AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.988

Ska F25 vara så här?!

Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Fasiken.

Hämtade ut en ny LCI F25 20dA förrförra helgen. Bilen är fantastisk vad gäller det mesta såsom kvalitetskänsla, funktion, utrustning etc (vilket jag kan skriva mer om i en annan tråd). MEN, jag ställer mig verkligen frågande till köregenskaperna och komforten. Bilen känns svajig på ett nervöst sätt. Färden är "guppig" (inte stötig) på ett allt annat än komfortabelt vis.

Jag har ägt tre st 3-seriebilar senaste åren och älskat BMWs köregenskaper. När jag nu bytt till en x3 har jag räknat med att få göra avkall på körglädjen men tänkt att man istället får igen det i form av ökad komfort. Jag vet att en högre bil innebär att den blir snäppet svajigare och att det är ett pris man får betala för att sitta lite högre. Men som min bil är nu känns inte ok.

Jag trodde till en början att jag inbillar mig (provkörde ju många gånger i våras) och att det bara är en vanesak. Men när sambon efter att åkt med ett par gånger varje gång sagt att hon börjar må lite illa samt säger "det här kan knappast vara en biltyp det är tänkt att åka på långresa med", blir jag lite nojjig.

Som sagt, jag har bara ägt bilen två veckor och inte hunnit titta närmre på sånt som däcktryck (kan det påverka?) eller annat.

Bilen har 18 tums rft från fabrik samt EDC, elektronisk stötdämparkontrol
Tar tacksamt emot konstruktiva kommentarer och synpunkter.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Spontant kan jag säga att jag inte upplevde något liknande på min F25 pre LCI. Men samtidigt kan ju sådana saker vara högst subjektiva. Det enklaste och bästa vore att provköra en annan bil för att om du upplever samma sak. Jag hade inte EDC utan M-sportchassit och var väldigt imponerad över hur lite bilden krängde samtidigt som den svalde ojämnheter på ett imponerande sätt.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Min uppfattning är att det är en tydlig skillnad mellan F25 och F15 samt F3x och F1x iur ett komfortperspektiv. F25 och även F15 har en liten "struttighet" i gången, vilket jag antar är det du upplever som "gungig" medan F3x och framförallt F1x har ett lugnare uppträdande. Det är klart tydligast i F25, vilken iofs blev bättre med LCI:n, men även F15 har en tydlig skillnad mot t.ex. F1x i detta avseende. Nu jämför jag bilar utan EDC. Min högst personliga uppfattning är att F1x fortfarande är den mest komfortabla bilen av dem alla med det bekvämaste och lugnaste väguppträdandet. (OBS, här lägger jag inte in bedömningar angående körglädje, livlighet, styrprecision etc utan vilken som går bekvämast på vägen)

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Rent teoretiskt borde det inte vara det du upplever. Börja med att kontrollera lufttrycket runtom som skall vara angivet plus 0.3 bar då angivet tryck är det som skall vara då bilen inte rullat en meter. Efter 3 km så räknas ett däck som uppvärmt, därav kompensationen.

Är bilen fabriksny så har någon inte kollat däckstrycket innan leverans... Har själv erfarenhet av köp av en begagnad X3 men då från en icke aukt handlare, däckstrycket var 1.5 bar när det kollades efter 1000mil och inte ville handlaren ta kostnaden för fyra nya däck som hade corden framme på insidan... Initiera innan leveranskontroll går snabbare än att kolla lufttrycket i 4 hjul...

Nästa steg är att kolla så 4-hjulsgeometrin är helt 100%, det görs bäst på BMW-verkstad som har rätt utrustning och erfarenhet, de senaste bmwmodellerna kränver en mängd specialinställnignar som inte en 10 år gammal maskin klarar.

Fabriksny då är det bara att skicka in den på verkstaden och klaga.

Utgår ifrån att du kör i komfortläget med dessa observationer. Har du servotronic eller motsvarande?

Mvh
Asken
Jo
1.160
Joofa
Enligt bilens automatiska däcktrycksmätare är det 2,4 fram och 2,7 bak efter ett par kilometers körning. Låter lite. Men enligt däcktrycksrekommendationerna så ska det ligga ungefär där. Men det kanske är värt att pröva sig fram.

Bilen har servotronic. Det är framförallt i comfortläget som jag kört men jag tycker inte det blir så mycket bättre i sportläget.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kolla värdet i instruktionsboken vad värdet ska vara och dubbelbekräfta vid macken samt lägg på 0,5 bar men det borde inte påverka.

19" och sportfjädring har jag själv åkt och det kan upplevas för stötigt bitvis.

Vätskenivå i EDCsystemet? Vet inte hur det funkar med F2Xdämpare om det är något som bara finns i varje dämpare eller som i 750 och 850 att det är ett speciellt system med ett speciellt smörjmedel och en behållare man kan kolla det med. Lika med vätskenivå i servot?

Dragkrok? Någon kompensationsdel som ska funka vid tung belastning som är trasig?

Har du köpt bilen hos en svensk åf ny?

Mvh
Asken
S_
54
S_muel
BMW X5 40D M Sport - 16
Joofa - Vid vilken typ av körning upplever du detta? Hastighet?
Jo
1.160
Joofa
Har inga problem längre, bilen går som den ska. Däcktrycket var boven, så det var lätt åtgärdat. Men ser ändå fram emot byte till icke-RFT till våren.
S_
54
S_muel
BMW X5 40D M Sport - 16
Härligt att höra!

Vad kör du för däcktryck? Upplever liknande problem vid högre hastigheter.
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Vilken däckstorlek o tryck har du?
S_
54
S_muel
BMW X5 40D M Sport - 16
Jag har följande:

Jag har BMW 309 fälgarna med Dunlop SP Winter Sport 3D
fram 8 1/2Jx19, 245/45R19 102V XL
bak 8 1/2Jx19, 245/45R19 102V XL

Däcktryck ca 2,3 bar på samtliga enligt mätaren i bilen vid kalla däck.

Jo
1.160
Joofa
Just nu kör jag 17 tums Hakka R2 friktion. Kommer inte ihåg på rak arm vilket däcktryck jag valde (ska kolla) men det var betydligt mer än rekommenderade. Men som sagt till våren blir det 18 tums icke RFT. Räknar med att det också kommer innebära förbättring.

Till sist är det också en vanefråga. Efter att ha kört 3-serie varje dag i 6 år är det såklart skillnad - på gott och ont! - att kliva upp i en så mycket högre bil som X3an är. Och även sambon har verkligen börjat gilla bilen :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.