|
|
|
|---|---|
|
Fick veta av bmw att första tre månaderna ska man undvika starkare avfettning på den nylackerade ytan, vilket känns svårt/omöjligt med dagens saltade vägar. Läser man runt lite på nätet, ser man dessutom oerhört varierande datum när det gäller första tvätt, första polering, första lackförsegling osv. Vissa hävdar att lacken härdat efter några veckor, å vissa hävdar att det tar flera månader. Säger som DiLeva - vem ska man tro på? Måste väl ändå vara bättre att avfetta/tvätta bilen än att bara låta den förfalla i flera månader och invänta att den ska härda...? | |
| 2 veckor har jag hört från lackerare skall man vara försiktig. Sedan kan den hanteras som vanligt. | |
|
En månad sade de lackerare jag lyssnade på så det finns nog lika många bud som det finns budord eller någe. Vad man ska tänka på i ditt fall är att från bilen fysiskt tillverkades tills att den rullar i din ägo tagit minst 4 veckor om inte mer så du kan nog lungt lackskydda den på bästa vis. Det som är rena döden för lacken är just missskötsel i form av tvättar i dåliga automater, med slang och svamp samt grusig bil, folk som lutar sig mot skärmen med byxor som repar eller arraksmåsar på sitt främsta humör. Lycka till! Asken |
|
|
Jag har väldigt svårt att tänka mig att BMW skulle släppa ifrån sig bilar med lack som inte har härdat, oavsett vad diverse förstå-sig-påare påstår. Som Asken säger så lär det ju gå minst en månad från det att bilen rullar ur fabriken i Tyskland tills du tar den i trafik i Sverige, om inte mer än så till och med. På tre-seriefabriken i Münchens utkanter så dröjer det dessutom en vecka innan från färdig lackering till den färdiga bilen rullar ut av sig själv. |
|
| Nu var det ju ett tag sen bilen var ny, är en -10:a. Men har en nylackad yta, därav min fråga... | |
| Fabrikslacken bränns/härdas i "hög temperatur" då moderna klarlacker är pulverbaserade (har jag för mig!) En omlackerad yta härdas ofta kring 50-60 grader, kanske...Den omlackerade ytan bör inte vaxas/poleras/whatever de första 3 månaderna är min åsikt. | |
|
Enligt vad jag har hört så vänta en månad, sedan så kan man inte jämföra en omlackerad yta med en fabrikslackerad eftersom BMW använder sig av pulverlack och jag har ännu inte hittat en billackerare som använder pulverlack vilket är hårdare än vanlig lack. /P |
|
|
Fabrikslackerna är numera vattenbaserade, det är den stora skillnaden. De läggs på med helautomatiska robotar med stor precision men lackskikten blir såklart tunnare. Fördelen med en omlackerad yta om det gjorts på ett fackmannamässigt vis är att det blir en yta som tål stenskott och liknande mycket bättre. Att hitta en fackmannamässig billackerare, en annan historia:) Mvh Asken |
|
| Asken: Du har fel. En omlackerad yta är mindre beständig mot stenskott. Dels är lacken mjukare, men även tjockare. Eventuella "stenar" kan då lättare "gräva ner sig i ytan" o slita med sig mer lack jämfört med den tunnare hårdare fabrikslacken, där stenen mer "studsar" mot lacken istället. Fördelen med en omlackerad yta är att om hantverkaren är duktig så kan man få klart bättre yta samt att lacken är lättare att polera då den inte är lika hård. Det har dock kommit "keramiska klarlacker" som kan användas vid omlackering, de påstås vara hårdare o jobbigare att polera. Jag har dock inte valt tillägget keramisk klarlack när jag lackat om senaste 4 åren, av den enkla anledningen att jag vill att det ska vara lättare att polera bort repor mm...Det påstås även att dessa keramiska klarlacker "läker mindre repor med solens hjälp"... | |
| Så vitt jag vet så "torrlackeras" bilarna i fabrik. Dvs karossen laddas elektriskt, färgpigmenten/lacken dras mot karossen i precis tillräcklig mängd, själva spridningen görs som Asken säger med hjälp av robotar. När "lacken ligger" så bränns den, dvs man hettar upp karossen så lacken smälter/bränns, vilket säkert är en anledning till "apelsinskalseffekten"... | |
|
Jo du har har rätt i torr lack eller om man vill pulverlack används av BMW samt de flesta biltillverkare i dag, den lacken blir som du skriver hårdare än vanlig vattenbasserad lack. Dock kan man påpeka att de flesta använder fortfarande lösningsbasserade klarlacker vad jag har hört. Från bandet till leverans kan det ibland vara dagar så några månader tar det inte..... /P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.