AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.005

525 e34 går illa och ingen tomgång!

Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Hej!!

Har en 95:ans 525:a som efter den har stått ca 1 vecka efter jag va ut och körde den sist helt plötsligt
börjat gå illa! Startar bra men blöddrar på låga varv och tomgången finns inte alls! Hällde i 10 liter ny bensin för att utesluta att det var dåligt med soppa!!

Fukt nånstans?

Mvh
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Ingen som har nån ide? Va ut och körde en sväng ganska hårt för å se om man kunde köra bort ev fukt men det går lika iaf!! Startar jättebra men blöddrar på på låga varv och ingen tomgång!!

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Idéer finns det gott om :-)

Fast vad du behöver göra är en metodisk felsökning.

Misstänkta områden är insugsläckage, problem med funktionaliteten relaterat till luftmassemassemätaren, problem med funktionaliteten relaterat till syresensorer, problem med funktionaliteten relaterat till gasspjällslägesgivare. Det var bara ett axplock av förslag, finns hundratals andra felkällor i varierande grad av sannolikhet.

Just insugsläckage "slår hårdast" mot motorn vid tomgång eftersom insugsvakuumet är som störst då. Jämför vid WOT (wide open throttle) då trycket inuti insuget är i princip samma trycket utanför (dvs vanligt atmossfärstryck).

Men börja med att kolla felkoder, har man tur kan man få en hint om var man ska börja felsöka (men det är inte alltid man har sådan tur).
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Trebor, har du sålt din 540?
Om du behöver felsöka din e34 så kan jag tillhandahålla grejer till detta.
Lite speciella grejer på till e34. Man behöver ett ADS interface.

Jag har Pm:at dig.

Mvh Ola

Min Bil:

Länk

Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Hej!

Har kollat felkoder och den gav utslag på Lmm och lambda! Har stoppat i en ny
"Kina" Lmm men utan bra resultat! Har ingen tomgång med Lmm inkopplad, kopplar
jag ur den håller den sig vid liv!! Symtomen för tjuvluft finns där, går illa och baksmäller typ på låga varv och går rent när man varvar!

Är det vanligt med läckande insugspackningar? Ska man prova att byta lambda?

Mvh Robban
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad var det för felkod på "lambda" (finns flera felkoder som refererar till lambdavärdet men få betyder att det är något fel på syresensorn)?

EDIT : Såg nu att det var en E34 525i -95 och där finns inte så många felkoder. Jag gissar på att det var 0x0D felkoden (oxygen sensor) som du fiskade upp.

@Trebor : Bluddrar den omedelbart efter start eller tar det typ 10-20 sekunder? Syresensorn behöver värmas upp innan den kan börja mäta, och därför kör styrsystemet i open loop (ingen återkopplingsloop via syresensorn) innan den blir varm. Om den bluddrar omedelbart så är syresensorn inte med i loopen.

Med ett diagnostikprogram kan du se när den går in och ur open/closed loop.

Skulle börjat med att se signalen som syresensorn leverar. Men eftersom det är en felkod på syresensorn så är det troligt att motorstyrenheten inte använder sig av syresensorn (och därmed kommer inte signalen att flukturera på det karakterestiska sättet mellan +- 1 volt). Men kan ända vara intressant att se om det kommer signalvariationer från syresensorn. Ett oscilloscop är det bästa för att se denna signal, alternativ kan ett diagnostikprogram ge en hyffsad uppdateringsfrekvens men bäst är ändå att mäta direkt över syresensorn. Vi har ju fortfarande inte uteslutit att syresensorn kanske fullt fungerande men att tex kablaget in till motorstyrenheten är trasig någonstans.
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Vet tyvärr inte vad koden hette! Han som jag va hos sa bara lambda! Men funderar på att låna instrument av en kompis för att kolla igen!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Hade det varit en modernare bil så hade svaret "lambda" varit ett fullständigt ihåligt svar. Men till dessa äldre modeller så finns det inte särskilt många felkoder så jag tror inte det finns så många variationer på den felkoden.

Vad var det för instrument?

Oavsett så har vi en felkod som pekar åt att mätningen av syreinnehållet i avgaserna inte fungerar som den ska. Betyder inte att vi har en trasig komponent här. Betyder bara att detta område är ett bra ställe att börja felsöka på - se mitt extra tillägg i inlägget ovan.

Likadant med luftmassemätaren, skulle bara att felsöka denna också (då vi har fen felkod som pekar till detta område).

Vid felsökning är det även högst lämpligt att kunna nolla felkoder (och även att läsa ut felkoder igen), har du denna möjlighet?
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Vet inte vilket instrument han har som jag får låna, den tar e34 iaf :)
Får se om jag får ut nåt mer av en felsökning, känns tjatigt att behöva köpa nya delar för att utesluta fel :) vore kul att se om felkoden på Lmm är borta då den är ny, dock en kinakopia!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja precis - att bara byta delar är inte felsökning. Dessutom kan du snabbt komma upp summor som skulle gjort ett verkstadsbesök försvarbart (och kanske i vissa fall billigare).

Lite djupare felsökning kräver en viss basutrustning såom diagnostikprogram, elscheman, verkstadshandböcker, djupa eller iallafall ingående kunskaper om den specifika motorn man arbetar på, ingående kunskaper om motorstyrning, gärna oscilloscop, gärna bränsletrycksmätare och flera "specialmätinstrument".

Precis, det är här du behöver diagnostikprogram. Du behöver kunna ta bort felkoderna och se vad som dyker upp (och hur snabbt) efter du bytt eller gjort någon ändring.
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Tack så mycket för svaren!! Återkommer efter att jag kopplat upp bilen igen :) jobbar borta så det blir lång mellan garagesvängarna ibland :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.