AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
25.697

Batteribyte på E87 118d 2008

Sida 3 av 3
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
2100kr för allt så verkligen prisvärt!
I viss mån var det bättre för, åtminstone enklare!

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vi har lärt oss något iaf. Samt trådskaparen får ett billigare batteri klart än för vad det kostar omonterad AGM hos Mekonomen, bravo alla AP-:are. Proffs går till proffs:)
Mvh
Asken
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Det sopan hade kollat fel. Priset är egentligen 3695kr för ett 80Ah AGM + arbete och prog. De bad om ursäkt och gav mig allt för 2900kr.
Så jäkla retligt, men hade inte mycket till val...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, du menar att för 3695 SEK så inkluderar det 80Ah AGM+arbete+programmering?

Borde vara så om det är BMW Value Service det handlar om.

Viss skillnad mot 2100 SEK :-)

Det står från 1895 SEK, gissar på att det är för ett vanligt 55 Ah batteri.

Då kan jag nog tänka mig att 2100 SEK är vad det skulle kosta till min bil, dvs byte av ett vanligt 70 Ah batteri.

Kostnaden drar ju iväg lite när man måste ha ett AGM-batteri.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Rent teoretiskt om de har lämnat ett pris så får det inte skilja mer än +15% har jag läst någonstans. 2900kr ligger väl i paritet med ett omonterat AGM från Mekonomen?

Ny teknik, nya kostnader men som märks senare. Batteriet på 69Ah till en M4 kostar 7000kr och innehåller elektronik som är sammanbyggt med elsystemet på någe vis.
Den senare drar förvisso 40% mindre bränsle än föregående generation inte att förakta.

Mvh
Asken
Dj
13
Djh
118D 2008-
Hej allihopa :) ny 118d 2008- ägare än så länge nöjd dock har fått ett bekymmer med batteriet då klockan nollas och auto start/stop funkar ej och welcome light funkar inte heller , laddade batteriet då Welcome light funkade en stund sen la den av igen, jag har läst lite här o där om ibs osv så kollade på vad jag hade för batteri då jag nyligen köpt bilen då är det BILTEMA AGM kan dock inte se vad det för ah då jag inte vill röra nåt än , dom har säkert inte registrerat efter batteri bytet!

Så till min fråga vad sitter det för orginal batteri från fabrik på en 118D 2008- 80ah 90ah? Jag tänkte köpa en ny och skaffa carly o registera den själv. Blev lite långt då det e
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkmmen!

Exakt vad de valde emellan 70, 80 eller 90 Ah att hinka ned i fabriken beror gissningsvis på typ av utrustning, marknad och säker lite andra parametrar - är lite osäker på exakt hur beslutet ser ut. Men intressant att höra från de E87 LCI 118d ägare som vet vad som satt original i deras bil (som borde således sålts för den svenska eller tyska marknaden).

Men en diesel, start/stop och ofördelaktig körprofil så skulle jag hinkat ned ett 90Ah om du ändåså kan själv registrera samt programmera ett bytt batteri.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Välj ett batteri med så stor kapacitet som bara får plats rent fysiskt!

Ibland sitter det en distanskloss av plast i bateriutrymmet - den är lätt att lossa och då får man plats med ett längre batter. (om den finns i din bil)

Glöm inte bort att ladda upp det nya batteriet innan du monterar det i bilen - då får du bäst kapacitet och livslängd på det.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Dj
13
Djh
118D 2008-
Tack för snabba svar :) jag slog in reg nr så rekommenderade dom denna bosch S5 A11 AGM med auto start/stop kostar kostar 2950kr hos mekonomen men har hittat för 1931kr på Länk om dom nu är seriösa då jag aldrig hört talas om dom! . Vill helst ha 90Ah får väl kika runt mer, om ni inte vill rekommendera ett ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skickar till Sverige:
Länk

Men mät hur stort batteri som får plats rent fysiskt i batteribaljan först.

Mvh
Johan B

Dj
13
Djh
118D 2008-
Jag ska mäta när jag får hem bilen då tjejen tagit den då ja hitta lite större bosch S5 A13 , ringde förskoj skull mekonomen om dom kunde registrera nytt batteri o nollställa, då säger hon yes det klart vi gör! Så säger jag fast det är ett IBS så du kanske ska dubbelkolla kolla med verkstad så dom verkligen kan gör det! Det gjorde hon och dom kan tydligen inte göra d endast bmw som kan! Så till min fråga kan man verkligen göra det själv med carly då jag sett på Youtube osv? Bara tänkte mekonemen borde ändå ha nåt liknande tycker man
Dj
13
Djh
118D 2008-
Ringde även mechanum i Partille, dom vill ha ca 4300kr för bmw orginal batteri enligt dom är det art 61217555719 80AH som ska ha suttit fr början, om jag köper batteri vill dom ha 1315 montering+programmering, är det billigt? Låter lite för mycket för ett batteri byte+programmering som kanske tar 30 min eller?

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
2200 SEK kostar det att byta batteri i min E87 120i (hos Förenade Bil här i Malmö) inklusive registrering.

Fast å andra sidan så slipper jag allt vad AGM och IBS heter - har inget av det - och det satt nog antingen 70Ah eller 55Ah original i min bil.

EDIT : Kollade på bilder på mitt batteriutrymme och det sitter ett BMW Original batteri där - men det ser fasiken ut att vara på 46Ah! Trodde inte det fanns så små :-)

De sista modellerna jag kan hitta som kom med 46Ah var E30 och E36!
Länk
Länk

Så det batteriet som sitter där nu i min E87 120i är nog inte samma som monterades i fabrik :-)
Dj
13
Djh
118D 2008-
Det är radiostyrd batteri du har 46ah ;) men o andra sidan så slipper du betala jäkla massa 👍.batteriexpressen rekommenderar den här Länk Men den är inte anpassad för start/stop som exempelvis varta f21 men enligt dom det är amg som gäller för start/stop o andra sidan kan jag ingeting om sånt så mig kan vem som helst lura när det gäller bmw o batterier.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Djh : Yes, har du Start&Stop ska du ha AGM batteri.

@Djh : Hi hi! Visst är det till en radiostyrd bil i dagens mått - men såhär direkt från hjärtat så är det förbaskat skönt att ha det så! :-)

Jag har inte haft det allra minsta problem med det (har bara vanlig parkeringsplats och ingen möjlighet att stödladda). Inga varningar, inga system som deaktiveras, aldrig trött när den ska starta, inga dyra AGM-batterier behövs, finns inget IBS system som behöver programmeras/underhållas, inte det minsta problem! Och vi kan nog alla vara överens om att det där batteriet har ett antal år på nacken!

Jag vet i tusan vad allt elektrojunk det sitter som gör att man måste ha 110Ah batterier numera. Men folk vill ha allt detta - så då får konsumenterna snällt betala det dyrare underhållet också. Min E87 var fullutrustad i min mening - det var en helt ren E87 med komplett M-Sport paket tillagd. Det är vad jag kallar perfection! :-)

I min E30 323i har jag ett 18Ah startbatteri och det räcker finfint! Fast det är en track day car så det är ju lite annorlunda.
Dj
13
Djh
118D 2008-
Bmw-slangen Jag håller med dig 👍 hade jag vetat om d här innan jag köpte bilen så hade jag lägg valt bort bilen pga det! Men men nu e det så :)

Johan b- jag köpte en Bosch s5 a11 från den sidan du länka men jag ser ingenstans om dom har garanti på sina batterier! Mekonomen har likadan o dom har 3 års garanti på just den batteriet. Hur många dagar tar d innan d kommer till Sverige tro? Köpte i fredags eftermiddag

Mvh Djh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Djh, har du inte lite orimliga leveranskrav - troligen har de behandlat din order tidigast i dag....sedan ska den hanteras och skickas och gå från Tyskland via Danmark och vidare till Sverige innan den distribueras till dig...

Läs FAQ som de har: Wie lange gilt die Gewährleistung für mein Produkt?
Als Händler geben wir die gesetzliche Gewährleistung von 2 Jahren auf die von uns angebotenen Artikel bei herstellerbedingten Fehlern.

Välja bort en bil för att den har AGM-batteri....då blir det nog inte så många bilar kvar att köpa om man vill köpa någorlunda nytt och "modernt"!

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Johan B har så rätt så.

Om några år kommer vi att säga samma sak fast vi har bytt ut termen "AGM batteri" mot "Li-ion batteri" :-)

Ett nytt original 69Ah startbatteri till M3, M4 eller M5 kostar idag 15 490 SEK!

Det är vi konsumenter som vill ha detta och trycker på hos biltillverkarna - och de levererar vad vi önskar oss!

Jag har en dröm att BMW låter mig utveckla ett helt nytt sidospår där jag tar vissa modeller och skapar en "Purified" version av dessa. Där all BMW's körglädje och design bibehålls - men att jag kastar ut allt annat onödigt (AC, några högtalare och ett par komfortabla sportstolar är allt i utrustningsväg som kommer att erbjudas) och erbjuder dessa i lagom prisnivåer. Lite CS/CSL fast på mitt sätt :-)

Som tur väl är kommer nog inte BMW tillåta mig göra detta, för ingen hade velat ha dessa modeller (förutom jag då) och BMW hade förlorat massa pengar och dess varumärke tappat i värde.
Dj
13
Djh
118D 2008-
Johan b- nä jag har inte orimliga leveranskrav:) Min fråga va ( hur många dagar tar det innan det kommer till Sverige! Om jag hade trott det är som inom Sverige 1-3 dagar så hade jag inte frågat hur lång tid det tar till Sverige! Och eftersom du tipsade om sidan så tänkte du vet säkert då du köpt därifrån, och dom har fortfarande inte ens skickat nåt mejl om det är på gång eller nåt sånt,märkligt nog då det är en vecka sen idag.....
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående min upptäckt att BMW Original batteriet som sitter i min E87 var på 46 Ah, lekte lite med Carly Full Version och det är fasiken även registrerat med ett 46 Ah batteri :-)
Länk

Billigt att ersätta iallafall - ett nytt Bosch S4 (Calcium-Calcium) batteri kostar bara 1116 SEK på Mekonomen :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.