AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.155

Parkeringsvärmare för att värma motor E60

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Har försökt greppa situation angående den valbara parkeringsvärmaren (standheizung), men det finns olika svar beroende på vart man tittar.

Värmer den bara kupé när motor är från eller,

värmer bara kupé när motor är från TILLS dess tempen i värmekretsen når 78grader, då öppnas det upp i hela kretsen och motorn värms av returvattnet?

När motor är i drift värmer den hela kretsen?

Har sett förslag på att koppla ur växelventilen och montera ett 5w motstånd i dess elanslutning.

Jag vill självklart att motorn skall värmas, precis som de flesta nordiska användare...

Går det att koda Webasto styrenheten så den gör så från start?
Någon som har ett schema över kylsystem med parkeringsvärmare.

I mitt fall har jag alltså en pre-facelift e61 535d med fjärrkontroll till värmaren

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den värmer coupen enbart. Sen strömmar det uppvärmda vattenet ut i motorn när väl den startats så lite snabbare blir väl den varm?

Har läst någon som byggde om med hjälp av en sats( du får använda "sök inlägg"-funktionen ovan till vänster för att titta runt) men grundproblemet är fortfarande värmarens effekt som är låg när det är -20 och ispansar vs Volvos samt tidigare tiders så vanliga eftermonterade Ebersprächer alt Webasto värmde en hel timme med kraftigare Watteffekt. Gissar att utveckling av hela BMWn och den största kundkretsen är i och kring Tyskland, där kanske snittminustempen i Bayern är kring 5 vintertid? Visst är det kallare i Alperna men ändå... Volvo utvecklas i Göteborg och vintertester görs nog i Volvosägares hemmiljö samt norröver?

En kraftigare värmare som går längre drar även mer ström, dagens BMWs har redan 90Ah AGM-batterier, kraftiga generatorer och mer elektronik samt styrningar till höger och vänster som alla drar ström vågar jag inte gissa på:) Tror Volvo numera har 30 min gångtid även de men att motorn värms.

En gammal utvikt dagstidning på framrutan som suger upp den fukt som kan ge is och värmaren du har samt luftutblåsen ställda mot framruta och sidoruta enbart med manuell inställning på klimatorn samt hög fläkthastighet gör att kanske en del av problemen minimeras? Kom på det senare efter lite experimenterande...

Eftermonterad elvärmare Calix med slangvärmare, kupevärmare och batteriladdare är något som kan provas men kostar 10-15kkr. Sett bilar med denna lösning som har den värmartyp du har.

När vi ändå är inne på ämnet, om du kör mycket värmare i vinter, koppla in en "intelligent" laddare, Biltema, Ctek eller vad du vill, de börjar kring 500kr och har flera självreglerande laddsteg eller blippande lysdioder som Folke, tm så skönt uttryckt det:)

Mvh
Asken
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Men sjutton, 5kw värmer ju hela mitt garage! Det vore väl den om det inte skulle räcka att värma motor och kupé på Bmwn när samma modell värmare gjorde jobbet galant i min Cumminsdrivna Dodge pickup. Där snackar vi storlek på motor och kylsystem! Efter 30min var det 50grader på motorn och isen borta från rutan

Elvärmare, ger 800-1000w värme till motorn och kanske 1500-2000w i kupé. Totalt 2,3-3kw. Det torde även det betyda att dieselvärmaren vinner både game, set och match, eller hur?

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Min erfarenhet av bensin & dieselvärmare är att det är bastuvarmt i bilen efter 10 minuter.

Mina elvärmare kan få gå både 2 och 3 timmar innan det ens är i närheten av lika varmt.

-------
//Lövet
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Ja, alltså värmeeffekt är värmeeffekt. Om det kommer från diesel eller eluttaget antar jag är ovidkommande. :-)

5kW är massor!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Eftermonterat i hangarfartyget? Det kan förklara hur eller kanske hur det är uppbyggt för vattencirkulation i den osv. Någon extra pump som sitter, får nån med tekniska insikter och kunskaper förklara bättre.

Du får googla så ser du vilken typ av Thermo Top du har eller titta på skylten i motorrummet.

Visst är 5Kw mycket men om det är 1 miljon tyska ingenjörer som haft sitt ord med i spelet så kanske ett rimlighetsreseonemang kan vara något ovan.

Om 5kw sitter i en "byggfläkt" så nog värmer den gott i ett garage, eller kör du med oljefyllda elelement? 20 grader hela tiden?

Calix elvärmare ger slangvärme(vattencirkulation med pump i hela motorn?) vilket är betydligt effektivare än Defas blockvärmare som sitter på utsidan av oljetråget.

Problemet med ispansar som inte går bort är just vid de fuktigaste av väderlekar och kallaste av tider. Elvärmare kan ha från 600w-2000w effekt. Viktigast är placeringen av motor resp kupedel där kupevärmaren ju mindre den är ju viktigare att den står så luften i kupen kan cirkulera bra(stålställning som följer med de "compacta" aggregaten idag osv). 75% av tiden jag har erfarenhet av Webasto fungerar den som det ska.

Placering och individuella förhållanden har vi inte redovisat här:) i 08 där jag häckar blir det cirka 15 grader med original webasto efter 30 minuter en normal vinterdag och 20-25 grader med motsvarande tid i elvärmare. Elen kan gå en timme och då är samtliga rutor isfria och den som finns på solluckan har smält den med. Äldre bilar jag haft med eftermonterad bränslevärmare kan man basta efter 30 minuter.

Orkar inte uppfinna hjulet men du kan säkert bygga om din värmare:)

Mina 5 öre..
Asken
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Sitter termo top C. Inbyggd cirkpump i webaston.

Enkelt så skall de kopplas;

Värmeslag ut från topp - Webasto med pump - värmepaket - tillbaka till topplock.

Har sett att bmw har satt dit en flock ventiler och trams, finner jag inget konkret blir det en ordentlig städning av slangar och ventiler.
Rätt ska va rätt :-)

Det finns ju en gammal sanning, att tekniker fixar felen ingenjörer skapat.
Om en köper en modellanpassad Webasto, av Webasto, då värms motorn
Vad bmws utveckling hållt på med får stå för dem helt enkelt. Men rätt är det inte. Med den applikation de valt hade en 3kw värmare varit fullgott för att hålla kupé varm även i Pajala

Problemet är att jag inte har tillgång till 230v på jobbet, samt att det är mindre fräs i elvärmarna generellt. Elvärmare, oavsett om de sitter i blockets frostplugg eller på slang är handikappade i värmeeffekt.

Kontaktvärmare är ett sånt skämt att jag väljer att inte kommentera de djupare,men det ger mer att pinka i expansionskärlet..
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
I BMW, värme ut från värmare, går via 42 dussin venttiler, slangar och slangklämmor till värmeväxlaren? som låter vattnet blockeras så det hamnar i kupens del. Se lite på mitt modifierade inlägg ovan, det sista samt även det första om sök inlägg där du säkert kan hitta hur man faktiskt bygger om fabriksvärmaren någonstans av miljontals postningar på AP, vet som sagt att jag läst om lösningen du söker. BMW går inte till topplocket.. Alltså hade du eftermonterat i hangarfartyget. Jag gillar kärnkraftsdrivna hangarfartyg men inte amerikanska bilar men det är mer personlig preferens om teknisk komplexitet och antal miljontals timmar nedlagt av för många ingejörer kontra hur annat konstrueras för att tåla en dörröppning medelst järnspett:)

Ta och städa på bland slangar och ventileroch montera 2 ordentliga slangar så ska du se på felkoder du inte ens kan föreställa dig utan google är min gissning:) Med en ombyggnadssats nämnd ovan kan du nog lyckas och hoppas du både gör det, lyckas och kanske redovisar det som ett mektips här på ap(se Gör-Det-själv) till vänster.. Webastos serviceställen kan t ex inte programmera om värmare eller serva de som gått sönder, De vill helst inte eftermontera heller för komplexiteten i ventilationsstyrning och BUS-system fastän det kanske har ändrat sig de sista åren. Har kollats ordentligt på detta forum. Det är nytt aggregat som gäller. Kikar man runt lite på Webastos tyska hemsida ser man mycket kring eftermontering, Helt korrekt som du beskriver ovan med hur det borde cirkulera. De senaste varianterna på laptopkontrollerade felsöknings- och sådant kanske kan hitta vägar kring det du nämner i början men jag är som sagt inte rätt person. Kan man läsa av livedata ifrån spridare så ´borde man teoretiskt kunna styra värmarparameterar. Någon BMw-verkstad tror jag blir svårt att gå göra detta. Snarare någon underfundig person som spenderar mer tid i garaget undersökandes möjligheter än jag gör:)

Ingenjörer skapar inte problem, det gör ekonomerna då de får makten över tekniker som gör kvalitetskontroller och förbättrar det ingenjörerna ritat på. How do i know? 1990-talet någon gång så upptäckte jag att min nya BMW helt plötsligt hade rostiga skruvhuvuden överallt där diverse plastsjok satt monterade undertill. Varför, någon hade tagit bort de galvaniserade bultarna. Jag skaffar fram galvaniserade skruvar och sen var det löst. Orkade inte göra det på flera bilar utan slutade titta.. Sen slutades det klarlackeras på insidan av motorrummet. Plåttjocklekar blev tunnare och tunnare, rostskydd och lacktjocklek likaså. Nu är det senaste att det sitter engångsskruvar på diverse ställen under motorhuven i aluminium istället för i stål. Miljöaspekter är viktga,avskaffandet av lösningsmedel i lacker underbart för vi får inte längre lika mycket utsläpp i det som blir dricksvatten i slutet, likaså viktbesparingar och utveckling av alla de vis och det är underbart att BMW nu är en av de största premiumbiltillverkarna, jag är inte någon stockkonservativ som åker V12 70.00mil samt föredrar Västtyskland samt röker cigarr s a s. Mer reflektioner att bilar nuförtiden håller kanske 10 år och kanske 30 år för 20 år sedan, det är ju trots allt lika dyra om inte dyrare. Flera aktieägare, ökat gnisslande om utdelnignar från lika mpnga fler röster och ökade marknadsandelar är gott för siffrornas utveckling men allt går inte att se i excels sista rad med svarta siffror. Allt är som sagt avvägning.

Hemma har du garage så det spelar ingen roll, motorn tar lång tid att bli kall fullt ut.

Du kan nog lungt köra din dieselvärmare, bara batteriet är färskt och laddas med jämna mellanrum. Eller byta tillbaka till hangarfartyget som vinterbil och köra BMWn som sommarbil, nog roligare svansföring på Dodgen:)

Sök inlägg, sök på Webasto så finns lösningen du söker där. Modifiering sker dock på egen risk stod det någon om.

Lycka till för det är genuint skoj när Ap lyckas lösa problemen m h a sina besökare!

Asken
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Nja, så komplicerat ska det nog ändå inte vara...

Länk

Ja, här ser man vilka anslutningar som går vart.

De två grövre där det står "10" är till och från motor.

Här finns systemet utan parkeringsvärmare, här syns anslutningar mot motor som nr "9"
Länk
I första diagrammet, vattenventil ska va kvar, men omkopplingsventil "7" ska bort..
Slang nr "1" ska pluggas vid t-koppling som går ner mot omkopplingsventil.
Slang "6" ska direktkopplas till slang "8" där de varit kopplade till omkopplingsventil.

Klart.

Eller hur?

Vad kan vi mer lära oss av bilderna ovan?

Jo, på bilar med S536A, parkeringsvärmare, då saknas tillsatspumpen.
Hur funkar då restvärmefunktionen på dessa bilar?
gissningsvis går cirkulationspumpen i webaston istället. Om funktionen finns kvar dvs.

Till det lite mer offtopic:

Nog får kupén värme från motorn vid drift även på en bmw..

Att en bmw verkstad skulle ha svårt för att lösa det är jag helt enig om. Felsökning utan hjälp av datorn är ett nog så svårt problem för dem.

Vad gäller din Webasto Asken, så kanske det är problem med luftspjäll o kupén, stopp i nån ventil eller så mår den inte riktigt bra, för får du bättre verkan av den elektriska kupevärmaren från Calix så är något fel.

Vad det gamla amerikanska gjutjärnet anbelangar så var den givetvis eftermonterad, det var ju jag som gjorde det ;-)
Tycka vad man vill om det eländet men efter 50000mil så sotande den ändå inte ner oljan, till skillnad från nyare motorer...

En motor är dock fortfarande en motor och en bil är en bil, det enda utvecklingen lyckats med är att förändra elektronik och materialval mot säg en e28.

För mig är det fullkomligt ofattbart att inte vilja värma motorn så mycket det bara går, jag kan till och med skrapa nån ruta i utbyte. Varför?
För de har redan svårt att nå driftstemp, ju längre tid det tar, desto mer fylls det på med skit i oljan och sot i partikelfiltret. Regenereringsprocessen födröjs och det i sig är ju heller inte bra. Bara för att föraren ska slippa ansträngning?

Allt, precis allt i motorn och dess system har ont av det.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Lysande, du har löst tråden till 97% helt på egen hand och jag har lärt mig en massa och det är jag glad för. Finns inga dumma frågor som det heter.

I mitt fall har det varit 3 fabriksnya bilar samt en beggad(E38 till F02) webaston varit sådan. Vid ett fall hade BMWverkstaden specialpris mitt i sommaren på elvärmare så då vips blev det en sån med 1800w i läge 2 på coupevärmare så vart det sommar runt bilen i de frostigaste av nätter. Eftermonterad värmare så fanns aldrig problemet.

Det blir bäst när man gör något själv, helt klart och det var det jag antog i ditt fall med värmaren samt jag är med på ditt resonemnag och fullständigt enig med att varm motor och kupe! är så det skall vara.

BMW hade på dieselmodeller av E38/39/46 och 53 en tillsatsvärmare från fabrik i form av en Webasto som värmde det cirkulerande kylvattnet vid kalla utetemperaturer de första tiden motorn startades. Denna var spärrad för nyttjande som kupevärmare och antingen för 15000SEk fick man det löst från fabrik och en dyr fjärrkontroll det stod BMW på eller så gick man till BMWverkstan så tog de bort spärren för 500kr om man hade navi läste jag kring 00 så var det inlärt:) Bensinarna kostade webaston 15k sek som bara kupevärmare.

Sen kom de nyare karosserierna. Då blev det en elektrisk tillsatsvärmare och ett element. Det du har och även alla bilar utan S536. Samma funktion, understödja vid kallstart. Föreluppvärmd katalysator, förhöjd tomgång och att lägre växlar nyttjas längre är sådan teknik som nyttjas i dagens BMW:s för att snabba upp driftstempen.

Restvärmefunktionen är cirkulerande kylarvätska. Är bilen en gång driftsvarmt går inte webaston minns jag från en E38 med det förstnämnda systemet. Kan det funka så med den elektriska tillsatsvärmaren med?

Har ägnat säkert hundra timmar åt att få det du nämner att funka genom att fråga på många nivåer, på mångs vis men tröttnade helt enkelt och då fanns inte dagens moderna informationssprining:)

Tyska forum är nog svaret om det inte löser sig här. På tyska. Alt engelska om man kan fiska upp något där.

Byter man olja och filter var 1000mil så sotar ingen bil, men hur många % av bilägarna fattar det?:)

När motorn är i drift värms hela kretsen som svar på en av dina frågor ovan. Min notering är att det tar en bra stund för tempmätaren att stiga till driftsvarmt läge med fabrikswebasto i jämförelse med eftermonterad där den i första fallet inte påverkar nålen alls medans i andra fallet har rört sig ett stycke då man startar bilen.

Vi uppfinner hjulet på nytt för det behövs helt enkelt, du börjar sen vill jag och säkert några dussin till ha motorn varm. How can I help?

Mvh
Asken

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Imorgon ska ventilen dö.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.