AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
10.394

Ny tjänstebil: X3, XC60 eller Q5?

Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Börjar bli dags att byta ut tjänstebilen (en Passat Alltrack som varit helt ok, men kanske inte roligaste bilen) mot en ny.

Förutsättningar: Max 350 000:-, diesel, fyrhjulsdrift, dragkrok

Det ryms en X3 2.0d Business Comfort Edition, tämligen snikutrustad utan automat (Länk

Eller en likaledes snålt utrustad Audi Q5 Sports Edition Business (Länk

Och till sist en Volvo XC60 D4 Ocean Race med AWD, automat och businesspaket, motorvärmare med appstyrning, rattvärme. Dock med gamla femcylindriga motorn och gamla lådan. Med lite god vilja går det kanske att klämma in nya motorn och åttaväxlade automaten, men då utan AWD vilket vi egentligen gärna vill ha.

Några synpunkter på dessa olika alternativ? Man får ju helt klart mer för pengarna hos Volvo, men XC60 börjar kännas något daterad vid det här laget.

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Hade valt XC60. Klart lyft efter uppgraderingen, och jag hade tagit gamla motorn för att få AWD.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
X1 facelift med bra utrustning något alternativ?

Om du kollar på bmw.se så kan du se om någon åf har något som matchar din X3 tanke men med mera utrustning men varit i lager ett tag, då är ju utgångsläget för priset ett annat kanhända? De närmaste åf:en och ett telefonsamtal eller besök kan nog säga något som nätet inte kan.

Kan F3X vara något alternativ som 1.8d med X-drive?

X3 är skön men hittar du ingen lösning i det ovan så gå på XC60 men tråkigare bakom ratten men mer bekvämt främst m.h.t. utrustning som ingår och skön landsvägsgung och suveräna stolar samt Audioljud.

Mvh
Asken
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag hade också valt XC60. X3:an känns väldigt burkig och fattig om man inte har möjligheten att lägga på lite utrustning.
Gamla motorn med AWD är givet i mina ögon. D4 är iofs en riktigt trött motor och det känns att den är strypt då den bara dör när den pressas lite men Polestartrim gör gott till den.
Ja en X3 manuell finns inte på världskartan för mig. Snikutrustade bilar i allmänhet känns mkt trista. Jag skulle nog också gått på XC60. Den känns helt klart intressantast av ovanstående alternativ. Från en Passat Alltrack måste väl även XC60 kännas som ett stort lyft i rätt riktning? Men nya Passat Variant då? Borde väl gå att få en sådan mkt välutrustad? Vet dock ej när de börjar levereras.
Intressant frågeställning detta. Det är nog många som funderar även på typ F11, A6 och E-klass.
Q5 känns inte som något alternativt. En av de fulare och tristare bilarna i klassen enligt min mening.

/Anders
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Med den budgeten finns det bara ett val, XC60.
X3 med manuell låda är inte direkt någon dålig kombination. Givetvis är ZF-automatlådan bra, men så länge man inte ägnar sig i huvudsak åt tråkig stadskörning så fungerar manuell låda utmärkt.
Om läderklädsel, motorvärmare och automat prioriteras högre än en modern motor och körkänsla så är XC60 ett bra val.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Skulle offra fyrhjulsdriften för att få den nya Volvomotorn (som jag tycker är bättre än BMWs motsvarighet) och den 8-växlade lådan på XC60. Med ett par bra dubbade vinterhjul så kommer du klara dig utmärkt i normalläget, speciellt i Skåne där vintern är kort. Den gamla motorn och växellådans tillkortakommanden får du leva med "hela året".

Jag hade tittat på nya Passaten som ett alternativ, speciellt om man är i behov av lite mer lastutrymme.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är inga större fel på D4 motorn egentligen (som är samma som D5 men nedtrimmad) varken förbrukningsmässigt eller effektmässigt. Det som är problemet är att den bara säljs med ett fullkomligt fornminne till automatlåda. Skillnaden i förbrukning mellan manuell och automat på d5 (när de såldes sida vid sida) är 30%!.

Förbrukningsmässigt med identiska drivlinor (dvs automat och fyrhjulsdrift) är skillnaden mellan exempelvis A4 TDI 190Q ,320xd och V60 d4 awd bara lite drygt en deciliter. Auto Motor Sport testade för 2-3 nummer sedan. Småpengar som årligen ligger på nivån av 1(!) månads värdeminskning. Om ens det.

Förutom det är XC60 en mycket trevlig bil såvida man inte tänkt slänga den från kurva till kurva hela tiden på små landsvägar. Som motorvägspendlare exempelvis skulle jag i alla lägen föredra XC60 framför X3 och Q5 på grund av trevligare fjädring och riktningsstabilitet.

-------
//Lövet
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Tack för alla svar! Vi känner oss lite Passat-trötta, så även om det är en helt ny modell nu känner vi oss inte så lockade av den, må så vara att det är en högst duglig bil.

Det lutar mest åt en XC60 AWD, då vi bor lite off och snösvängen inte alltid är uppe före oss de (typ tre) dagar det snöar och blåser upp drivor här.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
A4 Allroad är på kampanj nu. Du får det bästa från 2 världar.
Terry N
Om nu mot förmodan a4 allroad skulle komma ifråga, beställ till 3-zon klimaten isf. den std monterade klimaten har inte luftutsläpp i mittkonsolen bakåt...vilket gör att det immar igen och aldrig blir fri sikt för baksätespassagarna på vintern. Brorsan hade en sådan som tj-bil och tröttnade på dessa småbesparingar som audi gjort senaste åren.Tror det är likadant på Q5:an, snikigt och mkt dålig funktion.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Allroad är höjd typ 2cm men i övrigt helt identisk med vanliga A4 Quattro. Jag hade valt en sådan istället. Billigare och snyggare.

Ska man ha Allroad försök hitta en A6 Allroad så får du den höj och sänkbara luftfjädringen. De har också rabatterats ordentligt på sistone, dock tror jag tyvärr inte ner till 350'

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Allroad är "hela" 37mm högre och 100% tuffare än vanliga avanten.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
A4 allroad är väl lite gammal, en ny A4 kommer snart.

Hade också valt en XC60 om det absolut ska vara SUV, annars borde du titta på nya Passaten som föreslagits av andra. För 350k får du väl in en 190 hk 4motion? Känner en som kört nya Passaten under en helg och han var mycket positiv och det är en person som är BMW-frälst. Den ska vara ett stort lyft mot den gamla.
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Efter att ha provkört XC60 D4 AWD med gamla automaten känner vi oss inte riktigt lika säkra. Trevlig bil, inte tu tal om det, och alldeles säkert en förträfflig vinterbil. Frun (som står för tjänstebilsinnehavet) upplevde motorn som lite för brölig och tyckte att bilen kändes en smula omodern. Sedan ligger den lite högt i Co2-utsläpp vilket företaget verkar kunna ha synpunkter på.

Vi har gjort ett lappkast och funderar i stället på en Mercedes C220 Bluetec Fleet Edition, då tyvärr med endast bakhjulsdrift, men för 350´ får man faktiskt en förhållandevis välutrustad bil.

Startar en ny tråd om den, tack för all input på vägen!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fleet edition är riktigt bra prissatta bilar!

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.