|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det teoretiska idealistiska stökiometriska förhållandet mellan luft och bränsle är mycket riktigt 14.7:1 men det finns många situationer då man vill frångå detta. I vissa situationer vill man medvetet köra en magrare blandning och för att få maximal effekt så vill man ha en något fetare blandning än detta - tex vid WOT fetar man på och går även ur closed loop. Syresonden kan inte läsa av det stökiometriska förhållandet i luft/bränsle-blandningen som finns innan förbränning. Det ENDA en syresensor kan avläsa är relationen mellan syre inuti och utanför grenröret - inget annat. Sen rapporterar den bara två saker : mager och fet. En korrekt motor ska ha en syresensor vars värde pendlar mellan fet och mager någon gång eller ett par gånger i sekunden. Katalysatorn behöver både lite av feta och lite av magra avgaser för att fungera korrekt. Så därför är jag lite fundersam på vad integratorn egentligen visar i INPA. Enheten är ju dessom procent. Någon som har mer kunskaper om INPA inom det här området? Yes, påpekade det i mitt första inlägg angående obalansen. Oavsett vad integratorn visar så är det inte normalt att de två bankerna visar två sådana helt motsatta värden. @hanska : Kolla vad motorstyrsystemet säger angående vad den anser om syresensorerna och i vilket läge den arbetar - se mina tidigare screenshots från INPA. |
@delorian : Nej, vi vet inte att syresensorerna reagerar. De där adapteringsvärdena är bara vad MOTORSTYRSYSTEMET tycker dessa parametrar ska sättas till. För att avgöra hur syresensorerna arbetar ska man titta DIREKT på dess spänning som de rapporterar in till systemet. Se mitt screenshot av INPA i tidigare i tråden Länk Tänk också på att motorstyrsystemet har flera arbetspunkter lagrade i mappar av vad de multiplikativa och additiva värdena ska vara. Den har tex en uppsättning av dessa värden den använder vid tomgång, men en helt annan uppsättning för tex 2500 rpm. Dessa uppdateras helt separat från varandra. |
|
Bmwslangen, du har skrivit detta flera ggr jag fattar. Men vad tycker du ska han byta sonder eller inte? Jag hade inte gjort det om de ändar voltal mellan 0-09mv. |
|
Det jag skriver är även riktat till alla andra som läser detta inlägg. Jag vill försöka vara tydlig och försöka minimera alla de missförstånd som råder kring just ordet "lambda". Det verkar ligga en förbannelse över det :-) Det råder enorm förvirring därute har jag märkt. Det är inte helt ovanligt att det kommer en rekommendation att byta lambdasensorn när man får nedslag på lambdavärdet på besiktningen. Helt logiskt när man bara tittar ytligt på det, men börjar man gräva i det ser man att bakom det är det otroligt mycket mer komplicerat - jag tror de flesta inte riktigt är medvetna om hur komplicerat det egentligen är. Byta!?! Absolut inte! Här ska inte bytas någonting! Vi har ju i princip inte ens påbörjat felsökningen ännu! :-) Vi och vi, trådskaparen kan ju ha gjort en ganska rejäl undersökning innan. Men jag tolkar det som att vi har misständning, motorn går dåligt och vi har precis kopplat upp INPA och försöker lära oss att använda verktyget. Där tycker jag vi är just nu. Nej, om spänningen från främst upstream syresensorerna pendlar - eller iallafall rör sig någorlunda och antar olika värden - så kan man tills vidare avskriva dem för de visar iallafall livstecken (men man bör göra något enkelt test - se nedan - att de reagerar någorlunda vettigt). Men det här vet vi inte! Vi har inte sett dessa spänningsvärden ännu! För att undvika missförstånd så vill jag förtydliga att de additiva/multiplikativa parametrarna och spänningen från syresensorerna är två HELT olika saker. De additiva/multiplikativa parametrarna är styrparametrar, medans spänningen är inparametrar. Trycker man lite snabbt på gasen och släpper så ska man se att spänningen från syresensorerna går mot fett ett kort tag och sen tillbaka till vad de brukar vara vid tomgång. Har en video på detta jag tog från min N46 jag kan visa. EDIT : Crap! Har inte videon kvar. Men det var enkelt, titta på spänningen från upstream syresensor (i mitt fall var det den som heter "O2-sensor v. Kat Bank1" i nedanstående bild) och man trycker till lite på gasen snabbt upp till typ 2500 rpm och sen släpper så ska man se att den går snabbt upp och sen ned igen. Tänk på att uppdateringshastigheten i INPA är riktigt dåligt, så det fungerar tyvärr riktigt dåligt när man vill ha lite mer upplösning i tiden. Länk Likadant om du vill se lite grovt se hur systemet beter sig, så skapa en större vakuumläcka (tex ta bort vakuumslangen från bromsförstärkaren). Du bör då se att styrsystemet ganska omgående och desperat fetar på allt vad den kan med sin STFT och när den slår i taket kommer även LTFT att ökas på allteftersom. |
Ett tillägg : om jag minns rätt (men är lite osäker) så tror att den additiva parametern mest används på tomgång och låg last medans den multiplikativa parametern används mest på medel och hög last (och högre varvtal). |
| Ok ge mig ett tips på vilken parameter jag skall fokusera på.Det är mycket att hålla reda på och det gäller att börja i rätt ände. | |
Visst är det! Lite det jag vill påvisa - att felsökning handlar mycket om att vara noggrann, metodisk och påläst! Och mindre med att faktiskt skruva :-) Precis som delorian säger så börja med tre saker (1) ha motorn driftsvarm och låt den stå på tomgång titta på vilka spänningsvärden som produceras från de båda upstream syresensorerna (spela gärna in den - jag använde mig av programmet Screen Recorder) (2) detta är en fortsättning från steg 1 - enda skillnaden är här trycker du lite snabbt på gasen och låt den gå upp till typ 2500 rpm och släpp sedan gasen (3) också en fortsättning från steg 1 - när motorn är driftsvarm och står på tomgång : gå in i INPA och ta en screenshot över vilken status som INPA visar över alla syresensorer |
Ok, behöver läsa in mig mer märker jag. Oavsett så är ovanstående steg en bra början för att få en känsla för vad som fungerar och inte fungerar. Såhär VERKAR det ligga till - men måste läsa in mig lite mer. Integrator är det som många andra kallar Short Term Fuel Trim (STFT). När systemet går in i open loop så ska systemet sätta denna parameter till noll. Så kort tid (kanske 5-10 sekunder) efter en kallstart så borde denna visa noll, även på trådskaparens bil. Men nog bäst att verifiera att så är fallet. Additive (vilken har enheten ms) kan även gå under namnet Idle Fuel Trim. Multiplicative (vilken har enheten %) kan även gå under namnet Load Fuel Trim. Dessa två är det som tillsammans bildar Long Term Fuel Trim (LTFT). Så integratorn är tydligen högst intressant att se på. Och det som är märkligast här är de båda bankerna skiljer sig så kraftigt åt på denna styrparameter. |
|
Du kan ju testa värden lite se om sonderna reagerar korrekt vilket de troligtvis gör som vi konstanterat. Men skapa en läcka genom att tex lossa slangen till insuget det extra syre ska då registreras av sonderna och de båda borde skjuta i höjden men lika värden. Som den går nu går bilen bättre om du lyfter oljestickan eller tar av oljelocket när bilen går dåligt? |
|
|
i min version av inpa så finns det inget annat ställe jag kan se sensor värde annat än de jag visade.Provade att koppla ur lmm och då går den bra,konstigt att motorlampan inte tändes utan lmm inpa ver5.02 |
|
| en märklig sak är att de värde som var -25 och+28 kan skifta plats mellan integrator 1 o 2 | |
|
@Det konstiga är att den går rent de första 20-30sek efter start.stänger jag av motorn och startar om den så går den rent ytterligare 20-30sek.Vad är det i styrningen som är tidsberoende?finns det inte integrationstider i reglerloopen till lambdagivarna? Jag hade exact samma fenomen med en Merca C 180/-97 Katalysatorn var tätt och efter 20-30 sek eller 500m började motorn går dalig och orkeslös. ( pga avgasarna inte säpptes ) Alltso bara lossnar skruvar mellan grenrör och katalysatorn och testa. Uwe |
|
Intressant! Menar du att det tar så pass lång tid (innan det byggs upp såpass tillräckligt mycket mottryck att det börjar påverka motorns prestanda)? Beror ju kanske även på var katalysatorerna sitter - på moderna bilar (typ runt kanske 2002, 2003, 2004 på BMW så brukar de sitta ihop med grenröret). Ja, är det lätt att lossa så är det ju värt det. Men vill minnas att det är ett riktigt jäkelskap på denna motor/modell att göra detta - men kan minnas fel. Snabbaste och enklaste sättet hade varit att bara skruva dit en enklare tryckgivare istället för en syresensor och mäta upp mottrycket. Fast om man verkligen vill se hur det ligger till så är en elektrisk tryckgivare rekommenderad som man sedan kan koppla in till ett oscilloscop och se alla hur trycket varierar med de olika förbränningscyklerna för varje cylinder. Här är det en stor fördel med bra utrustning, men få har det då man inte felsöker så ofta så att det är försvarbart att köpa den typ av utrustning. Men än en gång - hur felet uppkom avgör lite om jag skulle ge mig på detta eller inte. Om felet uppkomöver en natt så är det lite osannolikt, två katalysatorer totalrasar ju inte bara sådär på en sekund. @Uwe : Hur upplevde du att felet uppstod på din Mercedes? Kom det smygandes eller sa det bara smack mitt på motorvägen? |
|
Ja det låter lite konstigt, det kanske kommer efter lite körning? Går bilen bättre när du lyfter oljestickan eller oljelocket? |
|
| Vad är skuggminne i inpa?hur skiljer sig det från det andra | |
|
@bmw-slangen : det hände när jag akte hem efter ca 20mil motorväg och ca 1 mil landsväg. När jag svände in på garageinfarten hörde jag ett oljud ( rassel ). Direkt därefter stängde jag av bilen och kände dagen senare att den blev orkeslös efter nagra hundra meter. När jag hade hittad felet påmimnade jag om oljudet. Efter katalysatorbyttet gick bilen fint igen. Uwe |
|
@Uwe : Ja i och för sig - om hela bikakestrukturen lossnar eller kollapsar helt så kan ju förloppet gå ganska snabbt. Men är det sådant ras så brukar det ju rassla lite på katalysatorn när man knackar (försiktigt) på den. Det skulle man ju kunna göra som en snabb sak. Jag menar, om det rasslar redan när man knackar lite försiktigt så är ju nästa steg ganske enkelt att klura ut :-) @hanska : Märkligt att du inte kan se spänningen, det brukar alltid finnas. Men jag ser att du bara har en digital och en analog flik (min hade ju tre analoga flikar). Men vad finns under fliken F5 då (L-probe)? Här ska du hitta spänningsnivåerna från syresensorerna och gissningsvis även info uppvärmingen av dessa sensorer. För din screenshot kom väl från när du hade valt fliken F6 (A-reg) - eller hur? |
|
Jo jag har ju denna bild. Länk |
|
Si däer ja! Där är dem ju - du sa ju att du inte hade dem ju! :-) |
| Nej jag tog fel, jag jämförde med den bilden du länkade till och det kände jag inte igen från min inpa. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.