AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.795

530xD -08 DPF off, AGR off, klarar bilprovningen?

ca
15
cailert
M535dT -11
Har nyss handlat en 2008/05 530xd, man 6vxl, och jag klurar lite på att köra en ECOtune på den med DPF borttagning, och AGR delete. är det nån som provat detta? blir det nån kännbar skillnad? och hur funkar det på bilprovningen??

Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej blir nog svårt med avgas värden utan partikelfilter
Hade det varit en automat så hade det gått för dom får inte varva en automat diesel och mäta avgas värde
Men det får dom på en manuell så det blir svårt skulle jag tro

Mvh
ca
15
cailert
M535dT -11
Tack för svar åströmarn.
men vad är det för värden dom mäter? jag ser inget på senaste bes protokollet, och när jag ringde v-tech så säger dom att sbp inte skall mäta avgasvärden på dessa bilarna. undrar hur man kan komma runt det...?

tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Bara gamla bilar som mäts med mätare i avgasröret , nyare görs det bara obd koll på . Inga felkoder = godkänd .
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Delar den uppfattningen ovan
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Ok kanske är så
Var och besikta min 535d igår så prata jag med han som besa den och han sa att manuella bmw diesel gör dom avgas prov på doch framgick det inte hur

Mvh
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Googlade lite , på bensinbilar 2002 och nyare samt diesel 2004 och nyare görs avgasprov eller miljökontroll elektroniskt via OBD , bilar äldre än dessa datum görs avgaskontroll via mätsond i avgasröret .
ca
15
cailert
M535dT -11
jaaa, jag läste samma grej på bilprovningens hemsida. Men det är luddigt skrivet,för i meningen efter skriver dom att "Vid besiktning av dieselfordon kontrollerar vi att fordonets avgaser inte innehåller för mycket smutspartiklar." svårt att utröna om dom nöjer sig med odb, eller om dom vill kolla sothalten ändå. han jag snackade med på v-tech säger att ibland gör dom det av gammal vana, men vanligen inte.

är det ingen med manuell BMW diesel här som har nybessat och vet med sig om dom gjorde partikeltest?

se nedan saxat från sbp hemsida.

Miljökontroll
På bensindrivna personbilar från 2002 och dieseldrivna personbilar från 2004, med en maxvikt på 3 500 kilo gör vi en Omborddiagnos. Det är en elektronisk miljökontroll, en så kallad OBD-kontroll.

Bilens avgasrenande system kontrolleras. Vi mäter halter av koloxid och kolväten. Vi mäter också lambdavärdet, vilket är ett beräknat värde på viktförhållandet mellan bränsle och luft. Vi bedömer även bullernivån.
Vid besiktning av dieselfordon kontrollerar vi att fordonets avgaser inte innehåller för mycket smutspartiklar.

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Nej, dom gör inga mätningar så länge misstanke inte finns om att avgasreningen skulle vara modifierad.

Jag tror dock inte de får göra det utan finns inga felkoder ska bilen gå igenom.
Men de e klart är bilen mappad av "Vebo & Flis Tuning" och går som en kratta och svartryker som ett as på tomgång/låglast... nä då kommer du inte igenom :D

Skulle de dock mot förmodan göra ett röktäthetstest på så klarar man sig galant (ligger ljusår i från gränsvärdet på en bil som är seriöst mappad) Så länge man inte belastar är våra bilar extremt rena (väldigt effektiva motorer jämfört med en Merca Diesel från 1973)

Rikardp
525d Touring -06
Har dpf off å mapp ifrån tekniktema på min 525d prelci dock syns ju dpf på min bil då den sitter mitt under. Men en normal besiktningsman skulle märka att partikelfiltret saknas då den luktar mer dieselbil!
Jag har nyligen besiktigat och han testade genom att titta i backspegeln och trampa fullt vid provkörningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.