AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.141

530xd -08 gnisslande ljud men inte bromsar

bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
hej

min bmw har ett ljud som låter som bromsgnissel när man står still vad kan det vara? det låter oavset om jag stannat eller kör eller bromsar men den försvinner tror jag när man har kört ett tag, jag är inte 100 om den ljudet kommer så fort jag har stängs av bilen o startar på nytt
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Var kommer ljudet ifrån?

Eftersom ljudet finns även när du står stilla så gör det ju lokaliseringen av ljudet otroligt mycket enklare. Men om man gissar lite i blindo så kan det vara någonting relaterat till drivremmen eller någon komponent som drivs av denna drivrem.

Hur slutade detta motorbyte, fick du tag på en verkstad som gjorde motorbytet (isåfall vad kostade det och hur gjorde de bytet)?
Länk
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
nej blev inte av så sålde bilen.

om skivor och klossar är bytt för 500mil sen å det gnisslar vad kan det vara?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, synd - var lite intresserad av att höra erfarenheter från andra E30-transplantationer än de vanliga M50/52.

Eftersom det gnisslar när du står stilla så kan vi ju lugnt utesluta bromsarna - eller hur? :-)

Vad det kan vara? Se mitt första inlägg, läste du igenom allt jag skrev där?

ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
Kolla nivån på servo oljan eller spruta lie 556 på remmarna om det blir tyst så har du hittat felet janne
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
Tack alla ja jag läste hela men det låter när jag kör också och det är orginal kan va fel på oken också orginal klossarna borde inte låta väl
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Men om det låter BÅDE när du står stilla och kör så kan vi ju fortfarande utesluta bromsarna - eller hur? :-)

Problembeskrivningen är tyvärr något oklar, så det är svårt att ge några direkta tips (till exempel så vet vi inte ens om gnisslet kommer från främre eller bakre delen av bilen) - därför blir det tyvärr mest orelevanta gissningar vilket inte är till någon hjälp för dig.
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
Det har hänt nån tillfälle att det lät när bilen stog stilla men nu låter det när jag kör så måste va bromsarna känns det som men roliga är man hör inte var det kommer ifrån det låter som klossarna gnisslar
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, om det hände någon gång när du stod stilla men låter mycket oftare när du kör så får vi i nuläget utgå ifrån att det är två olika ljudkällor och således två separata problem som skall attackeras helt separat.

Således fokuserar vi på ljudet som hörs när du kör just nu.

Ja, gnissel/oljud från bromsar kan vara riktigt lurigt att höra själv var de kommer ifrån. Jag hade själv en ABS-sensor höger bak som låg emot och i låg fart i tex parkeringsgarage och med nedvevat förarfönster så kunde man höra ett svagt swosch-swosch-swosch ljud (men helt omöjligt att lokalisera varifrån det kommer).

Behöver inte vara just bromsat, kan lika gärna vara en sten som fastnat mellan bromsskiva och bromssköld till exempel. Eller att man råkat böja till bromsskölden något så den ligger emot.

Men yes, något inom hjul/broms-området är mest sannolikt.

Så första steget är att göra en sanity check på alla fyra hjulen, dvs du hissar upp ett hjul i taget och snurrar på det och lyssnar efter något ljud (tänk på att ljudet nog låter lite annorlunda än när du kör eftersom du snurrar det mycket långsammare för hand än när bilen rullar på vägen samt att du sitter på en helt annan plats och hör ljudet).
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kom på en sak angående att snurra på hjulen, det är ju en 530xD modell. Vi kom väl fram till att diffen där bak är öppen, då borde rimligtvis den där fram också vara öppen.

Men hur ser mittendifferentialen ut på dessa modeller? Lite osäker på hur denna är konstruerad.
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
Ingen aning jag tror jag hade det ljudet innan jag bytte skivor o klossar tror jag är inte 100% sen tycker jag att bromsen tar dåligt alltså när jag bromsar så tar inte bromsarna i asså pedalen blir stumt så man måste typ ta i för att bromsa vet inte vad problemet är men ska byta däck snart så då snurrar jag o lyssnsar
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, passa på att gör en enklare koll vid byte till vinterdäck - utmärkt tillfälle.

Börja med att snurra med däcket fastskruvat (fast du kan lossa skruvarna ett kvarts varv eller så innan du hissar upp bilen - precis som man brukar göra vid hjulbyte).

Dels är det lättare att få lite rotation på det hela, dessutom så är det ju faktiskt hjulskruvarna som klämmer fast bromsskivan mellan fälg och nav. Jo, bromsskivan sitter fast med en liiiten skruv och det är inte alltid den håller bromsskivan på dess korrekta position och man kan luras att tro att bromsskivan både är skev och dessutom går emot bromsokshållare och annat.

Om du hittar ett "misstänkt" hjul så ta bort hjulet och skruva dit två-tre hjulskruvar och dra åt lite lätt med handkraft. OBS! Du behöver nog shimsa med ett antal M12- eller M14-brickor (beroende på om din bilmodell har M12 eller M14 hjulskruvar) för att inte hjulskruvarna ska bottna.

Nu har du fixerat bromsskivan så att den sitter i det läget den gör när hjulet är monterat.

Nu är det bara att lyssna var och hur ljudet uppkommer. Är det en gång per varv? Två gånger? Var uppkommer ljudet?

Om du misstänker något med bromsbelägg/bromsskiva så skruvar du helt enkelt loss bromsoket och hänger det åt sidan för tillfället. Supporta bromsoket med en bungee cord - låt ALDRIG bromsoket hänga i bromsslangen.

Bromsoket är enkelt att lossa, sitter med två skruvar. BMW använder sig av två olika varianter, antingen är det av typen ATE eller så är det av typen Lucas/Girling. De ser lite olika, se länkar nedan. Notera att till ATE brukar det behövas en 7 mm insexnyckel - denna är en lite udda storlek och brukar aldrig finnas i de vanliga nyckelsatserna utan den brukar man få köpa separat. Köp isåfall antingen en 3/8" eller 1/2" hylsa så du kan få lite kraft att lossa dem.
ATE Länk
Lucas/Girling Länk

Om gnisslandet försvinner när du tagit bort bromsok/bromsbelägg - då har du börjat ringa in problemet ganska rejält.

Om gnisslandet INTE försvinner när du tagit bort bromsok/bromsbelägg - då kan du ju iallafall utesluta själva bromsskivan/bromsbeläggen och fokusera på andra detaljer. Nästa steg därefter blir väl isåfall att ta bort bromsskivan och börja använda stetoskop på olika komponenter för att avgöra var gnisslandet kommer ifrån.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har du gjort som Jannedubbel skrev? Nyttja remspray och spraya även samtliga remspännaref. 5-56 drar till sig skit då det är en olja.

Grus bakom bromsskölden brukar försvinna om man backar 25-200m.

Bromsok brukar behöva smörjas i samband med byte av skivor och klotsar. Klimatet och saltet gör detta mer vanligt än ovanligt...

Hur långt har bilen rullat? Kan ge lite input.

Funkar inte detta får man börja till på diff, fördelningslåda osv. Fel däcksdimensioner och %-skillnader kan slita hårt på sådant.

Mvh
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Gnisslet finns inte när bilen är stillastående, endast när bilen är i rullning. Så vi kan sätta motorns delar som högst osannolikt.

Naturligtvis kan TS ha BÅDE vanligt remgnissel och ett annat gnisselproblem.

Men den här tråden fokuserar på det andra gnisselproblemet (har man vanligt remgnissel bör man kunna höra det med stillastående bil och varva upp motorn lite hastigt).

Stämmer som Asken säger.
Bromsokets glidbultar bör alltid rengöras vid byte av bromsbelägg och/eller skivor.
Man bör dessutom alltid rengöra ytorna som bromsbeläggen glider på.
Även navet bör också rengöras.
Har alltid gjort detta på mina bilar och bromsarna har alltid varit i mycket fint skick.
Länk
Länk

EDIT : Ja, jag vet - nu kommer ni säkert att titta på E87-länken ovan och samtidigt läsa att "mina bromsar har alltid varit i fint skick". Men sådär såg frambromsarna ut när jag köpte bilen - såg redan när jag tittade på bilen inför köpet att de där frambromsarna ska jag byta det första jag gör när jag kommer hem :-) Bilen har med all sannolikhet fiskörts å det grövsta av tidigare ägare :-)
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
Tack allihoppa grymma ni är ska kolla lite återkommer om resultat😊
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.