall sitta på en e36. Delar finns här, Länk

Du borde kanske byta till 120A.
Lutar åt att jag beställer denna, Länk står att den passar, men kan inte matcha info från min Valeo generator med denna. Kane skriver att min generator är för en E36a, vilket gör mig ännu mer tveksam.

Stark har något bra, passar denna?
Länk

Såg att det fanns ngt som hette Lichtmaschine
Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Lichtmaschine brukar tyskarna kalla generator.

Starks borde passa enligt reservdelar24-hemsidan.
Hehe såg att Lichtmaschine betyder generator på tyska efteråt :)

Vidare har jag märkt att vissa generatorer har en kontakt på "baksidan" medans andra saknar detta, ville säga detta eftersom många siter listar att båda fungerar. På den befintliga generatorn så har den en kontakt och kommer även att beställa en sådan.
Ni som vet mer kan ju förklara skillnaden :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En del dieselbilar har en kontakt på generatorn som man tar varvtalssignalen från - på en del bensinbilar utnyttjar man tändpulserna till tändstiften för att få varvtalet, det saknar ju en diesel...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Har du laddat upp båda batterierna med batteriladdare?
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Valeo 90A står som "avslutatd" på realoem, köp en Bosh 120A istället.
Bra att få det förklarat, man lär så länge man lever :)

Köpte ett 72Ah i Biltema som nu kördes med 4 mil (sitter i bilen nu och laddade den aldrig), 100Ah som satt i blev laddad ca 15h, fick aldrig grön plupp och den kom vi en bra bit med (den är nu på laddning igen, CTEK is the shit).
Jag hade vent på 1 plupp och stängde av allt annat, körde lite snabbare :P, har clear view på framrutan så torkaren gick aldrig på (kan verkligen rekommendera det, all vatten bara rinner av)

Skal titta lite på det Dawwe skrev, kanske räcker det med byte av laddregulator nu när jag ändå har demonterat en del saker. Tips för att demontera här, lite trångt
Känns alltid skönt att kunna fixa sakerna själv.

Mmm jag såg att 90A inte tillverkas längre, skal se lite vad nätet har att erbjuda innan jag lägger in nån beställning.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kanske skall tillägga att utifrån vad jag skrev tidigare om kontakten på generatorn;

Således kan du montera en "dieselgenerator" på både bensin och dieselbilar (men använder bara kontakten på dieseln), men en "bensingenerator" som saknar kontakten bara fungerar på en bensinbil.

Ska du byta generatorn, kan du passa på och köpa en 120A-version i stället om priset är hugget som stucket!

Mvh
Johan B

Så plockat loss laddregulatorn, tycker inte att spåren i kollektorn är så djupa, [IMG]Länk försökte med å mäta med skjutmått (trångt) fick 0,8mm i mina ögon ser det ut som max 2 mm, vad tycker ni?

Vet inte hur kolen skal se ut, men är detta ok? Den är i "max" läge.
[IMG]Länk

Tror ni det räcker med ny kolsats från Frej Bildelar?

Demonteringen:
Min laddregulator satt fast med två muttrar och två mindre skruvar som var täckt med silikon och tack vare det blev allt 10 gånger pilligare
Kan man köpa kolen löst?
Frej bildelar kan byta ut kol åt en, såg att dem sålde kol separat med. Alternativ köpa laddregulatorn.

Hur tycker ni att kolen å kollektorn ser ut?
Åk dit och låt dem byta när du ändå har isär grejer, så har du nya kol sen.
Hehe, Frejs ligger i Sthlm. Skal se ifall det finns något bra här i GBG.

Läste runt lite, och verka som om generatorn lr laddregulatorn har gett sig ifall ladd-/batterilampan lyser konstant.

Självklart är det värt att testa å byta ut kolen nu när allt är isär plockad.
Vidare har jag märkt att många siter har en depositionsavgift som du får tillbaka när du returnera dina gamla generator, kom bara ihåg att det inte är billigt att skicka en generator. Själv tycker jag då att priset är då lite missvisande.

Skal posta senare när allt har löst sig.
Någon av dessa firmor borde kunna greja det.
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har för mig att BMW har min-gräns för utstickande del av kolen på 5mm, men då är det inte mycket kvar att slita på - nya sticker säkert ut 14-15mm i obelastat "expanderat" läge...

Mvh
Johan B

Kollektorn är kraftigt missfärgad/bränd (svart...), kan fixas till med fint våtslipspapper typ P800. Spåren ser ut att vara kring 3mm, acceptabelt. Köp en ny regulator från Frejs (har för mig han skickar oxå), de finns i olika prisklasser (ofta). Jag har även jag en Valeo-generator på min bruxis, köpte Frejs "200-kronors regulator", den funkar än idag sisådär knappa 20000 mil senare....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.