|
|
|
|---|---|
|
de är så att ja har en e38 740il 1995/05 m60b40 problem: orolig på tomgång, de lixom skakar/rycker lite i bilen när den går på tomgång, inte mycket men ändå så man lägger märke till de. och när man startar den så startar den inte på 1 sekund utan de tar närmre 2, de e så man reagera på att den börja bli svårstartad i ett tidigt stadie. en vän jobba på verkstad och körde en diagnos som visade: Lagrat fel: 13-lambdasond 1 för detta fel erforderliga testmoduler: 48-lambdasond 39-lambdasondvärme (med relä) lutar väl åt lambda men vilken är lambda 1?? har sett att jag har en på var sida innan katten har inte hittat fler läste nått om den där pcv ventilen med men då borde båda lambdasonderna påverkas väl? besiktigade nyss med och den hade höga avgasvärden på alla 3 HC,CO,lambda | |
|
Hej, För att du åtminstone skall få någon respons, anmäler jag mig här. Ibland brukar det hjälpa för att få igång de v e r k l i g a experterna. ;-) Först och främst, sök! Använd sökfunktionen här ovan och sök på t e x "högt NEAR CO" eller liknande. Det borde ge dig träffar, så att du har att läsa i dagar. Sedan, om jag får gissa - gissa, alltså: Tomgångsproblemet skulle kunna bero på misständningar på någon cylinder. De märks tydligast på låga varv. De fortsätter kanske, men märks mindre, på högre varv. Eller försvinner. En enkel OBD-läsare brukar kunna ge anvisning. Jag hade nog börjat där, innan jag hade fortsatt med ytterligare undersökning. Luftmassemätare kan nog också ge liknande symptom. De fångas också upp (ev. indirekt) av OBD-läsaren, om jag minns rätt. Om bilen bara har två lambdasonder (inte fyra?), är nummer ett den som sitter närmast motorn. Den behöver antagligen bytas. Har bilen verkligen eluppvärmd katalysator? Jag tvivlar. Om den inte har det, kan du bortse från felkod 39. Om jag får gissa vidare, innebär en för hög CO-halt, ett för högt HC-värde tillsammans med ett för högt lambdavärde (=för hög syrgashalt), att katalysatorn inte gör sitt jobb. Om den hade gjort det, hade den använt syrgasöverskottet till att förbränna HC och CO till CO2 (koldioxid). Eftersom jag ofta läst om rasade kattar på 740 här på forumet, ligger den risken nära till hands. Så, nu får experterna ta vid! :-) /Lennart |
|
| Eluppvärmkatalysator lär han nog inte ha, men mycket väl förvärme för sonden och det är troligtvis felkoden för detta, rätt vanligt fel styrs även av ett relä. | |
|
Tack Va är NEAR? Jag har ju gjort felsökning med dyrt verkstads instrument på BMW verkstad, tror dom hade sett misständningar eller lmm isf. De va bara felkod på lambda ett. De är svårt att säga vilken lambda som är längst från motorn på denna då de är V8 och sitter en på varje rör exakt lika långt från motorn så de är höger elr vänster jag vill veta då😃 Va de gäller den där förvärmen, misstänker att de kan va både i sonden och i relät?? Va gör jag, byter relä och om de inte hjälper så byter man sonden med? Var sitter detta relä? Är de separat relä till varje sond, Annas borde man väl ha felkod på båda sonderna ? |
|
|
Låter logiskt. Ett relä styr mer än en sond. |
|
|
Hej igen, Jag tog en titt på realoem.com och får uppfattningen att du faktiskt bara har två lambda(regler)sonder, som sitter före resp. katalysator. (På senare modeller kompletterades de med ytterligare en (diagnos)sond efter vardera katalysatorn.) Följaktligen borde "sond nr 1" höra till cylinderbank nr 1, som är den högra om du sitter i bilen. Men kolla det! Som det verkar av diskussionen hittills, är det bara sonden, alltså inte förvärmarreläet, som felar. Kommentaren i ditt första diagnoscitat avser nog bara möjliga felorsaker, varav den första uppenbara just är sonden själv. När jag föreslår "sökning" i mitt första inlägg, menar jag att du skall använda den sökfunktion, som finns här för forumet. "[ Sök inlägg ]" heter en rubrik här ovan. Klickar du på den, får du instruktioner som bl a förklarar betydelsen av NEAR. /Lennart |
|
| Okej tack ja jag hittade den funktionen 😃 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.