|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Value linepris? Ska höra imorgon vad de ska ha. |
|
|
Hos Mekonomen kostar blysyra ungefär hälften av AGM, min slutledning men kan inte veta då jag inte sett hans batteri eller hans Ah-tal. Likaså rekommenderade jag att kika på det med PC-baserad felsökningsutrustning, om en kompis eller Kalle på hörnet eller BMW gör det spelar ingen roll. Appen kan inte ge samma svar som denna, korrekt? Samt, vad säger "ögat på batteriet" på det gamla batteriet Chester11? Imorgon kan han läsa igenom hela tråden, posta det som fattas samt prata med Mekonomen och BMW sen kan vi hjälpa vidare. Hans bil är en facelift om jag fattade realoem rätt, då skriver de att enbart AGM ska användas. Spelar ingen roll om BMW(som låter någon tillverka det åt dem på deras specar) eller Bosch-märket sitter på. Mvh Asken |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
IBS systemt är egentligen ett onödigt system som oftast sätter flera griller i huvudet på bilägaren än nödvändigt. Det som drabbas av problem är oftast de med ogynsamm körprofil dvs korta körningar med många starter och som inte regelbundet underhållsladdar batteriet över natten ett par ggr i månaden. Enligt BMWs dokumentation/lärobok ska det inte behövas någon omprogrammering om batteriet är identiskt med det man lyfter ur, enbart om man ökar eller minskar AH timmar. Det här att mäta/testa om ett batteri är bra eller dåligt vet jag inte om jag är så pålitligt införstått med.Ser det oftast så att man ändå får byta batteriet för att slippa bekymmer trots ett positivt mätresultat. Tycker oftast att det framkommer när man kör diagnos att om batteriet lägger av efter 10-15 minuter är kapaciten begränsad och dags att byta om det är 5-6 år gammalt. dvs man får koppla på laddaren för att kunna fortsätta. Felsökt idag E91 330Xi bilen hade tydligen tappat växlingskoderna i startspärren och ägaren kört totalslut på startmotorn vilken fick renoveras. Där satt original 90AH batteriet sedan 03-2006 kvar dock var det en Italienimport så det hade haft det varmt o skönt i 4-5 år. Nu var batteriet så pass dåligt att det tog väldigt kort tid att ladda upp det tills den kraftiga intelligenta laddaren sa att det var fullt men man fick ändå köra med laddaren hela tiden när jag skulle köra diagnos och synka om startspärren så bilen gick att starta. Gissningsvis var det det skrala batteriet som orsakat att startspärren tappat växlingskoderna och sedan när bärgaren kom och kablade bilen så hade de eldat upp startmotorn med för lång konstant körning. Ett nytt 100AH sänktes i så ska det nog funka ett bra tag . ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Value Line är den nya servicedrive BMW lanserat för lite "äldre" bilar av 4- och 6cylindriga modeller av de mest sålda motorstorlekarna. Prisnivån på timdebitering är lägre och priset faktiskt ibland lägre än nonameverkstäder men man får kolla och jämföra. Finns även detta pris på batteribyte som jag länkade. Posta så vet vi till nästa gång. Även jag kommer byta batteri nån gång i framtiden. Mvh Asken |
|
|
Det är en LCI dvs enligt tidigare länkar högst troligen ett AGM-batteri och på 80Ah. Märkligt att min sökning på mekonomen med mitt regnr ge mig detta batteri dvs ett Bosch 80AH men inte AGM. Endast ett alternativ är ett AGM men då på 95Ah och till dubbla priset. Visserligen hittar jag inte nån AGM markering på mitt gamla batteri heller men det betyder såklart inte att det inte är ett AGM. Tog ett foto men man kan inte lägga upp bilder i detta forum verkar det som så jag skriver ner infon nedan: S:61 21 7 555 285 AW: 61 21 7 555 718 118668 - 20 DE 12V 80Ah 800A (EN) 140 RC 800CCA (SAE) Servicen på BMW var i februari 2014, det var då de sa batteriet var dåligt. Batterilampan har sedan dess lyst gult vid ett par tillfällen. Jag har laddat batteriet med en underhållsladdare från biltema ett par gånger. Bilen har alltid startat men när ikonen började lysa nu igen och bilen "tappade" klockan tänkte jag att jag inte längre kunde skjuta upp det oundvikliga. Var precis och fiskade upp nya batteriets plastskydd för polerna i soptunnan. Riktigt nice! Satte även det gamla batteriet på laddning och var precis ute och tittade till det. Färdigladdat (!) och det efter en timme kanske. Borde rimligtvis vara rätt så slut då... Batteriögat måste jag erkänna att jag inte kan lokalisera. |
|
|
Kan det inte vara kontaktproblem? Dålig jord någonstans eller så, behöver ju nödvändigtvis inte vara fel på själva batteriet. Eller att generatorn håller på och ge sig. Ibland snöar man ju in på "moderna fel" fast det kan vara klassiska grejer. Bara en tanke. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Hittar du beteckningen Pb på ovansidan är det ett blysyrabatteri, tror inte AGM har nån märkning men är osäker. På framsidan ska det sitta en etikett som är artikelnumret. En elvasiffrig nummerbeteckning. Har du det kan du söka på Länk med hjälp av sök reservdel osv... Nu vet vi hur länge batteriet varit dåligt vilket ger lite mera input. Antagligen så lös det mera frekvent då det blivit kallare och då sjunker batteriets kapacitet ifrån angivet till bortåt hälften, sen räkna bort att det har reducerad effekt redan. Om du kollar lite på laddartypen kanske den inte är anpassad för dagens moderna elsystem osv. Inget fel i en 20 år gammal tingest(om det är den där äldre lådkonstruktionen med en Ah-mätare på t ex) men en ctek( ja eller vilken du vill) för under 500kr löser jobbet och har dessutom speciellt agm, respektive recondläge som förlänger livslängden. Kortkörningar bör man ladda ett par gånger per månad under framförallt vintertid. Ögat sitter på ovankanten och är cirka 3cm i diameter samt rund. Det du kan se är att det innehåller ett genomskinligt plastglas och där under finns en färg. Lyser du med en ficklampa så bör du kunna avgöra vilken. På det vita batteriet på bilden ser du "ögat" som är svart. Länk Om du har kvittot kvar så ser du om priset på servicen du fick var value line nivå på. Typ 1500-2000kr eller så för oljeservice utan mikrofilterbyte. Mvh Asken |
|
|
Ha! Kunglig hjälp man får på detta forum. Det gamla batteriet är ett Pb-batteri! Är inte det väldigt märkligt eftersom jag har en LCI?? Då har jag åtminstone samma förutsättningar som tidigare dvs Pb och 80Ah. Nu är frågan om jag verkligen behöver regga det eller om jag överlever utan det. Känner ingen med rätt förutsättningar i Malmötrakten tyvärr. Göra det på förenade bil (BMW) gör jag bara om jag absolut måste. Min laddare är för övrigt denna Länk |
|
|
20 postningar så vet vi detta. Utmärkt laddare förresten. Jag gissar att det stod BMW på det och det då inte blivit bytt. Har din bil auto start/stopp? Kolla med Tobbe på nfs.nu om det behövs så har han svaren samt kan göra det. Mvh Asken |
|
|
Yes Står BMW på det, dvs ej blivit bytt. Den har auto start/stopp men har aldrig fungerat. Batteriet tänkte jag men troligtvis något mer nu då kan man konstatera. Tack för tipset! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Men vänta nu, det är ju stor chans att det står Pb (dvs bly) på ett AGM-batteri också. Detta just för upplysnings skull så att man inte ska slänga det hur som helst. AGM är ju i princip ett vanliga bly-syra batteri, fast med syran bunden i ett material (glasfibermattor?). Letat i ETK (även under supersessions) men hittar inte nedanstående BMW artikelnummer. Lite irriterande, då hade man vetat med säkerhet. => GAMLA BATTERIET <= S:61 21 7 555 285 AW: 61 21 7 555 718 118668 - 20 DE 12V 80Ah 800A (EN) 140 RC 800CCA (SAE) => NYA BATTERIET <= @Chester11 : Vilket batteri var det du köpte på Mekonomen? Dvs vilket artikelnummer hade det? |
Lite småkul, hittade följande info på självaste BMW :-) "Original BMW Batteries with AGM technology can be recognised by their black housing and the absence of the so called magic eye." Länk Jag gissar att det gamla batteriet såg ut ungefär såhär - vilket tyder på att det var ett AGM batteri Länk EDIT : Tog en snabbtitt på mitt batteri (som inte är ett AGM-batteri) och det hade vitt skal. Om det hade öga eller inte var omöjligt att se då det var massa kablage och skräp ivägen... |
|
precis, vanliga blysyrabatterier har öga, AGM har inget öga. /Jonas |
|
|
Artikelnumret på framsidan är av det gamla och nya batteriet är det viktiga för då kan vi se vad det var. Gissningsvis kan start/stopp ha slutat fungera för låg batterinivå men det visar med annan felkodsavläsning. då var det nog ett AGM då den inte har något öga:) Betr återvinning stod det något om på Value Linelänken under Batteribyte på BMW gör att de återvinner det på ett korrekt vis. Gissar att Tobbe och/eller BMw kan ge de bästa svaren i o m att Chester inte har tillgång till flera data. Mvh Asken |
|
Upprepar för tydlighetens skull (detta gäller BMW originalbatterier) * Är batteriet svart => AGM blysyrabatteri * Är batteriet vitt => "vanligt" blysyrabatteri Vi har redan artikelnummer till det gamla batteriet (se inlägg 09:39 idag). Med en annan bild kan vi fastställa att nedanstående artikelnummer sitter på svart BMW original batteri och därmed är det ett AGM-batteri. Sökning på själva artikelnumret gav tyvärr ingenting (vare sig i RealOEM eller ETK eller supersessions). S:61 21 7 555 285 AW: 61 21 7 555 718 Artikelnummer på det nya står på kvittot från Mekonomen, så det är inga problem att ta fram. |
|
Fan också! Ja det är svart och saknar öga. Mekonomens har artikelnr: 20-S4010 Blir till att börja om då trotsallt... |
|
|
När ett nyt korrekt batteri av samma effekt är införskaffat kan vi iaf. konstatera att det ska registreras (inte programmeras in) i bilen, kostnad för detta på Novation (BMW i Uppsala), under 500kr. Ingår om du köper batteri och byte av BMW. Men vilken liten skruttverkstad som helst som har en enkel felkodsdator kan ordna just registrering. Så om rätt batteri införskaffas hos nån annan än BMW skulle jag åka förbi nån liten verkstad och betala 200kr (utan kvitto). /Jonas |
|
Ok, lite märkligt att 20-S4010 dyker upp som förslag Länk De jag får upp för min E87 120i -06 är 20-S6008 (AGM, 70Ah, 2528 SEK) Länk 20-S6013 (AGM, 95Ah, 3034 SEK) Länk EDIT : Tog och kollade upp i Bosch's katalog (utifall Mekonomen bara hade fel i sin katalog). Men det stämmer, 20-S4010 är ett vad Bosch kallar S4 startbatteri. Medans 20-S6008 och 20-S6013 är så kallade S6 startbatterier. Alla S3,S4,S5 är av "vanlig" blysyra (dvs syran är inte bunden i något material). S6 däremot är av typen AGM. Länk |
| Tack för alla svar. Batteriet kommer återlämnas och nytt monteras i av bmw på måndag. Value line-pris 2100kr. | |
Priset på 2100 SEK, inkluderar det både nytt 80Ah AGM batteri och montering (samt registrering/programmering eller vad de nu gör)? Isåfall är det tokigt prisvärt ju! Ja, återkom gärna och följ upp huruvida den där gula lampan fortsätter lysa eller inte även efter bytet hos BMW. Man är ju själv snart där, min -06 har fortfarande det gamla hederliga original blysyrabatteriet. Men jag har varken IBS, Start/Stop eller något annat - och ärligt talat så känns det förbannat skönt! :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.