AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.336

E39 Generator problem skal resa 2.5 timmar

Sida 1 av 3
Körde mot Linköping med 40 min kvar så började batterilampan lysa.
Problemet nu är att ta mig hem till Göteborg imorgon.

Bilen går fortfarande att starta och batterilampan lyser efter ca 30 sekunder.
Ganska säker på att generatorn har lagt av, frågan är hur jag tar mig hem med så lite bekymmer som möjligt.
Jag har köpt ett extra batteri ifall batteriet dör på vägen tillbaka till GBG, är detta ett säkert sätt att resa?
Nuvarande batteriet laddas med Ctek, räcker min 100Ah hela vägen hem?

Tackar för all hjälp å tips jag kan få.
Du kommer typ 1 timme kanske-kanske 1.5 timme med ett fulladdat batteri om du stänger av alla onödiga förbrukare (lampor, stereo, AC mm). Är väl typ 35 mil till Gbg från Linköping, så jag tippar att du kan klara dig till Gbg med 2 fulladade batterier med en hel del tur. Jag skulle dock INTE chansa. Förmodligen räcker det med att byta "laddregulatorn" så är bilen OK.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Kör med parkeringsljus på. Inga andra
strömkällor på, ( möjligt fläkten på steg 1)
och hoppas på att inget regn kommer.
Annars ska det funka, särskilt med ett extra
batteri till.
Förstår din oro till detta. Har själv åkt från
Uppsala till Växjö på det viset för läääänge
sedan då bilarna inte ville ha sååå mycket
ström.
Brynet: När generatorn dog på min Passat -96 (sommar med normala temperaturer), så kom jag ganska exakt 10 mil (från Malmö hem till Kristianstad), sista 3 km gick bilen på tomgång endast, svarade ej på gas...,2-3 mil från målet så började bilen "rycka i takt med blinkersen om man blinkade...". Batteriet var runt 70Ah...Felet i mitt fall var utslitna generatorkol, vilket löstes genom att byta laddregulator...
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Lossa de tre skruvarna till regulatorn (om du har en Valeo-generator) och pressa regulatorn några tiondels mm mot rotorn. Men lura dig inte själv sedan, du åker på lånad tid. Fråga mig hur jag vet det ...

Hej,
För några år sedan dog generatorn på min Toyota LC. Jag märkte inget förrän batteriet helt gav upp och motorn stannade. Jättekris, minst sagt. Efter bärgning köpte jag två batterier och gav mig iväg med 35 mil kvar. I mörker och dimma, så det var halvljus som gällde. Nervöst, så klart, men bilen fortsatte att gå hela vägen hem på bara det ena batteriet, 60 Ah, vill jag minnas. Generatorn gav väl trots allt lite grann, antar jag.

Med originalbatteriet fullt, och ett i reserv, hade jag utan tvekan chansat på hemfärd under minimiförbrukning.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Inget att rekommendera, dessutom kan låg spänning ställa till det i elektronikmodulerna som kommer surt efteråt. Det ju stanna på högst olämpligt ställe också. Mät om generatorn laddar nått överhuvudtaget är det en diod som gett upp kan den ev ladda en del så du kan överleva. Men blir det regn o rusk lär inte batterierna räcka länge.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Fan alltså, tack för all hjälp å tips.
Kanske skal låna en bil å köpa ännu ett extra batteri i Biltema. Kan inte stanna i Linköping till mitten av nästa vecka så måste hem, skal nog ta chansen. Stannar bilen så blir den bogserad till närmaste öppna bilverkstad
Tack igen!!
Köp en multimeter så kan du mäta spänning över polerna, har du tur så laddar den lite.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Ja precis, mät spänningen och se om det laddar något.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För några år sedan hade jag en Merca som generatorn gav upp på (troligen kolen).
Det började med att den laddade på lite högre varv men inte lägre dito, efter några dagar tappade den laddningen intermittent även på högre varv och till slut laddade den inte alls efter ytterligare några dagar.

Jag kopplade in elledningar på batteripolerna (säkrade av båda ledningarna precis vid batteriet med hängsäkringar och typ 10A-säkring) och drog sedan in dessa till kupén där jag kopplade in en voltmätare (multimeter) som jag kunde avläsa under körning.

Då såg jag exakt hur mycket generatorn laddade för stunden, så fort den slutade ligga runt 14,4V visste jag att den inte laddade...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tillägg:
Dessutom kunde jag följa hur snabbt/mycket batteriet tappade laddning när generatorn inte laddade längre, vilket gjorde att jag hade lite koll på hur långt jag skulle kunna komma innan allt la av helt.

Glöm inte att ladda upp det/de urladdade batterierna så snabbt som möjligt med en bra laddare - annars förstörs de genom att de sulfaterar (vilket påbörjas när spänningen går under 14,4V men blir värre med tiden/låg laddning)!

Mvh
Johan B

4 mil från Gbg började all display etc som var på att tappa ljusstyrka. Svängde av å kopplade på extra batteriet jag hade med mig och körde sen hem. Det ösregnade och var medel trafikerat.
Är iaf hemma och skal börja se vilken generator jag har och beställa från skroten kostar ca 1500. Biltema har för ca 1800. Lokala verkstaden skulle ta ca 500 för bytet.
Om ni vet vilken generator det är så hade det vart kanon å slippa skriva loss luften.

Tack ännu en gång för all hjälp å tips, hade inte vågat chansa utan er.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
hn:s tips var inte så tokigt. Som reserven på bensinkranen på en moped ungefär. Det borde kunna fungera.
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Skönt att det gick bra. Frej Bildelar bytte kolen i min regulator för 156 kr inkl returfrakt. Köper du en begagnad generator på skroten så är det väl inte omöjligt att du får en ungefär lika gammal som din nuvarande, med kol som snart tar slut.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kol/laddregulator går att byta utan att demontera generatorn - lite pilligt men det går. Men det är lite av en chansning för har man tur är släpringarna i generatorn inte så slitna utan fungerar några tusen mil till med nya kol, har man otur är släpringarna slitna och då räcker det inte att bara byta kolen...

Att köpa en begagnad generator på skroten är också en chansning, den kan vara nästan lika sliten som den du redan har och ge upp efter några månader...

Kika hos t ex. reservdelar24.se de brukar ha fabriksrenoverade generatorer till rätt bra pris (dock är returfrakten dyr så stompanten blir svår att få tillbaka).

Det finns även firmor som renoverar generatorer i Sverige och en del har ett utbytessystem där du får en renoverad generator och lämnar tillbaka din gamla efter bytet och får tillbaka stompanten. Gör en googling på renovering generatorer och startmotorer.

Mvh
Johan B

Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Anders-72: Jo det fungerade så bra att jag glömde bort problemet. TIlls lampan började blinka igen efter 2-3 månader. Jag skickade reg. till Frej en fredag, fick tillbaka den på onsdagen.

Yes skönt att vi kunde komma hem.
Hmm Kol/laddregulator finns det länk till hur man demontera detta? Möjligen hur den ser ut med? :) kan detta bara göras med valeo, eller även med Bosch?
Förstår vad ni menar med skroten därav jag även kollade upp en ny.
Att renovera hela generatorn kommer jag att skippa, demontering sen skicka fram å tillbaka verka ta tid å kosta en del :(

Skal testa om jag får loss Kol/laddregulator, om inte detta går fixar jag en ny eller beg generator
Skippa biltema och skroten.
Köpt från tex mister-auto eller reservdelar24.se
Du kan ju alltid köpa oljefilter och luftfilter så är frakten inte så mycket per del tror den ligger på 89 kr eller något.
Länk
Dom ska även ha regulatorer men hittar dem inte, någon kan kanske kan hjälpa till alla delar ligger inte alltid under bra namn eller rätt kategori.

Länk

Länk
Glömde även bort
Länk

Det var många generatorer, vilken skal man köpa?
Funkar den billigaste?
Länk

Tack igen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.