|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min bil har stått ettag (nån månad eller 2), men nu har jag börjat rasta den. När bilen börjar bli varm så kan den gula oljelampan börja lysa, vilket vad jag förstår är oljenivå. Stänger jag av bilen och startar upp den så återkommer inte problemet. Likaså om bilen är varm från början, då är det heller inga problem! Är det givaren som spökar eller är det något annat som jävlas. Oljenivån enligt stickan är bra. /D | |
|
-Nu skriver du ju inte vilken modell det gäller, men det problemet hade jag på min E46 320d (150hk). Avklarades med ett byte av givaren i samband med oljebyte. Fixades av verkstad. //Anders |
|
| Är nivån ok som du säger så är det givaren som spökar. Det är väldigt vanligt och den bytes lätt i samband med oljebyte. Sitter med tre skruvar i tråget. | |
|
Det som alla ovan skriver är korrekt så vitt jag också vet. Om du däremot skulle ha låg oljenivå (men precis under larmnivån) så indikerar min 325 E46 genom att gul oljelampa tänds då man slår av tändningen och lyser en stund för att sedan slockna. Lösningen är at slå på en liter av samma olja som tidigare mellan de långa serviceintrevallen (~2500 l bensin genom motorn mellan bytena). /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
ja det var väl lite av ett rookie misstag att inte nämna modell.. :p Det är en 320i -02. Det som e lite konstigt är att den går att manipulera på samma sätt jämt, om givaren va knäpp så borde den bete sig lite mer oförutsägbart kan ja tycka.. Men allt tyder ju på att det är den rackarn. |
|
|
Det stämmer att när givaren fungerar som den skall lyser det gult efter körning vilket betyder "planera påfyllning så snart det passar dig, typ när du kommer hem" medan om den tänds under körning betyder "fyll på omedelbart". "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Hänger på denna diskussion fast med en liten twist. På min 320i -00 tänds den gula oljelampan efter körning. Om jag efter ca 10 min kollar stickan så ligger den strax ovan minimumnivån men om den står över natten så visar den på max. Va sjutton ska jag gå på? | |
|
Tänds den efter körning skall man fylla en liter olja enligt instruktionsboken. Hur långt sedan var det du bytte oljan senast och vilken olja används? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hej igen Johan! Du är verkligen en klippa här på forumet. Har löst många problem tack vara bla dina tips. Jag kör en fullsyntet 5-30 just nu och den har rullat ca 800 mil. Jag har helt frångått datorns bytesintervaller och byter efter ca 1000 mil. | |
|
Har lampan lyst tidigare efter bytet? 5W30 är en rätt tunn olja och det är inte ovanligt att motorerna drar lite olja med sådan olja. Lite mer exakt vilken olja är det du använder? Det är nog bara att slå i en halvliter eller så om det bara är 200 mil kvar till nästa byte. Om du upplever hög oljeförbrukning med 5W30 - prova 0W40 eller 5W40. Är det "riktigt illa" kan du testa 5W50 eller i värsta fall 10W60, men det är sällan så tjock olja behövs. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kanoners! Nej, den började alldeles nyss lysa direkt efter att jag stängt av den. Har bara kört ca 3500 mil med den men den har tidigare inte druckit en droppe. Det får bli en liten slatt extra, men jag tycker det är märkligt att stickan visar "fullt" om man ställer den över natten. | |
|
Nja, att det rinner ner en hel del olja under natten är inget konstigt - det står olja på diverse ställen i motorn som dräneras ner i tråget. Däremot kan du tänka på att byta o-ringarna på "pinnen" i oljefilterlocket. Om de är otäta (byts sällan trots att de skall bytas ibland) kommer oljan att läcka ner i tråget från oljefilterhuset när den står längre tid. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.