|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, Bytte igår ut mitt orginalbatteri mot ett nytt från mekonomen. Idag lyste batterilampan igen. Antar att det nya betteriet kanske måste reggas på nåt sätt. Min bil har IBS(?). Raderade några felkoder efter bytet med obd2 och appen. Batterierna ska vara likvärdiga och på 80aH. Nån som vet ? Ska bmw ha 2000kr för 5min arbete eller liknande? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vad var anledningen till batteribytet, fick du det testat och bekräftat att batteriet prestanda är under acceptabel nivå? Vilka fel kan göra att batterilampan lyser, har du kollat upp vilka alternativ som finns här? Var det några "batteri"-relaterade felkoder som fanns lagrade? Nu när batterilampan lyste idag, vilka felkoder fanns lagrade då? Använder du typ Bluetooth OBD-adapter och BMWhat-appen? |
|
Tack för svaret. Sist bilen var på service sa de att mitt batteri var riktigt dåligt. Är också 6 år gammalt så det känns väl helt ok. Började få batteri-ikonen ett par gånger och har laddat upp det men efter ett tag var det dax igen. På slutet nollställde klockan sig två gånger på raken efter varit avstängd. Köpte därmed ett nytt eftersom vinter är på ingång och orkar inte med att bilen inte startar. Använder mkt riktigt OBD med BMWhat. Hade lite bråttom men minns att det var tre stycken varav en billarmet och tänkte att det var pga att batteriet varit frånkopplat. Fick ingen varning nu när jag körde hem. Ska felsöka med appen och se vad den säger. |
|
Ok, jag antar att de på servicen tog ut batteriet och provade det i en apparat avsedd för att testa batteriet. Man kan säga att det är en kontrollerad kortslutning där man tvingar batteriet att avge stora strömmar under ett antal sekunder, därefter mäter man hur mycket vilospänningen har sjunkit. Ska läsa in mig lite på IBS, men har du detta så kan ju den naturligtvis hålla koll på inkommande och utgående ström och även känna av huruvida batteriet tappar spänning när det inte används. Ett batteri som tappar vilospänning snabbt indikerar att batteriet verkligen är slut. Hur hade verkstaden kommit fram till att batteriet var riktigt dåligt? Annars går ju tankarna till andra felkällor, som tex att generatorn inte ger den laddström som batteriet behöver. Generatorn kan mycket väl en fullt normal laddspänning men av oliak anledningar ger den inte någon nämnvärd laddström. Vilket resulterar i att batteriet dräneras sakta men säkert varje gång du använder bilen. Ja, börja med exakta felkoder - en bra början. Ger inte alltid sanningen, men kan ge nyttiga indikationer och fingervisningar. |
|
Får två fel. 4. Instrumentation/1. Central info display ECU not present/no answer 11. Systems/5. Car communication Computer CCC BMW ABD2 "sorry, unknown DTC fault |
|
| Har väldigt svårt att tro att BMW gjorde en sådan grundlig genomgång av batteriet. Tror snarare att deras diagnosverktyg berättade det. Var i samband med ett oljebyte och jag väntade under tiden så inte en chans att de gjorde det. | |
Diagnosfunktionen kan vara avancerad och tillförlitligt, men ibland tyvärr missledande. En intressant frågeställning är således : vad tittar diagnosfunktionen på och vad var det som gjorde att BMW tyckte att batteriet var väldigt dåligt? Du säger att du bytte batteriet och nu lyste batterilampan igen? Så denna batterilampa lyste även innan bytet? Det kanske inte var batteriet det var fel - trots diagnosen? Vad jag vill komma fram till är att när en diagnos säger att ett batteri är dåligt, då är nästa lämpliga steg att verkligen prova det. Felkoder och diagnoser är till för att ge indikationer och vägledningar till vad som kan tänkas vara fel - inte berätta vilken del som ska bytas villkorslöst. Eftersom du nu har ett helt nytt batteri så kan dock utesluta det felet (oavsett om batteriet behövdes bytas eller inte). Det lilla jag läst om IBS är att för att få ut maximalt ut ur systemet så kan en omkodning behövas. Men det ska inte ge de fenomen du beskriver. Då kommer vi till en ännu intressantare frågeställning (du kanske redan vet svaret men jag har ingen IBS och har lite sämre koll på detta) : vad betyder det när den där batterilampan lyser? Om vi börjar i denna änden : lyser den gult eller rött? |
|
Mm, troligtvis har jag ett annat fel. Men eftersom batteriet var gammalt och jag kör typ bara väldigt korta sträckor är ett nytt batteri helt ok trots fel eller inte på den gamla. Kan leva med det. Batteriikonen är gul och inte röd. Jag kommer radera felkoderna så får vi se om jag får batteriikonen igen. |
|
Ja, sex år gammalt så håller jag med om att det inte var någon förlust (speciellt nu inför vintern). På E87 så ska det främst vara DME, Junction Box och IBS (som bara är en sensor som rapporterar till DME) som är de huvudsakliga komponenterna. Och det stämmer att både ström och spänning övervakas. Tex så ska IBS rapportera både strömuttag och spänningsnivå till DME varje gång man startar bilen (för att avgöra SoH - State of Health - på batteriet). Likadant mäts in och utgående strömmar för att avgöra SoC - State of Charge - på batteriet. Så är det något som är fel och som orsakar att lampa tänds i instrumentklustret så bör det ligga en felkod lagrad (något triggade ju denna lampa att tändas och numera går det mesta via kommunikation mellan modulerna och därför borde en relaterat felkod ligga i tex JBBF eller DME). De två felkoderna du beskrev tyckte jag inte var relaterade till ditt problem. Så radera felkoderna och se vad som dyker upp igen. Får du bara ovanstående info från BMWhat eller finns all info man får från tex INPA (tex miltal och andra parametervärden när felkoden sattes)? |
| får enbart den info som jag skrev ovan. | |
|
Batteriet måste initieras efter byte, annars kommer IBS se till att livslängden på det nya batteriet förkortas väsenligt. Finns postning om detta tidigare på forumet från en som erfarit det själv. Likaså bör det vara ett AGMbatteri av samma Ah som suttit tidigare för enklaste skulle. Byter man Ah-styrka måste även detta tas med i initiering. 6 års livslängd för ett batteri är i den övre skalan skulle jag säga. BMW(varför skulle de tipsa om batteribyte om det var onödigt..?) kan med hjälp av sin datautrusning på ett säkrare vis än på äldre tider då man alltid behövde bekräfta i en separat spänningsmätning, dock är detta den säkraste modellen men all tid får man ju betala för som sagt. Billarmet kan vara p.g.a. det att batteriets ström är så svagt att batteribackupen som är inbyggd i sirenen börjar ta ström eller dragits ut lika gärna som det har att göra med att polerna varit loss, är ingen felkodsläsarspceialist:) Vet inte vad det du köpte kostade men här ser du vad detta alt kostar ink initieraing och byte. Länk Sen med din körprofil kan en vettig laddare, ctek eller vad man vill vara något att rekommendera. Mvh Asken |
|
IBS är endast en sensor. Styrning, lagring och kontroll hanteras av andra enheter - för E87 är det mig veterligen DME och Junction Box som har detta ansvar (för 5- och 7-serien finns andra moduler med annan funktionalitet). Så det finns varierande grad av komplexitet på batterihanteringen för de modeller som har IBS (vad jag vill säga är att även om två bilar har IBS kan systemet skilja sig åt en hel del). Den enklaste varianten (som min E87) har ingen IBS och där finns bara de absolut mest grundläggande funktionerna. Precis som Asken skriver, jag har också läst att några (eller alla) system med IBS ska initeras för att (som jag nämde tidigare) kunna utnyttja systemet optimalt och få längsta möjliga livslängd. Men jag har svårt att se att avsaknaden av denna reset (som gissningsvis nollställer parametrar och historik) ska kunna göra att den uppfattar ett helt friskt batteri som mer eller mindre urladdat. Såvida det inte finns någon funktion som efter tex 10 000 mil utan att man bytt batteriet börjar att lysa med den gula batterilampan :-) Går viloströmmen över en viss nivå ska detta detekkteras och en felkod ska sättas. Varför BMW skulle tipsa om ett batteribyte? För att det stod så på skärmen såklart! Ungefär likadant som att de "tipsar" om att bromsskivor och bromsbelägg behöver bytas för att det står så. Jag håller med - det finns ingen tid att börja ta ur batteri och köra tester eller att göra noggrannare undersökning såsom bromsskivornas tjocklek eller dylikt. Och håller definitivt med, diagnosen som görs numera är mycket mer detaljerad och säkrare (och den görs ju kontinuerligt). Precis som jag skrev så håller den hela tiden reda på olika parametrar - som tex hur batteriet uppför sig vid start vilket ju i princip är det man gör när man mäter batteriets skick - fast detta gör diagnossystemet automatiskt hela tiden. Fast vad jag skulle vilja se, och föra fram till alla, är att felkoder och diagnoser är en enormt bra vägledning och heads up om vilka problem som KAN finnas. Men man ska aldrig använda det som ett ensamt verktyg. Det ska ses som ett extra kraftfullt verktyg i din verktygslåda bland alla dina andra verktyg du har för felsökning. Det ska se som ett komplement, inte en ersättare. Det är JUST DÄRFÖR jag är något negativt till hur det används. Man tar informationen och baserat på denna föreslå för en kund att göra en reparation på 2000-3000 SEK - fast den kanske inte behövs (i det här fallet batteribyte). För mig är information i sig inte tillräckligt, för att kunna använda den korrekt måste även ett mått på informationens tillförlitlighet finnas. Dvs hur stor sannolikhet är det att informationen är korrekt. I ovanstående fall är jag ganska övertygad om att detta aldrig framkommer till kund. Å andra sidan verkar det som de flesta kunder inte vill veta. Och ingen har längre tid att förklara - för ingen orkar lyssna. Lite irriterande, jag har inte hittat något exakt formulering på vilka events som tänder den gula batterilampan. Om man går tillbaka i tiden så betydde den röda lampan att spänningen från generatorn var för låg. Det bör den göra idag också, gissningsvis finns det numera fler events som kan tända den röda lampan. Men den gula hittar jag bara följande "Batteriet nästan urladdat, för gammalt eller inte ordentligt anslutet". Skulle gärna vilja se alla villkor exakt formulerade som gör att denna gula lampa tänds. Men det lär man nog inte få se, den tiden är förbi... |
|
Jag vet inte om jag är ute och cyklar här men är det inte så att man måste "koda in" ett nytt batteri på dessa bilar. Har pratat med en del med e60 som måste göra det efter att de bytt batteri. De har gjort det med Inpa. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
En felkodsavläsning med PC-baserad programvara kan nog ge en del av svaren som efterfrågas på andra vis. AGM verkar det vara på LCI: Länk Mitt senaste 2-sidigsa protokoll från BMW-verkstaden (Insp 1) så mättes tjockleken på samtliga belägg runtom i mm samt mönsterdjupet i tiondels mm. Tittar man i serviceboken samt exvis senaste Kalla fakta där de fick kritik för att de "bara läste av ögat" på batteriet för statusen och inte kontrollerade fastsättningen kan det kanske ge svaret varför verkstaden rekommenderade batteribyte. Ska man ha mera kontrollerat får man också betala, iaf om man som jag inte är så händig på att skruva själv. Mycket möjligt att E87 pre-lci har en typ av IBS som inte E6X samt t ex bilar med auto start/stopp har. Lite info Länk Har den ett AGM-batteri är det så men få av dessa verkar ha det Länk Visst är AGM mycket dyrare batteri men med mera ting som skall ha ström desto mera komplex teknik. Pre-Lci verkar bara ha ett AGM-alternativ medans LCI enbart har AGM-alternativ enligt länkarna. Man kan ju tvärsöka med hjälp av reservdelsnumret på de olika minuskablarna om de passar pre- respektive LCI men det orkar jag inte. Kika på ditt gamla batteris "öga" och beroende på färgen rött, gult eller svart(?) så berättar det hur det mår. Batteriet är ju redan köpt men det kan gå att lämna tillbaka om det inte är rätt sort eller storlek, kan bara avgöras om man kollar lite. Mvh Asken |
|
|
Asken, sorry du skrev ju längre upp att det måste initieras. Googlar man på det så pratas det mycket om "registrera nytt batteri" för att bilen ska förstå att det är ett nytt batteri, annars knäcker man tydligen det nya rätt snabbt. Fast det borde ju ta mer än en dag tycker man. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
Ja, hur var det nu? 7-serien (E65) hade en större Power Management modul och 5-serien (E60) en mindre Micro Power Management module. Tror det var så. Och E87 kör bara med DME och Junction Box. Och sedan skiljde det sig åt mellan dessa system hur pass mycket funktionalitet och hur mycket info dessa system behöver. Tror att största skillnaden var att det fanns mer att övervaka och kontrollera i tex en E65 - för där finns såklart mer elektroniska pryttlar som behöver ses över och eventuellt stängas ned. Precis Asken, det varierar lite verkar det som. Det är lite det som är det läskiga - om någon säger "vi har kollat batteriet och det behöver bytas" - vad innebär det!?! Man måste i princip veta verkstaden eller varit kund där länge för att känna förtroende. Därför är det (tycker jag) viktigt att kunna hitta en verkstad man känne förtroende för. Vi måste tänka på verkstaden också, det är inte alltid roligt att alltid måste lägga fram en enorm mängd bevismaterial för varje sak som görs. Men detta löses i många fall av att man enkelt redovisar det man gjort. Man måste ju ändåså notera det - så varför inte visa för kund likaväl. Jo, pre-LCI har väl inte ens IBS - eller hur var det? Min pre-LCI har iallafall inte IBS. Men tror trådskaparen kommer långt med att börja med att nollställa felkoderna och se vad som dyker upp - samt notera om den gula batterilampan börjar lysa igen. En batteriladdare (räcker med en enkel underhållsladdare) är också ett bra tips. Samt en avläsning med tex INPA, för att säkerställa att man får ut alla felkoder, skulle nog inte sitta fel heller. Där kan ibland finnas mer information än just bara felkoden. |
|
olaO, det finns säkert möjlighet att göra denna operation med även lämplig PC-baserad utrustning, det är om man byter AH-tal på batteriet det blir extra känsligt då batteriet laddas enligt vad bilen tror är dess ursprungliga kapacitet. Görs inte operationen även vid samma batterityp förkortas livslängden, har inget patentsvar, 20-50% är en magkänsla. Initiera gör man med en fjärrkontroll till E39 till exempel, registrering gör man med ett AGM-batteri. My fault... Mvh Asken |
|
|
Brukar läsa på först och agera sen men i detta fallet var jag möjligen för snabb. Fan också! Det sista jag orkar just nu är att demontera skiten och lämna tillbaka det på mekonomen, montera i det gamla och göra om allt igen på BMW för dubbla priset. Tycker batteriet trotsallt borde fungera sålänge det bara reggas eller? Är trotsallt ett Bosch avsett för mitt regnr... Vi får se om den felkodar igen. Återkommer |
|
| Tack för alla utförliga svar och hjälp! | |
|
Vem har gjort fel, inte du i a f. Hur många tror du postar och frågar här på AP respektive hur många som byter batteri och bara kör vidare? Du kan ju fråga BMW-verkstaden om råd helt enkelt och hur lång tid mindre batteriet du valt håller osv. Fick du Value Linepriset på din service? Du kan ju be verkstaden montera ut ditt Boschbatteri och sen i med ett nytt BMW AGM och få be att behålla det "gamla"Boschen?:) Sen vad du gör med det är din femma.... AGM tål just djupurladdningar och sådant bättre. Om din IBS är kompatibelt med blysyra har jag ingen aning om men det vet nog de som sålde det eller BMw eller nån här. Du kan ju börja med att fråga Mekonomen varför de inte har koll på vilket som är rätt batteri. Sen kan ju det du valde fungera ändå, har ingen aning faktiskt. Lycka till och hoppas det löser sig på bästa sätt! Asken |
|
Men?!? Har Chester11 sagt vilket batteri han köpte från Mekonomen? Förutom att det var från Bosch. Och de har AGM de också. När jag slår in min E87 så rekommenderas ett Bosch 70Ah AGM, mig veterligen precis likadant som sitter där nu (fast det står BMW på det). Och vad vet vi egentligen mer? Vi vet att den gula batterilampan lyser. Vi vet att BMW sa att det gamla batteriet var dåligt. That's it. Lyste den gula batterilampan någonsin innan batteribytet? Vet vi VARFÖR den gula batterilampan lyser? Vet vi vilka events som KAN orsaka att den gula batterilampan lyser? Jag tycket vi har lite för många variabler och osäkerheter här i nuläget. Borde nog bena upp det här lite mer strukturerat och bena av en i taget. Nu tar jag bara ett exempel här, men tänk om det finns en läckström i systemet och den drar typ 80mA (gränsen för att den varnar ligger väl på typ 90mA för enklare utrustade modeller). Batteriet dräneras sakteliga, men inte tillräckligt för att det ska detekteras av diagnosfunktionaliteten. BMW kör en diagnos och ser att spänningen är lite låg och batteriet har svårt att hålla spänning. Diagnosfunktionaliteten klassar batteriet som dåligt då den inte kan hålla spänningen. Den gula lampan börjar varna för att spänningen sjunker under ett visst värde pga ofördelaktiga körcykler och batteriet dräneras lite hela tiden. Man byter batteri. Det nya håller bra, men till slut upprepas felet igen. Nu bör diagnosfunktionaliteten vara lite med smart än så, men det är ett bra exempel på hur det kan gå fel. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.