|
|
|
|---|---|
|
Någon som varit med att få vatten på golvet på 520D 2011? kan det vara från vindrutan ? eller finns det dräneringar i motorutrymmet och hur många? verkar komma under hands facket eller vd pedalerna? Tacksam för någon info | |
| Kolla botten av kupéluftboxen. Där mikrofiltret sitter. Kan ha stopp i dränering i botten. | |
|
ok ! tack ska undersöka detta |
|
|
Annars kan vindrutebyte som inte gjorts korrekt eller felmonterade lister kanske tittas på men det som Centrallogik nämner är nog troligast. T ex ska mikrofilter bytas vid olika intervall och i samband med att verkstaden gör detta gör de även rent boxen. det ingår i BMWs intruktioner mig veterligt. Mvh Asken |
|
|
Återanvänder denna tråd. Har också vatten på golvet på passagerarsidan efter regnväder. Uppstod helt plötsligt. Var hittar jag kupeluftboxen ni talar om. Synnerligen tacksam för svar senna midsommar. |
|
|
Även jag har vid några få tillfällen (på 3,5 år) fått genomdränkt matta på passagerarsidan. Dock har jag haft svårt att utröna varifrån vattnet kommer. Den enda indikation jag ha upptäckt är att den lilla skumgummiplatta som sitter mellan mattan och a-stolpen (där kablarna ut till dörren går) har varit fuktig. Men på senare tid vid kraftigt regn har inget vatten läckt in. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
På min f10 Hade skumplasten som sitter innanför dörrklädseln på höger bakdörr släppt. Vilket resulterade i att vatten la sig innanför gummilisten som sitter på dörren. Och blir det då mycket vatten där kan det krypa över tröskelkanten in under mattan. Jag märkte det genom att när man öppnade dörren efter regn så var det blött vid insteget och vatten rann ur dörren i bakkant. Som tur var hade den inre gummilisten tätat så bra mot dörren att det ej kommit in vatten under min matta. Min förra BMW en E-39 hade samma defekt. åtgärdas genom att täta med nytt klet. |
|
|
Min bil har blivit golvblöt under natten då den stått stilla. Känns som luftboxen kan vara igensatt och orsaka detta. Ska oxå titta på skumgummidelarna (vad har sugande skumgummi i en bilkonstruktion att göra). |
|
|
Jag hade problem med fukt på golv under bägge mattorna fram. Det var så enkelt att gummimattorna fram är beställda utan känt så att vatten från skor rinner ner under o torkar inte bort. Körde utan mattor i 1 vecka o felet var just vatten från skor. Ibland är det |
|
| Ifall du har en taklucka, så KAN det vara dräneringskanalen,kanalerna som är igenpluggade med nån skit. Hade min bil parkerad under ett körsbärsträd under många år...en jäkla kärna...detta är sant måste ha ramlat ner i det förbenade dräneringshålet då takluckan vart öppen och sen kilat igen helt. Hade hinkar med vatten i bilen :D Insåg detta till slut och petade ut den med hjälp av en tjock ståtråd. | |
|
Tack fagerdhal. Ännu ett spår. Har faktiskt panorama vilket skulle kunna vara boven. Det intressanta är att problemet började när vi stod parkerade med grönska hängande över bilen. Precis som du. För ett ögonblick tänkte jag "hoppas det regnar så man får prova" men ångrade mig. PS. Var ska jag leta efter dräneringen? |
|
| Det sitter 1 litet hål på höger och vänster sida DÄR FRAM, ta med dig en stege ut så du ser lättare, ta gärna också med en flaska vatten och se om dom är igentäppta | |
|
Den här sommaren är som gjord för att testa dränering. Fagerdahl, jag är osäker på vilka hål du menar. Är det hålet längst ner i vad som ser ut som en kopp, eller tratt? I Framkantens högra och vänstra sida? Nu blir även vä bakdörr full med vatten. När jag öppnar efter regn rinner det vatten på undersidan. Trycker jag på listen forsar det ut. Måste krypa in i dörren via damasken för kablarna. Vad tror ni jag ska leta efter? |
|
|
Jag har hört om en F11 som det läckte in vatten i och det berodde på att det var läckage i slangen till bakrutespolaren. Löper tydligtvis längs med en av sidorna på bilen. Kanske man kan blanda lite kraftigare koncentration på spolarvätskan och sedan spola och känna om det luktar sprit i bilen...? |
|
|
Ok, nu har BMW på Lidingö löst gåtan med den vattenfyllda dörren. Det var, som några redan gissat, ett plastskikt inne i dörren som lossnat och släppt ner vatten i dörrens botten där det blivit stående. Kommer alltid in vatten via fönsterspringan, men det ska normalt ledas ut och inte bli stående någonstans. Begriper inte alla detaljer, men nu funkar allt som det ska. |
|
|
Jo min M3 -15 har skapat rätt mycket vatten under mattan på passagerarsidan. Doftar något som "tannenbaum". Jag sög upp med dammsugare som inte tålde vatten😂 Hade därefter kupé element över natten men fukten/vattnet kom tillbaka Efter en kortare tur. Kan det vara kondens från ac då jag inte sett vatten under bilen? Vad gör man🙈? Ante |
|
|
Denna defekt med läckage i dörrar är inte kul, i värsta fall medför det mögelproblem om det inte tas om hand på en gång då golvet är som en tjock tvättsvamp undertill. Det torkar helt enkelt inte upp av sig själv. Lyft mattan, torka upp med byggfläkt och hoppas att du inte hittar något otrevligt därunder när du lyft mattan... Att kolla om dörren läcker kan man göra genom att fylla en flaska med vatten och hälla på utsidan av rutan så att vatten rinner ned i dörren. Allt vatten ska då rinna ut genom avrinningshålen på utsidan av dörren i lägsta punkten. Om fuktspärrens butylband lossnat så rinner vattnet in på innerpanelen istället och letar sig ut på "fel sida" dvs insidan av dörren. Om man då ser vatten på instegslisten så är det en indikator på att fuktspärren lossnat. Ta av innerpanelen och återtäta butylbandet med värmepistol eller rengör och fäst nytt butylband. Man kan även dra ett extra lager silver/vävtejp över också om man vill. Gör det till en vana att kolla att instegslisterna är helt vattenfria när det regnat. Finns det små pölar är det bara att riva upp dörren och täta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.