AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.878

tolkning av lambdavärden

Sida 3 av 4
ha
63
hanska
325d e91 09:a M-chassi.
Vtech Steg2
Det är väl bara lambdavärdena och lmm som är med i reglerloopen vad gäller ärvärde.
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Generellt sett så kan man säga att det enda som är ett ärvärde är upstream syresensor spänningsnivå.

Downstream syresensor kan vi generellt se som en övervakare att katalysatorn fungerar som den ska.

Övriga givare är där (generellt sett) för att på bästa sätt nå det uppsatta börvärdet.

Börvärdet ändras hela tiden (i ett mer tradionellt reglersystem så ändras inte detta så ofta) beroende på omständigheter men också avsiktligt (motorstyrsystem vill att börvärdet ska pendla upp och ner).

Luftmassemätaren är där för att få ett bättre styrsystem. Du kan ju faktiskt klara dig utan den. Om dina syresensorer fungerar så har ju styrsystemet alltid svaret på hur din förbränning gick, fast lite fördröjt.

Låt oss ta ett rent teorietiskt exempel (motorstyrsystemen är lite bättre än så här men jag tror du förstår poängen)
* Men anta att bilen kör med ett konstant gaspådrag.
* Styrsystemet gissar hur mycket luft som kommer in via gaspedalssensorn och skjuter in den mängden bränsle som behövs.
* Nähä, lite senare så ser den via syresensorn att den går snålt.
* Så den skjuter in lite mer bränsle.
* Går fortfarande lite snålt.
* In med lite mer.
* Aha, där svängde den över till fett.
* In med lite mindre.
* Aha, nu svängde den tillbaka till magert.
ha
63
hanska
Vtech Steg2
Med det resonemanget så måste det vara en av syresensorerna som spökar,helt klart finns det en tidkomponent med i bilden och om det endast är syresensorerna som är ärvärdevisande i reglerloopen så har jag svårt att se något annat samband.Rätta mig om jag har fel.
ha
63
hanska
Vtech Steg2
En fundering.om jag kopplar bort lmm så öppnar systemet reglerloopen och kör på fasta värde.Då borde syresensorerna visa samma värde på bägge bankarna eller har jag fel.
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det finns många olika fel som kan få motorstyrsystemet ur balans.

Anta en så enkel sak som läckage vid grenröret precis före eller runt syresensorn. Den sensorn kommer ju att rapportera att avgaserna är på tok för syrerik (tecken på att luft/bränsle-blandningen är för mager) och styrsystemet fetar på och fetar på och (beroende på hur stort läckaget är) så kanske det bli så att syresensorn rapporterar att allt är bra - men gissa hur mycket bränsle styrdatorn formligen vräker ned i cylindrarna :-)

Vi har liksom inte kommit till steg 1 ännu - hur ser spänningen ut från syresensorerna!?! Vi har ju precis hittat menyn där de finns! :-)

Nej, det är inte säkert att motorstyrsystemet går till open loop bara för att du kopplar ur luftmassemätaren. Varför skulle det vara garanterat att den gör det?

Nej, varför skulle syresensorerna på två olika banker visa samma värde om du kopplar ur luftmassemätaren?
ha
63
hanska
Vtech Steg2
Har kollat short trimfuel vid tomgång

Bank1 -25

bank2 +25
Och detta är vi fullvarm motor, och du har kört bilen innan du testade?
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är något märkligt att bankerna är helt tvärtemot varandra, runt 25% brukar dessutom vara gränsen så de har säkert bottnat.

Fast som delorian pekar ut, värdena i sig är inte värdefulla om man inte vet att motorn är driftsvarm och motorstyrsystemet arbetar verkligen i closed loop.

Som jag även påpekat så är det spänningsnivåerna från de två upstream syresensorerna som man i första hand ska se om syresensorerna "lever" överhuvudtaget och reagerar någorlunda som förväntat.

Med tanke på STFT-värdena så borde Upstream O2S Bank1 visa på något fet blandning (hög spänningsnivå) och Upstream O2S Bank2 visa på något mager blandning (låg spänningsnivå).

BTW, vet vi ens vilken typ av syresensor som sitter däruppe upstream? Är det 0-5V, 0-1V, smalband, bredband, eller nyare typ som inte genererar spänning utan ändrar motstånd?
ha
63
hanska
Vtech Steg2
0-1v och den ena visar att den går fet den andra magert Ca:0.8v resp 0.2v
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, finfint! Jag menar, så vi vet vilka värden vi kan förvänta oss :-)

Vilken bank visar fett och vilken bank visar magert?

Och det var upstreams du kollade på?

Det är just detaljerna som är oehört viktiga i all typ av felsökning, de är helt avgörande.
ha
63
hanska
Vtech Steg2
Ja det ser man på länken

Länk
Vänta nu 0,8 mv är inte magert 0,450 mv är det ultimata.
-25 och +25 för sonderna låter väldigt märkligt.
Det är väldigt svårt att förstå vad du menar.
Är detta ett konstant värde dvs ligger de fast eller pendlar de och detta är de högsta värdet?
Som sagt svårt eftersom vi inte ser vad du tittar på.

Gör lite test nu för att se att de verkligen fungerar.
Skapa en luftläcka tex att lossa slangen efter lmm eller där den ansluter till spjällhuset.

Den luftläckan du skapat ska registreras på båda bankerna och de bör visa relativt lika annars är någon väldigt märkligt.

Har även ställt frågan tidigare om den går bättre eller sämre när man lyfter på oljestickan eller oljelocket, det kan också vara intressant att veta.
ha
63
hanska
Vtech Steg2
nej 0.8v är fet 0.2 är magert.Short trim fuel ligger fast, de har bottnat.Ger jag den lite gas så förändras de mot 0 för att sedan sakta gå mot sina ändläge igen.Om jag lyfter olje locket så går den sämre men short trim fuel värdena ligger fast då de har bottnat redan.
ha
63
hanska
Vtech Steg2
ursäkta jag har skrivit fel bank1 +25 bank2 -25
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, tack!

Vi här bakom skärmen visste inte om de två screenshots du tog (en på spänningen och en på trimparametrarna) var från samma tidpunkt (eller iallafall väldigt nära varandra i tiden).

Felsökningen kan ju gå lite bananas om du tittar på en skärmsida och noterar värden och kanske 10 sekunder senare tittar på en annan skärmsida.

Men det låter som att du tittat en del på värdena medans den stått på tomgång och fått dig en bra uppfattning var de alltid brukar vara - vilket är bra!

Då summerar vi!

Så om jag förstått dig rätt så har vi följande på tomgång - och dessa värden ändras inte mycket om du bara låter bilen står på tomgång - eller hur?

Integrator/STFT Bank1 = +25%
Integrator/STFT Bank2 = -25%

O2S Upstream Voltage Bank1 = 0.21
(lambda probe before catalyst bank1)

O2S Upstream Voltage Bank2 = 0.78
(lambda probe before catalyst bank2)

Ja, där verkar finnas logik iallafall.
O2S Bank1 rapporterar lean och DME fetar på allt den kan (+25%).
O2S Bank2 rapporterar rich och DME tar bort allt bränsle den kan (-25%).

För säkerhets skull så tycker jag du ska gå in och dubbelkolla via INPA vad den rapporterar angående lambdakontroll, är vi i closed loop eller inte.
Allt tyder på det - men detta är felsökning så vi gör inga antaganden för de saker vi kan kontrollera.
ha
63
hanska
Vtech Steg2
ja den är i closed loop när värdena är registrerade.Den kan falla ur closed loop ibland men det syns direkt i inpa.
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nice!

Det första som nog slår oss alla är varför bank 1 (cylinder 1-3 dvs de närmast fronten) är mager oavsett hur mycket än styrdatorn försöker korrigera det, samtidigt som bank 2 (cylinder 4-6) är raka motsatsen.

Under vilka omständigheter började detta fel uppträda? Plötsligt? Kom det smygande?

Om det är någorlunda enkelt så skulle jag faktiskt försöka fastställa att det vi ser är korrekt, dvs se vad som händer om man kopplar bort upstream O2S för cylinder 1-3 och tar dig en titt på vad som händer med spänningsvärdena i INPA.
Koppla sedan in den och upprepa samma procedure för upstream O2S för cylinder 4-6.
Men om detta ska vara meningsfullt måste du vara 100% SÄKER på att du kopplar ur rätt O2S.
ha
63
hanska
Vtech Steg2
Nu har mysteriet fått en lösning.De båda lambdagivarna var växlade,när jag bytte plats på de så gick den bra.det ursprungliga felet var en tändspole som var defekt,vilken jag byte tidigare i veckan.Orsaken var att jag lämnade in bilen på verkstad för att konstatera detta och då har de förväxlat de båda lambdagivarna!trots att de bedyrar att de inte har gjort något annat än bytt tändspolen.Vad trött man blir på inkompetenta verksteder.
De hade satt kontakterna fel, kontakten för sonden fram satt på den bak är det det du menar?

Skönt att det löste sig, kan vi se en skärmdump på nya värden :)
ha
63
hanska
Vtech Steg2
nej bank1 och bank2 var växlade
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.