AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.313

Vindbrus från förarsidrutan e46 coupe

auxilia82
Hej,

Får vindbrus från förarrutan i min e46 coupe. Har lokaliserat att det är själva rutan som sitter löst och går att jucka på i riktning in och ut som skapar vindbruset (på passegerar dörren sitter rutan fast och går ej röra i sidled direkt) antagligen pga av att folk genom dessa 14 år stängt dörren genom att hålla i rutan och inte dörrhandtaget.

Har googlat men hittar inget om detta. Vet någon hur man spänner fast rutan ordentligt? DYI? Gissar på man behöver riva ut innerdörren och gå den vägen....

Ska ut på långresa i Europa snart och det vore skönt att åka tystare ;-)
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Har samma problem jag med. Men jag tror mer på att det är gummi listerna som har blivit plattare och stelare med tiden vilket gör att man får oljud i vänstra örat.

Jag är gärna med och följer diskussionen. Vore kul att bli av med oljudet.

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag bytte listen som går runt hela dörren, alltså den listen som sitter kvar i dörröppningen när man öppnat dörren, för att bli av med mitt vindbrus, i den tidigare e46 coupén.

BMW CS #5206
auxilia82
Ok, är ganska säker på att i mitt fall är det rutan som sitter löst och glappar.
När man hissar ner rutan i hög fart och stänger den igen så tjuter det ännu mer. stannar man och öppnar/stänger dörren så låter vindtjutet mindre igen och som vanligt. Så blir det inte ifall man hissar ner rutan på passagerar sidan.
Det går inte heller jucka på rutan på samma sätt på passagererar rutan där den sitter stabilt och fint och båda gummilisterna ser ut att vara i lika fint skick.

Christer: Va kostade det att byta gummilisten? Hört rykte om flera tusen pesetas...
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ja tror det kostar runt 2000 per sida på shmidemann. Något billigare på ebay.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har du initierat ändlägena korrekt?
Vet inte om det funkar så på E46 coupe men på E36 cabrio så trycker jag på hissa upp-knappen (enklast att ta knappen för alla 4 hissrutorna) när rutorna är helt nerhissade håller knappen nedtryckt tills rutorna gått i topp men håller kvar knappen nedtryckt ytterligare 5-10 sek - så talar man om rutans övre läge - minsn inte om nedre ändläget kalbibreras likandant -tror det men det är ju framför allt övre läget som skiljer sig något mellan suffletten och hardtoppen.
På min E36 cabrio kan man ta lsos dörrsidan - enklare då den inte har några sidoairbags i dörrarna och sen ligger rutan i skenor och kanske något fäste där glappar - vet inte om det ser exakt lika ut i E46 men det finns sakert bilder i Bentleys tjocka mek-bibel.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Rutan på förardörren är lite "glapp" på min coupé också men glaset låser ju ändå under listen vid "stängning" så jag vet inte om det skulle spela såå stor roll när rutan är helt stängd. Däremot så tycker jag att trycket mot gummilisten ser lite ojämnt ut så det är nog kanske gummilisten man får jobba med. Har man original backspeglar så ska de även vara anpassade för att minska vindbrus (extra stora plus de små piggarna ovanpå).

Gummilisterna (original) kostar 2466kr/sida hos Schmiedmann: Länk Och det finns olika färger beroende på inredning. Trist utgift med 5000kr på nya dörrlister (kan man tycka). Motsvarande till sedan/touring kostar 740 pix/sida ;)

Har klurat lite själv på om man kan lägga på "mer" gummi på de befintliga listerna - men har inte kommit längre än till funderingsstadiet.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ja, jag också har tänkt på en lösning men kommer aldrig längre än så.
Man skulle kunna göra ett snitt (helst på baksidan om det går så att det inte syns) i gummilisten och stoppa in en skumgummilist (rund) i rätt tjocklek eller liknande något som är mjukt och flexibelt.
På så sätt borde listen tryckas ut något och blir mer tät mot dörren.
Men det är som sagt bara en idé. Lättare sagt än gjort.

Typ något sånt: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.