AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.761

"Kamaxelgivare låg signal" på besiktningen?

Sy
27
Syltibob
318i Touring -03
Yo boys!

Min 318 (e46) -02 gick inte igenom besiktningen pga detta. "P0367 Kamaxellägesgivarkrets "B" låg signal" står det. Bilen går utan problem men jag gissar att givaren är kass? Har nollställt felkoden men den kommer tillbaks på dom 200meter det är till besiktningen.

Är den lätt att byta själv om man inte har tummen mitt i näven och vad kostar en sån givare? Jag missade öppettiden med några minuter idag när jag ringde min närmsta BMW-dealer och skulle fråga.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Billiga givare och lätta att byta, Länk
Sy
27
Syltibob
318i Touring -03
Najs. Hittade en youtubevideo som visade hur det byttes och det såg ju snuskigt lätt ut.

Frågan är om man vågar ta en pirat-givare eller beställa en på BMW?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Tja.. Vågar och vågar, du har ju alltid garanti, bara att skicka tillbaka om den inte fungerar. Har själv monterat en kamaxelgivare från Meyle med gott resultat.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
BMW är känsliga för "andra" givare än original.
Det är inget snick-snack utan allmänt känt i resonemangen på AP, och som i mitt fall, även ett högst påtagligt faktum då jag noterade att Metzger-givare felade på min E46 330. (Metzger är annars en stor tysk underlev.)

Jag bytte både insugssidan och avgassidans givare, men avgaskamgivaren fick jag dock gå till BMW två veckor senare och köpa original då den koden kom tillbaka.

Säger inte att du MÅSTE köpa BMW orig. men jag bara delar med av egen erfarenhet.

/Anders

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Frågan är väl då vilken tillverkare som gör "originalet"... tydligen inte Metzger då iaf...

Gick det kanske att lista ut med hjälp av den du köpte på BMW Storabjörnen?

/Jonas
Sy
27
Syltibob
318i Touring -03
Jag beställde en från reservdelar24 som kostade typ 260kr med frakt, återstår att se ifall det var ett bra köp eller inte. Original från BMW kostade 1120kr.

Någon som vet ifall felkoden återställs automatiskt eller om man måste lämna in bilen och få den nollad?
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Azkikr, skillnaden mellan givarna är att BMWs kom i en vit ask och Metzgers i en svart och röd ask. :-) Ärligt talat, de ser vad jag minns identiska ut. Värt att notera är att insugskamgivaren i min bil fortfarande är Metzgers variant, det var avgassidans jag bytte. Jag försökte prata lite med Autoteilemann.de (en annars bra firma med bra prylar) att ge mig en ny men de ville att jag skulle bevisa att den var felaktig, alt att jag skickade den till dem och de skickade den på undersökning till Metzger etc, och jag orkade inte så jag gick o köpte en på BMW. Men som sagt, den andra funkar ju utmärkt fortfarande.

För avgasrelaterade fel som tänder gul motorlampa släcker nog bilen lampan efter att den detekterat att felet inte registrerats på tre "lyckade körcykler" eller nåt sånt. Så var det med (misstänkt) luftläcka på min 316. För enskild kod som inte ger motorlampa tror jag felkoden hamnar i "not current Active" status. Vet inte exakt. Jag släckte mina själv efter bytet med PA Soft BMW scanner.

/Anders
Lyser motorlampan så kommer den att släckas men man måste radera felkoden då bilprovningen inte fattar skillnaden mellan aktiv och historiska koder och du kommer åka på en ombesiktning eftersom stolpskottet som besiktar din bil inte kan använda sunt förnuft och hellre fäller än friar.

Köper du ett välkänt märke så behöver du inte oroa dig bosch, hella ATE/Siemens.
En Bmw är inte mer känslig för en ATE/Siemens givare från reservdelar24 eller m-auto än vad den är för en ATE/Siemens givare från bmw, det enda som skiljer är att du får en dyrare givare från Bmw.
Sy
27
Syltibob
318i Touring -03
Ah, tack för det svaret, delorian. Då vet jag att felkoden måste raderas. *thumbs up*

Motorlampan lyser iaf inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.