AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.877

tolkning av lambdavärden

Sida 4 av 4
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Härligt med en så "enkel" lösning!

Men fasiken vad massa nya saker man lärde sig :-)

Hihi, lite kul att lösningen faktiskt var det som var min allra första misstanke (i slutet av mitt andra inlägg i den här långa tråden) :-)

>> Sådana där märkliga saker kan hända om man råkat koppla in
>> syresensorerna fel, då brukar motorstyrsystemet blir väldigt
>> förvirrad. Men å andra sidan kan det vara 1001 andra saker... :-)
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
slangen, jag skulle behöva läsa ut fuel trim värden ur en M54.
Jag är helt kass på detta med short och long term, måste verkligen läsa på.
Om du tittar på denna bild, finns detta att avläsa där (Bmw scanner)
Länk
eller med Inpa kanske på den där:
Länk
Hittade någon förklarande text till Inpa bilden:
"Additive Fuel Trim is in fact reported over OBDII, is also known as Short Term Fuel Trim.
Multiplactive Fuel Trim is also know as Long Term Fuel Trim."

Mvh Ola
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag måste säga att för lite modernare system (typ AFR-sensorer aka widebandsensorer) så har jag mycket sämre koll.

Och speciellt när det gäller att tolka olika biltillverkares interna bränsleadapteringsystem (då de är helt fria att göra precis vad de vill - så länge de rapporterar "utåt" till OBD-II enligt det standardiserade protokollet och i det standardiserade formatet).

=== Efter mycket läsning och funderande så är min tolkning av INPA följande ===

Integrator är det som många andra kallar Short Term Fuel Trim (STFT).

Additive kan även gå under namnet Idle Fuel Trim.
Multiplicative kan även gå under namnet Load Fuel Trim.
Dessa två är det som tillsammans bildar Long Term Fuel Trim (LTFT).

=== Som extra info står det i dokument direkt tagna fråna BMW TIS följande ===

Vid lambda-adaption skiljer man mellan
- additiv blandningsadaption
- multiplikativ blandningsadaption

Den additiva blandningsadaptionen verkar under tomgång respektive
nära tomgångsområdet. Påverkan minskad med ökande motorvarvtal. En
viktig faktor är tex tjuvluft.

Den multiplikativa blandningsadaptionen verkar över hela fältet. En
viktig faktor är tex bränsletrycket.

När det gäller bilden från BMW Scanner förstår jag inte vad de bubblar om...

Vad "O2-sensor controller, bank <x>" betyder vet nog inte de själva, kan ju vara precis vad fasiken som helst... Controller... Fullständigt värdelöst...

De fyra nedersta raderna är ju uppenbarligen signalerna från syresensorerna (before cat betyder före katalysator aka upstram, after car betyder efter katalysator aka downstream).

Men att visa dessa värden i procent ska vara tillåtet enligt OBD-II om jag minns rätt, men är ganska ovanligt. Jag tror man använder short term fuel trim värdet isåfall när visar i procent. Vilket betyder att värdena för before och after cat måste visa samma värden - vilket gör det ganska värdelöst.

Det är ju spänningen ut från dessa syresensorer man vill se, varför vill man se procent?

För jag gissar att de visar standardiserade OBD II PID's - eller? Eller vad visar de?

Nja, det där ger jag inte mycket för...

Jag förstår inte riktigt vad de gör, eventuellt gör de själva det men är isåfall inte kapabla till att presentera det på korrekt sätt. Programmet har ju säkerligen maskinöversatts av en kinesiskt kopia av Google Translate ett par gånger så det kan ju ha stått vad som helst där...
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tackar Slangen!
Nä det är faktiskt taget från den skarpa BMW scanner programvaran men det verkar vara väldigt lite värt ändå alltså.

Mvh Ola

Min Bil:

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det finns förhoppningsvis kanske info-text om man hovrar över ett värde, det är ju garanterat även konfigurerbart vad man vill och kanske går att ändra enheter enkelt och det kanske står även mer detaljerat beskrivet exakt vad de olika entries kommer ifrån i medföljande dokumentation - allt detta kan man ju inte få fram från en bild.

Så fullt möjligt att man helt enkelt får ägna några veckor eller någon månad till studie av program, dokumentation och vidareutbildning kring programmet för att förstå det till fullo. Får jag lite tid över så är det inte omöjligt att jag kommer att göra det (förutsatt att alla punkter jag nämnt ovan är på plats). Men så är det ju faktiskt med det mesta, tar tid att lära sig verktyg/program.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Här har vi en rad mer ännu mer lambdavärden, som jag desvärre inte kan tolka. Fick hög co 2500 ifjol och har inte riktigt fått bukt på det än. Filmat från igår.

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Ja mena vad betyder allt, före efter kat förstår jag men "mul"?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Lambda = 1 är bra det vet jag också :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
mul måste vara multiplicate - se tidigare inlägg för mer info om just detta. Återkommer med lite mer feedback så fort jag slipper surfa på smartphonen (total crap om man ska göra minsta lilla arbetsinsats).
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Haha ;) Det är inte det enklaste att tolka då man inte vet vad volten säger, lixom vad är bra å dåligt.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
O2 sensor Int. Bank 1/2 måste väl vara lambda, dvs den som besikning kollar på? Den som skall hålla 1.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Besiktningen kollar inte på lambdasonderna alls (om de inte är så dåliga att de satt felkod vid OBD2-utläsning) utan de kollar Lambdavärdet på avgaserna!

Lambdavärdet på avgaserna kan vara helt åt pipan även om lambdaregleringen fungerar perfekt, det räcker t ex. med ett litet läckage i avgassystemet efter katalysatorerna som suger in luft = syreöverskott i avgaserna (som för övrigt kan vara extremt rena och fina) och då får man ett felaktigt lambdavärde vid mätning av avgaserna = underkänt på bilprovningen.

Däremot kan dåliga lambdasonder orsaka dåligt lambdavärde i avgaserna, men det behöver inte vara lambdasonderna som är dåliga bara för att lambdavärdet i avgaserna vid mätningen är det...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Okej, jag frågar för jag har förhöjd tomgång 2500 för hög CO. Ja vet att motorn suger in lite olja från kompressorn.. tror att det är oljan som orsakar det. Felkoder eller nåt finns ej samt att bilen går fint i övrigt
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@F-Tar : Här är en "good known" graf

Hara bara hunnit att snabbt kasta ett öga och egentligen omöjligt att göra någon analys då man inte vet förhållanderna runt när detta test gjordes, men tycker Bank 1 inte riktigt beter sig korrekt (och ser ut att gå lite fett dessutom).

@F-tar : Läs lite längre upp i tråden så (se mitt inlägg från 2017-05-04 22:59) för min tolkning av dessa INPA-parametrar.

När det gäller spänning så var det förr på vanliga syresensorer att lågt (typ 0.1 volt) var mager blandning och högt (typ 0.8 volt) var fet blandning. Men med wideband syresensorer är detta tvärtom. Dessutom finns inget enhetligt sätt att rapportera wideband syresensorer. Som ni vet så genererar de ingen spänning, utan vad motorstyrsystemet gör är att den mäter en *extremt* liten ström och det är strömmens värde och riktning som reflekterar luft/bränsle-blandningen. Så dessa spänningsvärden är påhittade av motorstyrsystemet och vissa visar spänning, vissa visar procent, vissa visar något annat. Och vad som är "korrekt" spänning varierar från motorstyrsystem till motorstyrsystem - finns ingen "korrekt" spänning.

Upstream brukar numera vara bredbandssyresensor (då de brukar ha rollen som reglersond), men downstream brukar ofta vara den vanliga smalbandssyresensorn (då de brukar ha rollen som diagnossond).

Precis som Johan B säger så finns det ingen direkt koppling mellan de värden motorstyrsystemet använder sig av och som vi läser av och det värde du ser på besiktningspappret.

Besiktningen mäter "lambda-värdet" (och alla andra avgaser) genom att mäta gaserna som kommer ut i änden av avgasröret.
Just "lambda-värdet" estimeras (det mäts inte utan det estimeras) genom att analysera värden från fem olika gaser och sedan estimeras "lambda-värdet" genom att använda sig av en förenklad variant av Brettschneider ekvationen
Länk
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Bilen var ej driftvarm. Den går lite fett enl bes protokoll, pga att den drar in sig olja ifrån insug. Antar iallafall att det är därför, det finns förövrigt inga felkoder som nämnt.

Tack för beskrivningen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.