AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.879

tolkning av lambdavärden

Sida 1 av 4
ha
63
hanska
325d e91 09:a M-chassi.
Vtech Steg2
Är det någon som kan tolka lite värden åt mej?urläst med inpa på en 320i e46 m54

Lambda probe bank1
before kat bank1 0,21
After kat bank1 0,79

Lambda probe bank2
before kat bank2 0,78
after kat bank2 0,01

Patrol adaption
lambdaintegrator 1 +28
lambdaintegrator2 -25
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, här kommer lite förklarande text.

Om det finns flera banker på en rak sexa hos BMW så brukar Bank 1 motsvara cylinder 1-3 och Bank 2 motsvara cylinder 4-6.

Before och after brukar ofta syfta på var syresensorn är placerad, dvs före eller efter katalysatorn.

Läser man värden direkt från syresensorn brukar man oftast få mätvärdena i enheten volt. Generellt för en smalbandssyresensor (en som bara kan säga om blandningen är mager eller fet men inte hur mager eller hur fet) kan man säga att när blandningen är mager så får man en spänning på runt 0.1 volt, medans när blandningen är fet så får man en spänning på runt 0.9 volt.

De värden du ser är med största sannolikhet de råa spänningsvärderna direkt från syresensorerna.

Motorstyrsystemet tar in informationen från syresensorerna och anpassar bränsleinsprutningen för att uppnå en korrekt blandning vilket i sin tur ger en korrekt förbränning - vilket är just det som syresensorerna kan läsa av.

Motorstyrsystemet är alltså adaptivt, den ändrar sig alltså efter ändrade förutsättningar.

Man kan dela upp adapteringen i två delar. Man brukar tala om STFT (short-term fuel trim) och LTFT (long-term fuel trim). STFT brukar även ses som en multiplikativ faktor och LTFT som en additiv faktor.

Enkelt sätt kan man säga att LTFT är till för att kompensera för mer permanenta eller mer bestående avvikelser (som tex förslitningar i motorn eller ett konstant läckage som orsakar tjuvluft).
Medans STFT är till för att snabbt kunna ändra blandningen beroende på vad som händer.

Om tex STFT slår i taket (tex når högsta tillåtna värde) kommer LTFT att stegas upp och STFT nollas. Målet är att STFT ska ligga och kunna svänga fritt runt noll-strecket, detta görs genom att LTFT sätter en baseline som STFT kan svänga runt.

Säg att motorstyrningen behöva justera sig mellan 15 och 25 (enheter är inte oviktiga i det här exemplet). Då kan den ställa in så att LTFT ligger på 20 och nu har STFT fullt svängutrymme och kan utföra de justeringar som behövs genom att endast röra sig mellan värdena -5 och +5.

STFT (short-term fuel trim) brukar även benämnas integrator om jag minns rätt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som du förstår av texten ovanför så har vi att göra med ett adaptivt system, dvs det ändrar sina parametrar hela tiden.

Värden på parametrarna beror helt och hållet till det aktuella driftsförhållandet, om systemet adapterar eller inte (man kallar det open loop när det inte lyssnar på syresensorerna och closed loop när det lyssna på syresensorerna), varvtal, last på motorn, hastighet, lufttemperatur, eventulla felkoder (vissa system stoppar adapteringen när vissa typer av felkoder sätts) osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv - tror du förstår poängen här :-)

Men man kan bli fundersam över ett par saker om man bara tittar på det snapshot du uppger.

Normalt sett så vill man ju att Bank1 och Bank2 ska gå snålt eller fett samtidigt. Här verkar Bank 1 just i detta ögonblick gå snålt medans Bank 2 just i detta ögonblock gå fett.

Sen blir det lite gissning, men jag gissar att lambdaintegrator1 betyder STFT Bank1 och lambdaintegrator2 betyder STFT Bank2.
Om det stämmer så ser man att motorstyrningen fetar på allt vad den kan för Bank 1 (gissningsvis för att den syresensorn innan katalysatorn rapporterar att den går snålt). Samtidigt så ser man att motorstyrningen stryper så mycket bränsle den kan för Bank 2 (gissningsvis för att dess syresensor innan katalysatorn rapporterar att den går för fett).

Sådana där märkliga saker kan hända om man råkat koppla in syresensorerna fel, då brukar motorstyrsystemet blir väldigt förvirrad. Men å andra sidan kan det vara 1001 andra saker... :-)
ha
63
hanska
Vtech Steg2
Ja sensorerna är inte bytta så någon felkoppling är det inte.Bilen går riktigt illa och är kraftlös,misstänker någon av lambda sonderna men blir inte klok på vilken det är jag skall byta.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Om den är kraftlös och går riktigt illa - har du månne en felkod registrerad som du kan dela med dig av? Tänker att om den går så pass kasst så borde du se felkod eller är typ motorlampan tänd?
ha
63
hanska
Vtech Steg2
motorlampan lyser och jag har misständning på alla cylindrar.Det har även varit mixture to lean
Värdena du klistrat in antar jag är bara en dump, om värdena pendlar så fungerar sonderna, det är nämliegn omöjligt att de kan visa det ultimata värdet runt 0.45 mv eftersom omständigheterna ändras hela tiden
Så om dina Lambda probe värden ändras konstant så skulle jag säga att dina sonder fungerar som de ska.
ha
63
hanska
Vtech Steg2
Det konstiga är att den går rent de första 20-30sek efter start.stänger jag av motorn och startar om den så går den rent ytterligare 20-30sek.Vad är det i styrningen som är tidsberoende?finns det inte integrationstider i reglerloopen till lambdagivarna?
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Finns många saker att hålla koll på, så det gäller att vara metodisk i sin felsökning. Dessutom är det ett måste att kunna hur systemet fungerar som man felsöker - i detta fall får man helt enkelt börja läsa in sig på vilka komponenter som finns i systemet, vad de gör och hur de fungerar tillsammans.

Ett par noteringar.

Vissa styrsystem slutar adaptera om vissa speciella felkoder sätts. Exempel så stoppas adapteringen i Bosch Motronic 4.4 (i en Volvo 855 med B5254S-motorn) om en felkod för misständning sätts.
Så om inte värdena uppdateras så kan det vara pga att det finns en felkod registrerad som gör att detta spärras.
Skulle så vara fallet så ser du detta tydligt genom att den alltid befinner sig open loop och aldrig går in i closed loop.

Yes, syresensorerna måste värmas upp innan de kan ge ifrån sig någon vettig signal. Alla moderna syresensorer är mig veterligen uppvärmda (och dessutom brukar motorstyrsystemet hjälpa till att skapa lite extra heta avgaser för att snabba upp uppvärmningen av både syresensorer men framförallt katalysatorn).

Du har i princip två vägar att gå
1) lämna in till verkstad
2) felsöka själv

Jag ger inga rekommendationer vilket av alternativet man ska göra - det är alltid upp till var och en.

Men väljer man (2) så måste man vara beredd att lägga en hel del tid på att läsa in sig på sin egen motor och dess motorstyrning. Dessutom måste man läsa in sig på grundläggande funktioner kring motorstyrning.
Samt ha tillgång till bra diagnosverktyg, här verkar du redan ha INPA vilket är stort plus!
Förutom detta måste man även lära sig lite eller försöka tänka hur man ska felsöka. Ett vanligt fel är att man kastar sig huvudlöst in i problemet och rycker och sliter i allt man ser och byter delar på måfå. Det är inte rätt sätt. Felsökning är en långsam och ofta händelselös process där man metodiskt tänker igenom vad som kan tänkas vara fel och vad nästa steg kan vara. Oftast tänker man mer än man skruvar.

Första steget måste ju rimligtvis vara att förstå vad parametrarna betyder som man tittar på. Annars är ju en analys ganska meningslös. Har inte kört INPA mot en E46 så jag hänger inte riktigt med i den texten du skrivit av från skärmen. Skärmdump kanske? Det borde finnas andra parametrar att titta på också.

Studera fenoment - här kommer bara några exempel på vad man KAN göra (det är alltså inga uppmaningar att du ska göra det).

Logga/studera ett antal parametrar och se vad som händer när den switchar från att gå bra till att gå dåligt. Kanske sammanträffar detta beteende med när styrsystemet byter från open loop till closed loop?

Skaffa en förståelse för hur parametrarna beter sig över tid. Hur de svarar på gas? Går motorn riktigt dåligt på tomgång men bättre och bättre ju högre varv du har? Hur adapterar sig lambdavärdena om du nollställer alla dessa parametrar? Går ena banken åt ett håll och den andra åt ett annat? Och så vidare...

Har vi ett acceptabelt bränsletryck?

Vilka värden rapporterar luftmassemätaren? Ser dessa värden rimliga ut? Hoppar de till eller beter sig oregelbundet?
går bilen bättre om du lossar katalysatorn går den bra då så kan den mycket väl vara tilltäppt och orsaka misständningar på alla cylindrar?
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Precis, mottrycket i grenröret skulle som delorian säger också vara intressant. Har du mätutrustning kan du mäta direkt och se - borde dessutom kunna se skillnader mellan de olika bankerna (att båda katalysatorerna är igensatta är inte sannolikt).

Men även här ska vi tänka.
Om felet uppstod plötsligt så är det ju inte lämpligt att börja undersöka helt igensatta katalysatorer.
Om nu katalysatorerna var så igensatta att de påverkar motorgången så pass kraftigt (och det finns fall där de mer eller mindre blockerat avgaserna så motorn har svårt att ens överleva på tomgång) så borde fenomenet alltid finnas där från första sekund när man startar. Och det är det inte så jag skulle lägga detta längre ned på listan.

Ja, angående INPA. Förstod inte riktigt den där textavskrivningen. Du borde ha haft fler parametrar.

Såhär ser min N46-motor ut på tomgång.
Länk

Där finns det jag vill ha.
- spänning från syresensorn före och efter katalysatorn
- additiva värdet
- multiplikativa värdet

Men nu får jag erkänna att jag inte hänger med på två saker
- vad menar INPA med "O2-sensor Int. Bank1" ?
- vilka enheter är det på Int. Add. och Mul. ?

Enheterna kanske inte spelar någon roll, men hade gärna velat förstå det fullt ut.
Trodde jag hade koll på det här med integratorn, men uppenbarligen inte.
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående statusen på syresensorerna så tog jag en titt på min E87 och INPA visar följande

Såhär såg det ut precis efter jag startat (på tomgång)
Länk

Och såhär såg det ut efter ett tag (på tomgång)
Länk

Jag tolkar statusen "ON" på "O2-sensors regulation Bank1" som att motorstyrningen använder sensorn och använder dess värde dvs man är i closed loop.
Vad är additiv + multiplikativ värde för nåt?
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@delorian : Se mitt inlägg från 17:15 idag.

Asch, nu blev jag förvirrad!
Var är min bank 2? Varför ser jag inte den? Suck...
Länk
ha
63
hanska
Vtech Steg2
några bilder

Länk

Länk
ha
63
hanska
Vtech Steg2
Den ena bilden blev liten

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nice!

"patrol adaption" - låter som en rysk översättning :-)

På din version står det iallafall enheter!
Och det stämmer fint med vad de additiva och multiplikativa faktorerna ska göra. Notera att additiv är en tidsenhet (dvs man ökar insprutningstiden med ett fast tidsvärde oavsett vad) och den multiplikativa är en skalningsfaktor (dvs man ökar insprutningstiden med relation till nuvarande värde).

Jämför gärna med den räta linjens ekvation y = kx + m
x kan ses som den förprogrammerade insprutningstiden
k kan ses som den multiplikativa faktorn
m kan se som den additiva faktorn

@hanska : Men alla adaptionsvärden är ju på noll vilket ser lite märkligt ut.

Har du kollat att systemet verkligen är i closed loop (se mina bilder på hur INPA där jag visar hur det ser ut på min N46-motor)?

Sen får jag erkänna att jag inte riktigt förstår vad INPA menar med den översta parametern (lambdaintegrator) - någon som har mer koll på INPA som kan förklara?
Lamdaintegrator är väl hur mycket syre sonden registrerar 0 är det ultimata värdet dvs den håller 14,7:1
Men det ser konstigt ut jätteunderskott på den ena och raka motsatsen överskott på andra banken.

Är motorn verkligen i arbetstemp och bilen varmkörd när du kollar dessa värden?
ha
63
hanska
Vtech Steg2
Adaptionsvärdena ökar om man gasar men återgår till noll efter ett tag igen
Bra då reagerar dina sonder.
Men är bilen varm?
Det är viktigt att veta för annars är det inte märkligt att värdet ligger konstant på +20 det gör det alltid när man startar bilen sedan ändras det när katalysatorn blir varm.
ha
63
hanska
Vtech Steg2
Med tanke på det med att den går rent i 20-30sek bevisar att det har med integrgationstiden att göra,frågan är vad är tidsberoende mer än lambdasonderna?Och hur tar man reda på vilken lambda som felar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.