|
|
|
|---|---|
|
Vad tycker ni som äger en f15. Hur är komforten samt vad har ni för förbrukning. | |
|
Kan inte utala mig om just de eftersom jag inte har körkort.. Men om man jämför F11 vs f15 så skulle jag personligen välja f11. Absolut inget illa menat om X5 , den är den snyggaste suven på marknaden och interiören är nästan finare än i f11. Men som alla höga bilar så drar de med sig ett enormt luftmotstånd, de blir ganska gungiga i högre farter och det känns att det är en tung bil! Breda däck, hög bil + stark motor = "hög" förbrukning. Med en x5 5.0d hammnar du inte under litern iaf, detsamma gäller 4.0d har ja för mig. Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Sorry Jonte, men trådskaparen frågar om F15, inte om en jämförelse med en F11 som baseras på en (1) provkörning där du satt i baksätet. Stefan => Komforten är väldigt bra. Det är tyvärr en sådan sak som är väldigt subjektiv från person till person. Ljudnivån är väldigt dämpad, och håller man sig i svenska hastigheter så är vindljudet också väldigt dämpat. Det blir mer framträdande i ca. 140-160 och däröver. Chassiekomforten är svårare att uttala sig om rakt av eftersom bilen kan levereras med olika stötdämpningsalternativ. Min bil är utrustad med M-sport samt aktiva stötdämpare, tillsammans med 20" hjul med RFT däck så är komforten mer än väl godkänt. Väljer man en bil utan M-Sport och kanske kliver ner på 18 eller 19" hjul så borde det bli ännu bättre. Ett starkt tips är att kryssa för komfortstolarna, otroligt sköna att sitta i! Förbrukningsmässigt så drar 30d ca. 1,2l/mil om man kör i 160 km/h. Kommer man ner under 130 km/h så ligger den på ca. 0,9 l/mil om jag minns rätt. Snittet under sommarens semester blev 0.95 l/mil och en snitthastighet på 98 km/h. Mvh/ Niclas |
|
|
Jo de kunde visste ja med, ber om ursäkt för ot då. Men har för mig stt TS har en F11 m500d. Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Komforten är bäst i klassen, och bilen går inte jämföra med en E70 om man har en sådan som referens. Komfortstolarna är "ett måste", och eftersom utrymmet bak är så pass bra så stjäl stolarna inte speciellt mycket utrymme tillskillnad från exempelvis F11. Jag skulle säga att förbrukningen på 40d realistiskt sätt ligger strax under litern. En bit under vid lugnare körning och strax över vid lite hårdare körning. Generellt så verkar inte förbrukningen skilja någonting mellan 30d och 40d. |
|
|
Självklart går den att jämföra med en E70. Har man kört en E70 innan känns allt väldigt bekant då det ser ut ungefär på samma sätt. Däremot är F15 bättre på precis alla punkter. Framför allt att den känns så mycket lyxigare. Den är tystare, bekvämare och interiören är en rejäl uppdatering. Håller med om komfortstolarna. Dom är helt underbara. |
|
|
Amli: Självklart är det fortfarande en BMW och dimensionerna är desamma. Men eftersom F15 "är bättre på precis alla punkter" så kan man inte jämföra. Jag hade aldrig köpt en E70 men köpte en F15. |
|
|
Jag upplevde aldrig F15 som gungig, tvärtom är den klippstabil på motorväg. Men tyvärr törstig i förhållande till den teoretiska förbrukningen. Var mycket nära att köpa en i våras men jag avvaktar lite, personligen tycker jag 30d räcker men ger ingen spets direkt. |
|
|
Förstår inte riktigt hur du resonerar acey. Jag skulle nog säga att E70 är den bil som är bäst att jämföra med. Jag tycker t ex att X5 är bättre än Touareg på alla punkter också, går inte heller dom att jämföra? Såvida det inte bara är uttrycket "det går inte ens att jämföra..." för att den är bättre, så vad ska man jämföra den med? Jag hade heller aldrig köpt gamla X5 idag på samma sätt som jag aldrig skulle ha köpt förra gen. 5-serie. |
|
|
Tack för svaren. Någon som kör m50d som vet vad den drar ungefär. |
|
| Hör med Anders, Med känsla. Jag tror han kör en m50d. | |
|
Min nuvarande har dragit 0,97 sen start, mest blandad körning och en hel del stadskörning. /Anders |
|
| Som jämförelse drar en M550d 0,75-0,80 i 120 km/h och en X5 m50d 0,85-0,9. I lägre hastigheter är skillnaden mindre. Mycket beror på det ökade luftmotståndet och den högre vikten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.